România a urcat 17 locuri în clasamentul anual al ţărilor în funcţie de uşurinţa cu care contribuabilii îşi plătesc taxele. Astfel, potrivit clasamentului global PwC Paying Taxes 2020, România a urcat pe locul 32 şi a trecut înaintea mai multor ţări din Europa Centrală şi de Est.
„Acest salt al României în clasamentul global s-a produs ca urmare a îmbunătăţirii semnificative a unuia dintre indicatori, respectiv cel care măsoară rata totală de impozitare. Este vorba de un efect al transferului contribuţiilor de asigurări de la angajatori la angajaţi care a diminuat artificial sarcina angajatorilor. România este singura ţară din UE care a mutat aproape integral contribuţiile la angajaţi, dar, aşa cum ştim, angajatorii plătesc şi contribuţiile care le revin angajaţilor. Astfel, în practică, obligaţiile fiscale ale companiei au rămas similare”, a declarat Daniel Anghel, liderul serviciilor fiscale şi juridice, PwC România. Astfel, România a devansat alte ţări din Europa Centrală şi de Est precum Cehia, Slovacia Ungaria sau Polonia din acest punct de vedere. Studiul are în vedere pentru stabilirea clasamentului timpul necesar plătirii taxelor, numărul de plăţi şi rata totală de impozitare.
„Evoluţia României se datorează reducerii cu 20 de puncte procentuale, de la 40% la 20%, a ratei totale de impozitare pentru o companie medie. Conform metodologiei utilizate în cadrul raportului, rata totală de impozitare ia în calcul doar obligaţiile fiscale ale unei companii medii/angajator ca pondere în profit”, explică reprezentanţii PwC.
În ceea ce priveşte ceilalţi indicatori însă, situaţia din România a rămas neschimbată, faţă de clasamentul de anul trecut. Astfel, arată raportul, timpul necesar pentru plata obligaţiilor a rămas neschimbat – 163 de ore pe an. Spre comparaţie, timpul pe care un contribuabil îl petrece pentru plata taxelor la nivel regional este de 213 ore. O companie medie din România trebuie să efectueze 14 plăţi anual, similar cu situaţia de anul trecut şi cu media regională de 14,4 plăţi. Digitalizarea autorităţilor fiscale este un beneficiu atât pentru contribuabil, cât şi pentru stat.
„Multe state au reuşit în ultimii ani să facă plata taxelor mai simplă datorită tehnologiei. Fie că este vorba de metode de raportare şi plată care uşurează viaţa contribuabililor, fie de monitorizare şi control care eficientizează combaterea fraudei, digitalizarea administraţiei fiscale contribuie la o conformare fiscală mai bună şi, implicit, la o colectare mai mare a taxelor. Din această perspectivă observăm că România nu a făcut progrese de la un an la celălalt. Anunţul recent al autorităţilor privind demararea licitaţiei pentru achiziţia SAF-T este un pas foarte important în direcţia digitalizării administraţiei fiscale”, a mai spus Daniel Anghel.