Eveniment

Producatorii sustin ca furnizorii platesc pentru deschiderea fiecarui supermarket cel putin 3 mil. euro

Producatorii sustin ca furnizorii platesc pentru deschiderea fiecarui supermarket cel putin 3 mil. euro

Pentru fiecare magazin deschis furnizorii platesc intre 5.000 si 10.000 de euro daca isi vor produsele pe rafturi

07.03.2008, 19:57 144

Reprezentantii patronatelor si sindicatelor din industria alimentara sustin ca furnizorii suporta o parte din investitia necesara lansarii unei noi unitati de retail prin taxele de prima listare sau de deschidere de magazin pe care le platesc daca vor ca produsele lor sa intre pe rafturile noii unitati.
Pentru fiecare magazin deschis, furnizorii platesc intre 5.000 si 10.000 de euro taxa de prima listare sau de deschidere de magazin daca vor ca produsele lor sa se afle pe rafturile noii unitati, au delarat ieri reprezentantii patronatelor si sindicatelor.
Un supermarket are nevoie de circa trei-patru sute de furnizori, in timp ce un hipermarket poate avea si 1.500 de furnizori, ceea ce ar insemna ca taxele de prima listare variaza intre 3 si 4 mil. euro la deschiderea unui supermarket si intre 7,5 si 15 mi. euro la deschiderea unui hipermarket. In conditiile in care un retailer cheltuie circa 1-2 mil. euro pentru fiecare nou supermarket si, in medie, 20 mil. euro pentru fiecare hipermarket, taxa de prima listare platita de furnizori fie depaseste, fie acopera majoritatea investitiei necesara deschiderii magazinului.
"Taxele pot varia intre 10 si 60% din pretul de productie al produsului si sunt incluse in pretul final al acestuia. Apoi, suntem obligati prin contract sa nu vindem altui magazin fie de specialitate, de proximitate sau retail sub acest pret final", a declarat Aurel Popescu, presedintele Patronatului Roman din Industria de Morarit, Panificatie si Paste fainoase Rompan.
Producatorii spun ca pe lista texelor pe care trebuie sa le platesca se mai afla si serviciul centralizat de cumparare (un procent din cifra de afaceri lunara pentru lansarea de comenzi si vanzarea produselor), serviciul de marketing (pentru comercializarea produselor, alocarea de spatiu la raft si asigurarea de reclame), serviciul de vanzare garantata, serviciul de gestionare gama (pentru listare produse noi si asigurarea la raft in permanenta a produselor livrate), euro discount (pentru prezentarea furnizorului si a produselor acestuia la sucursalele din Europa ale supermarketului), taxa remodelare (pentru modernizarea magazinelor existente) si taxa listare articole (suma fixa pentru fiecare articol listat).
"Noi nu cerem ca aceste taxe sa fie eliminate, ci sa existe o transparenta a lor, sa nu mai fie adaugate la pretul produselor si sa nu mai fim conditionati sa vindem la acelasi pret la toti comerciantii", a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta, Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara. Pentru a reglementa neintelegerile din prezent, reprezentantii patronatelor solicita realizarea unei anchete confidentiale de catre Consiliul Concurentei si incheierea unui Cod al Bunelor Practici Comerciale intre producatori, sindicate si retaileri.
"Carrefour a fost primul retailer care a fost de acord sa se intalneasca cu noi si care ar fi de acord sa semneze un astfel de contract", a adaugat Minea.
Reprezentantii retailerilor nu au dorit, pana la inchiderea editiei, sa faca niciun comentariu.

Consiliul Concurentei: E o piata deschisa
Structura pietei de retail este caracterizata de un grad redus de concentrare, fapt demonstrat de cota valorica detinuta de primii 10 retaileri (circa 20%), conform datelor aferente anului 2006, a precizat ieri Consiliul Concurentei. Autoritatea a anuntat ca agentii economici care desfasoara comert modern reprezinta circa 35% din totalul comertului cu produse de larg consum si, ca atare, balanta comertului cu produse preponderent alimentare este inca inclinata spre comertul traditional, prin magazine alimentare de mici dimensiuni. "In alte tari UE, ponderea comertului modern este mult mai mare, intre 60% si 96%", spun reprezentantii Consiliului. Acestia precizeaza ca intrarile de noi concurenti, cat si deschiderile de noi magazine anuntate pentru viitor sustin faptul ca piata retailului este una dinamica si deschisa. "Consiliul Concurentei continua procesul de monitorizare a evolutiei retailului", spun oficialii institutiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO