Eveniment

Roman, Tractorul si Aro - problemele primei saptamani de privatizare

03.10.2003, 00:00 13



Nici bine nu s-a uscat cerneala pe contractele de privatizare a societatilor Roman si Tractorul Brasov si Aro Campulung, ca problemele au si inceput sa apara: muncitorii sunt furiosi ca nu au fost consultati si ameninta cu proteste ca raspuns la disponibilizarile anuntate; in acelasi timp incep sa se ridice semne de intrebare legate de capacitatea noilor proprietari de a pune pe roate cele trei societati.



Privatizarea Roman Brasov a fost singura alternativa la lichidarea societatii, iar sindicatele trebuie sa inteleaga ca nu mai pot fi acordate garantii privind locurile de munca, a fost mesajul ministrului privatizarii Ovidiu Musetescu adresat sindicalistilor care au iesit ieri in curtea uzinei pentru a-si exprima nemultumirea.



"Ei stiu una si buna: garantii. Ei bine, garantiile nu se dau decat in societatea comunista. Nu poti avea aceasta pretentie daca, in ultimii ani, 9 lei din 10 lei incasati de Roman au fost alocati pentru plata salariilor. Aceasta destrabalare economica nu poate continua la nesfarsit", a adaugat Musetescu, citat de Mediafax.



El a adaugat ca privatizarea Roman si Tractorul Brasov a fost realizata prin forta majora si ambele tranzactii au specificitatea lor. "Credem ca am dat o sansa majora acestor societati, fiecare cu datorii de peste 120 milioane dolari, si ca este vorba de doua proiecte care au sanse de reusita", a afirmat Musetescu.



Reprezentantul APAPS a precizat ca privatizarea societatii Roman este una speciala, care are o serie de elemente specifice, printre care conditionarea realizarii unui parc industrial, administrat de o societate privata a carei structura va fi aprobata de Guvern.



Totodata, vor avea loc reangajari temporare, in functie de necesarul de forta de munca al societatilor care vor desfasura activitati pe platforma parcului. In urma privatizarii, in uzina vor ramane aproximativ 2.000 din cei 5.000 de muncitori.



Referitor la capacitatea noilor proprietari de a rezolva situatia economica a societatilor cumparate, ministrul privatizarii a spus ca nu sunt probleme. "La Tractorul nu sunt probleme. Practic uzina intra in familia Landini, care este al patrulea producator mondial si toata partea de marketing si desfacere a fost preluata de Landini. La Aro exista nu numai piata de desfacere, ci si dovezi ca exista solicitari prin acest vehicul Cross Lander in America Latina si de Nord", a spus Musetescu.



Cele trei societati au fost privatizate la sfarsitul saptamanii trecute: compania Landini SPA din Italia a preluat 75,17% din capitalul social al Tractorul si si-a asumat un efort financiar de peste 45 mil euro (28,3 mil euro - valoarea tranzactiei si 17 mil. euro datorii si credite comerciale); compania Pesaka Astana SDN BHD din Malaezia a cumparat o parte din Roman, respectiv trei hale de productie, pentru un euro si si-a asumat datorii de 45 mil. euro; firma Cross Lander din SUA a preluat 68,703 % din capitalul social al Aro in cadrul unei tranzactii de 27 mil. dolari (15,8 mil. $ valoarea tranzactiei si 11,4 mil. $ - datorii si credite comerciale). miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO