Guvernul a discutat ieri, fără însă să şi aprobe, prima rectificare bugetară pe 2019. Ordonanţa care instituie noi taxe – taxa pe băuturile ce conţin zahăr, majorarea accizei la ţigarete şi impozitarea tichetelor cadou nu a fost discutată. Este o rectificare pozitivă, a spus joi premierul Viorica Dăncilă în şedinţa în care a fost discutat proiectul primei rectificări bugetare din 2019: „Rectificarea bugetară pozitivă este susţinută de creşterea PIB şi de faptul că în primul trimestru al acestui an România a înregistrat o creştere economică de 5%, a treia cea mai mare creştere din UE. Toate ramurile economiei reale au înregistrat evoluţii pozitive, remarcându-se în mod deosebit rezultatele din construcţii, servicii şi agricultură. Am cerut ca această rectificare să fie făcută pe principii clare astfel încât obiectivele asumate la începutul acestui an să fie îndeplinite cu păstrarea echilibrelor macroeconomice şi consolidarea încrederii investitorilor din economie. Vom menţine deficitul bugetar în ţinta asumată prin legea bugetului, respectiv 2,76 %“.
Analiştii admit că economia merge bine, cu o creştere economică de 5% în primul trimestru. Datele la T II care vor fi publicate pe 14 august vor indica şi ele o creştere bună. Chiar dacă nu va fi o creştere anuală de 5%, ci una spre 4%, din acest punct de vedere lucrurile merg în direcţia dorită. Problemele sunt la nivelul bugetului consolidat. Veniturile sunt mici şi cheltuielile prea mari. Prin urmare, deficitele cresc periculos. Pe ape calme, consecinţele derapajului nu sunt prea vizibile. Însă, dacă apar valurile, atunci prin găurile care par mici începe să intre apă, ceea ce pune în pericol corabia.
Este bine că guvernul a decis să menţină deficitul la sub 3% din PIB a comentat joi guvernatorul BNR Mugur Isărescu, la prezentarea raportului asupra inflaţiei.
Însă, observă el, bugetul are o mare problemă, în condiţiile în care veniturile fiscale, după reduceri consecutive de taxe, au ajuns să mai reprezinte doar 27% din PIB. Pe cealaltă parte a tabloului, o pondere foarte mare a cheltuielilor este reprezentată de cheltuielile rigide - salariile şi pensiile - care au ajuns la peste 70% din veniturile fiscale.
„S-au întrecut şi stânga şi dreapta, şi dreapta şi stânga, care reduce mai mult şi am ajuns la un nivel al veniturilor fiscale de sub 26-27%. Când eram eu premier, în anul de graţie 2000 erau la 32% veniturile fiscale şi ştiu cum se făcea bugetul. Greu de tot. Veneau toate ministerele cu solicitări şi cereau în jur de 40%, iar marea filozofie bugetară era cum bagi 40% în 32%. Nu cred că doleanţele de cheltuieli ale ministerelor au scăzut”, spune Mugur Isărescu.
Despre problema bugetului au scris şi specialiştii Consiliului Fiscal, care au publicat ieri opinia asupra rectificării, sub semnătuta lui Daniel Dăianu, şeful instituţiei. Consiliul cere măsuri de consolidare fiscală (majorarea veniturilor sau reducerea cheltuielilor) pentru că altminteri există riscul ca deficitul să ajungă în acest an la 3,4 – 3,7% din PIB.
„Corecţia macroeconomică prin consolidare bugetară este absolut necesară având în vedere contextul intern şi cel extern, nevoia de a ţine deficitele externe sub control. În judecarea situaţiei macroeconomice intervine şi obiectivul asumat de aderare la zona euro la jumătatea deceniului următor; acest deziderat reclamă un deficit bugetar mic, precum şi deficite externe neprimejdioase”, arată raportul Consiliului Fiscal.
Concluziile documentului citat întăresc spusele guvernatorului BNR: bugetul general consolidat este caracterizat de o încordare severă generată pe de o parte de nivelul redus al veniturilor fiscale comparativ cu celelalte ţări din UE şi, pe de altă parte de rigidizarea accentuată a structurii cheltuielilor bugetare, ponderea cheltuielilor cu salariile şi pensiile depăşind 75% din veniturile fiscale. Ambele elemente sunt de natură să micşoreze semnificativ marja de manevră în procesul de consolidare bugetară, care este complicat şi de impactul noii legi a pensiilor.
Economia merge bine, a crescut în trimestrul întâi cu 5%, dar riscurile sunt multe, arată Consiliul Fiscal. Pe lângă faptul că bugetul este încordat din cauza veniturilor mici şi a cheltuelilor rigide mari, la nivel global, înregistrăm o încetinire economică, iar conflictele comerciale se accentuează. Deficitul de cont curent este foarte înalt şi ar trebui prudenţă în conduita politicii fiscal-bugetare.
„Aceste circumstanţe evidenţiază apropierea rapidă a unui punct de inflexiune, precum şi inevitabilitatea unei corecţii bugetare de amploare”, comentează raportul Consiliului.
Guvernul a decis în proiectul primei rectificări majorarea pe sold atât a veniturilor, cât şi a cheltuielilor, cu câteva miliarde de lei, dar ţinta de deficit bugetar pe cash a fost păstrată la 2,76% din PIB. În condiţiile în care, în primele şase luni din an, deficitul a ajuns la 20 de miliarde de lei, însemnând 2% din PIB, economiştii au pus sub semnul întrebării capacitatea Finanţelor de a ţine în frâu cheltuielile, astfel încât ţinta de deficit să nu fie periclitată.