Eveniment

Romania, Azerbaidjan si Georgia au inventat un nou traseu al gazelor caspice. Cine il va finanta? Cum comentati?

Romania, Azerbaidjan si Georgia au inventat un nou traseu al gazelor caspice. Cine il va finanta?
14.04.2010, 00:00 303

Proiectul isi propune sa transporte gaze azere prinGeorgia si Romania prin intermediul a doua terminale de gazelichefiate, iar oficialii de la Bucuresti spun ca are toate sanselesa fie finalizat mai devreme decat Nabucco, gazoduct de care sevorbeste de 10 ani, dar care inca nu are nici finantarea asiguratasi nici contractele de aprovizionare de gaz semnate. Specialistiiridica insa primele semne de intrebare.

Practic, gazele ar trebuie sa fie transportate princonducte din Azerbaidjan pana in Georgia, lichefiate intr-unterminal construit pe tarmul georgian si regazeificate laConstanta, pentru ca apoi sa fie transportate spre tarile europeneprin conducte care leaga Romania de Ungaria si Bulgaria.

Transportul gazelor lichefiate intre Geor gia si Romaniase face prin intermediul unor vase de dimensiuni foarte mari carepentru a ajunge in Marea Neagra ar trebui mai intai sa treaca destramtoarea Bosfor. Dimensiunile foarte reduse ale stramtorii arputea fi prima problema in calea realizarii acestuiproiect.

"Acest proiect ridica mai multe in trebari decatraspunsuri. Intr-adevar conductele de gaze inseamna multeconstrangeri, iar terminalele iti permit sa te sustragi acestorconstrangeri. Un vapor odata plecat dintr-un port poate fi deviatoricand de pe traseul sau si vandut acolo unde oferta este maibuna. Gazele lichefiate iti dau acest confort. Prima intrebare carese ridica insa in legatura cu acest proiect facut la initiativaRomaniei, Georgiei si Azerbaidjanului este daca metanierele, vaselede transport cu niste dimensiuni uriase, pot trece prin stramtoarea Bosfor? De obicei, aceste proiecte sunt concepute pentru apemari, adanci, pentru oceane, or, Marea Neagra nu se inscrie inaceste descrieri", spune un specialist din piatagazelor.

Desi oficialii din Ministerul Economiei spun ca gazelelichefiate ar fi mai ieftine decat cele din import, specia listiiau o alta parere.

"Costul gazului lichefiat este mai mare fata de cel adusprin conducte si de aceea cand faci un astfel de proiect trebuie saai in spate un interes strategic bine definit. Tarile care alegacest tip de investitii de obicei nu au solutia interconectarii laindemana. Spania este un astfel de exemplu. Trebuie sa te gandesticum iti recuperezi investitia, cum vinzi gazul", spunanalistii.

Al treilea proiect mare pentruRomania

Acesta este al treilea proiect major pe partea detransport al gazelor naturale in care Romania ar putea fiimplicata, dupa Nabucco si South Stream, memorandumul de intelegerefiind semnat in cursul zilei de ieri intre reprezentantii Romaniei,Georgiei si Azerbaidjanului.

Oficialii de la Bucuresti spun ca ideea fost una ganditanational, discutiile cu Georgia si Azerbaidjanul fiind purtate peparcursul unui an intreg. Acestia nu au dat detalii privind modulin care vor fi atrasi banii si nici daca Romania sau tarileimplicate au suficiente lichiditati pentru a sustine un proiect deo astfel de anvergura al carui cost ar putea ajunge la 4 miliardede euro.

"Discutiile dureaza de un an de zile intre Azerbaidjan,Georgia si Romania si aceastea au condus la realizarea proiectuluipe care noi il vom numi AGRI, adica Azerbaidjan Georgia RomaniaInterconnection. Semnarea memorandumului de azi reprezinta primulpas pentru construirea companiei de proiect, care va avea sediul laBucuresti si care se va ocupa de toate studiile de fezabilitatenecesare demararii acestui proiect", a declarat Adri ean Videanu,ministrul economiei.

Videanu sustine ca acest proiect ar putea fi realizat mairepede decat Nabucco, rolul Romaniei in alimentarea cu resurse astatelor europene devenind extrem de important tinand cont deinterconectarile care se au in vedere cu Ungaria si cuBulgaria.

Nu renuntam la gazele dinRusia

"Din punctul meu de vedere, acest proiect se poate facemai repede decat Nabucco. Gazele vor fi utilizate atat de Romania,cat si de statele Uniunii Europene, pentru ca legatura de transportcu Ungaria este aproape functionala si sper ca anul viitor sa intrein operatiune si cea cu Bulgaria", a mai spus Videanu. Incomparatie cu Nabucco, din care fac parte sase companiireprezentante a sase tari, proiectul terminalelor de gazelichefiate ar putea avansa mult mai rapid,

"Abia dupa studiile de fezabilitate vom putea sti valoareainvestitiei sau capacitatea de transport, dar ceea ce va pot spunedin studiile existente in acest moment ale unor proiecte similareeste faptul ca o astfel de investitie s-ar putea ridica la 2-4miliarde de euro si ar putea avea o capacitate de transport de 7miliarde de metri cubi pe an. Va fi prima cantitate de gaz caspiccare va intra in Europa, iar un astfel de proiect are multeavantaje de costuri si de timp. Durata constructiilor poate duraintre 1 si 3 ani", explica Tudor Serban, secretar de stat inMinisterul Economiei. Serban spune ca acest proiect nu va insemnarenuntarea din partea Romaniei la cantitatile de gaze importate dinRusia, deocamdata singura sursa de import pentruacoperirea consumului local si sustine ca preturile vor fi oricummai mici comparativ cu gazul rusesc.

Sistemul de gaze lichefiate este folosit de mai multe tarieuropene pentru a-si asigura consumul de gaze naturale, printreacestea numarandu-se Spania sau Franta. Potrivit datelordisponibile, la sfarsitul lui 2008, existau 63 de terminale deregazeificare in lume si 20 de unitati de lichefiere.

Tot la acea data, existau circa 300 de nave de transport,iar aproximativ 80 erau in constructie.

AGRI, lansat inainte deNabucco?

Cifrele AGRI

Capacitate aproximativa: 7 miliarde de metricubi

Valoarea investitiei: 2-4 miliarde de euro

Durata constructiei: Intre unu si trei ani

Participanti: Romania, Georgia si Azerbaidjan

Cifrele Nabucco

Capacitate: 31 de miliarde de metri cubi

Valoarea investitiei: 8 miliarde de euro

Lungime: 3.300 de kilometri

Data estimata pentru punerea in functiune: 2014

Participanti: Transgaz (Romania), OMV (Austria), RWE (Germania),MOL (Ungaria), Botas (Turcia).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO