Eveniment

Programul Prima maşină se uneşte cu programul Rabla

Constantin Stroe, ACAROM: Principala problemă a programului este faptul că oferă dobânzi similare cu ofertele actuale ale băncilor şi importatorilor, dar presupune realizarea unui dosar mai complex

Constantin Stroe, ACAROM: Principala problemă a programului este faptul că oferă dobânzi similare cu ofertele actuale ale băncilor şi importatorilor, dar presupune realizarea unui dosar mai complex

Autor: Bogdan Alecu

13.01.2016, 00:04 1187
Ministerul Finanţelor are în plan repoziţionarea programului Prima maşină, în condiţiile în care din cele 16.000 de maşini estimate că vor fi vândute prin acesta, în 2015 s-au cumpărat numai 187 de unităţi, aferente unei garanţii de 3,125 de milioane de lei. Prin program se pot cumpăra numai maşini mai ieftine de 13.500 de euro cu TVA. Potrivit lui Constantin Stroe, pre­şe­din­tele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România, principala problemă a programului e faptul că oferă dobânzi similare cu ofertele actuale ale băncilor şi importatorilor, dar presupune realizarea unui dosar mai complex.

În aceste condiţii, ministerul a propus „unirea“ programului Prima maşină cu Rabla, astfel încât se propune cumu­larea beneficiilor oferite de cele două programe, în sensul acceptării  primei de casare acordate în cadrul Rabla ca avans pentru Prima maşină, în condiţiile în care acesta prevede un avans de 5%. Spre comparaţie, anul trecut programul Rabla a fost epuizat, cu circa 20.000 de maşini noi vândute în urma casării a tot atâtea mai vechi de opt ani. Dacă Rabla oferă însă o primă de casare de 1.500 de euro, care se deduce din preţul unei maşini noi, Prima maşină vizează un avans de 5% şi o dobândă ROBOR la şase luni plus cel mult 3% pe an.

Pentru anul 2015, plafonul alocat programului Prima Maşină a fost de 350 de milioane de lei, suficient pentru 16.000 de maşini. Propunerea pentru anul 2016, în ceea ce priveşte plafonul garanţiilor care pot fi emise, este suma de 100 de milioane de lei din diferenţa neutilizată din plafonul alocat pentru anul 2015. Pentru nivelul plafonului, s-au luat în considerare evoluţia Programului şi aspectele relevate de implementarea acestuia, precum şi a gradului redus de utilizare a plafonului în cursul anului 2015. Astfel, pentru anul acesta numărul maşinilor noi ce pot fi achiziţionate cu finanţare preferenţială va fi de cel mult 5.000 de unităţi.

„Din cauza timpului mai îndelungat de care au avut nevoie finanţatorii parteneri pentru a-şi definitiva şi aproba normele interne de creditare, precum şi a perioadei scurte avută la dispoziţie pentru promovarea facilităţilor oferite prin Program în rândul potenţialilor beneficiari, a fost înregistrată o întârziere în demararea Programului de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, implicit o utilizare în proporţie foarte redusă a  plafonului aprobat pentru anul 2015, condiţiile de creditare ale acestuia fiind foarte apropiate de cele ale pieţei financiare“, au spus reprezentanţii Ministerului Finanţelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO