Eveniment

Promisiuni pe bandă rulantă: 60 de noi kilometri de autostrăzi până la finalul anului

După ce a trecut printr-o serie de rezilieri de contracte, autostrada Nădlac-Arad (39 kilometri), „poarta de intrare“ în România dinspre vestul Europei, se pregăteşte de inaugurare în noiembrie. Mediafax Foto

După ce a trecut printr-o serie de rezilieri de contracte, autostrada Nădlac-Arad (39 kilometri), „poarta de intrare“ în România dinspre vestul Europei, se pregăteşte de inaugurare în noiembrie. Mediafax Foto

Autor: Andreea Neferu

13.10.2014, 00:06 2318

La mai bine de un an şi jumătate de când trebuia să fie gata şi după ce a trecut printr-o serie de rezilieri de contracte, autostrada Nădlac-Arad (39 kilometri), „poarta de intrare“ în România dinspre vestul Europei, se pregăteşte de inaugurare în noiembrie. Tot până la finalul anului ar urma să fie deschis circulaţiei şi tronsonul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu (22 de kilometri), ceea ce înseamnă că în 2014 vor fi inauguraţi 61 de kilometri de autostrăzi, care se vor adăuga reţelei existente de 644 de kilometri, potrivit estimărilor ZF.

„După cum au promis reprezentanţii construc­torului, până la finele acestui an se va putea circula pe autostradă de la Arad până la Nădlac, înaintea termenului din contract, adică sfârşitul lui ianuarie 2015. Şi pentru că autostrada din Ungaria nu va fi gata în acelaşi timp cu a noastră, va trebui să folosim un drum de legătură de circa 6 km, de la autostradă la vechiul punct de trecere a Frontierei Nădlac“, a spus ministrul transporturilor Ioan Rus la finalul săptămânii trecute.

Autostrada Nădlac-Arad, cu o lungime de 39 de kilometri, are una dintre cele mai zbuciumate şi controversate poveşti din rândul tuturor şoselelor finanţate cu fonduri europene în România. În ciuda faptului că încă din 2011 cele două contracte pentru construcţia acestei autostrăzi au fost semnate, iar lucrările au început chiar în acel an, Nădlac-Arad este una dintre autostrăzile pe bani europeni care au întârziat cel mai mult în ceea ce priveşte execuţia. Contractele pentru construcţia celor două tronsoane au fost reziliate de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), unul la finalul lui 2012 şi altul la mijlocul anului trecut, ceea ce a dat peste cap întreg graficul de execuţie. Dacă în 2011, când au fost semnate primele contracte de construcţie a acestei autostrăzi, termenul de finalizare era aprilie 2013, ulterior acesta a fost decalat. În 2012 şi 2013, CNADNR a reziliat contractele pentru construcţia celor două loturi în care este împărţită autostrada, Nădlac-Pecica (22,2 kilometri) şi, respectiv, Pecica-Arad (16,7 km). Primul tronson, Nădlac-Pecica, era construit iniţial de firma Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, însă CNADNR a reziliat contractul în 2012 din cauza progresului redus al construcţiei, dar şi a unei suspiciuni de fraudă privind modul de atribuire. Ulterior, contractul a fost câştigat pentru 56 de milioane de euro de italienii de la Astaldi alături de nemţii de la Max Boegl. Celălalt tronson, Pecica-Arad, care este finalizat în proporţie de circa 85%, a reuşit să găsească un nou constructor abia la finalul lunii septembrie, după ce în vara anului trecut CNADNR a reziliat contractul de construcţie cu firma austriacă Alpine, intrată în faliment la nivel internaţional şi în insolvenţă în România. Tot consorţiul Astaldi-Max Boegl va finaliza acest tronson, pentru 25 de milioane de euro.

Şi tronsonul al treilea al autostrăzii Orăştie - Sibiu, construit de italienii de la Impregilo, ar trebui să fie deschis circulaţiei în noiembrie 2014. Autostrada avea ca termen iniţial de finalizare luna aprilie a anului trecut, însă finalizarea acesteia a fost întârziată pe fondul unor alunecări de teren. În primăvară, fostul ministru al transporturilor Dan Şova ameninţa cu rezilierea contractului cu Impregilo pentru acest tronson pentru că CNADNR şi firma italiană nu s-ar fi înţeles „din punct de vedere tehnic şi financiar“. În cele din urmă, contractul, cu o valoare de 138 de milioane de euro, nu a mai fost reziliat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO