♦ S&P vede o scădere economică în România de 5,2% în 2020, mai pesimistă decât prognoza guvernului de cădere de 4,2% ♦ Economia creşte cu 4% în 2021, dar va ajunge la nivelul lui 2019 abia în 2022.
Agenţia americană de rating Standard and Poor’s (S&P) a menţinut vineri ratingul de ţară al României la nivelul recomandat investiţiilor, însă perspectiva a rămas negativă. Potrivit reprezentanţilor agenţiei, decizia a venit datorită nivelului încă scăzut al datoriei publice şi al datoriei externe.
Administraţia ţării care se va instala după alegerile de ieri va trebui să se uite la micşorarea deficitului bugetar, care este menţinut sus de cheltuieli rigide, programate să crească, cum este cazul pensiilor.
„Anticipăm că guvernul care îşi asumă conducerea după alegerile generale din decembrie va reduce dezechilibrele fiscale. Credem că orice administraţie se va instala va continua să ofere sprijin fiscal pentru a susţine revenirea economică în 2021. Viitorul guvern va trebui să se confrunte cu rigiditatea fiscală creată, care include creşteri mari de pensii şi de alte cheltuieli sociale“, notează reprezentanţii S&P.
Ministrul de finanţe Florin Cîţu a scris, vineri seara pe Facebook, că Standard & Poor’s a apreciat nivelul mic al datoriei publice ca pondere în PIB în România: „Agenţia de rating a apreciat nivelul moderat al datoriei publice şi al datoriei externe, dar şi convingerea că guvernul care va fi numit după alegerile generale din decembrie anul curent va reduce dezechilibrele fiscale şi va continua să ofere un sprijin fiscal amplu care să încurajeze redresarea economică în 2021.“
Problema cea mai mare a viitorului guvern, dar şi motivul pentru care, acum un an, S&P şi celelalte agenţii de rating au schimbat perspectiva de ţară de la stabilă la negativă, este deficitul bugetar. Criza a prins bugetul României cu un deficit deja de peste 4,6% în 2019, în condiţiile în care alte state europene au plecat în criză cu deficite foarte mici sau chiar cu excedente bugetare. Spaţiul fiscal aproape inexistent a făcut ca intervenţia statului român în economie să se bazeze pe împrumuturi garantate de stat, cum a fost IMM Invest sau pe fonduri europene, cheltuieli care nu se adaugă datoriei publice.
Cu toate acestea, în condiţiile date, cu cheltuieli neaşteptat de mari, inclusiv prin programe de tipul şomajului tehnic şi scăderi de venituri din cauza crizei, datoria publică a României a crescut de la 374 mld. lei, adică 35% din PIB la finalul lui 2019, la 451 mld. lei în septembrie, adică aproape 43% din PIB. Nivelul datoriei publice este programat să crească în continuare, în condiţiile în care cele mai optimiste prognoze privind deficitul bugetar pentru 2020 sunt de 7%. Problema stă însă în faptul că structura bugetului României este construită pe cheltuieli fixe - salarii şi pensii.