Eveniment

Primele semne de oboseală şi de îngrijorare: consumul s-a redus în septembrie faţă de august cu 5%. Economistul Dragoş Cabat: „Oamenii săraci susţin încă consumul“.

Primele semne de oboseală şi de îngrijorare: consumul...

Autor: Iulian Anghel

07.11.2017, 00:03 825

Cifra de afaceri în comerţul cu amă­nun­tul – care reflectă cel mai bine e­vo­luţia consumului privat – s-a redus în sep­tembrie faţă de august cu 4,9%, în vre­me ce reintroducerea accizei spe­ci­ale la carburanţi se vede în vânzări: mi­nus 9,8% în septembrie faţă de august.

Evoluţia din septembrie faţă de august este un semn că consumul – care duce în spate creşterea economică record de 6% în acest an şi de aproape 5% anul trecut - începe să obosească.

Consumul a crescut însă în primele nouă luni din an cu 9,8% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu 11% în septembrie faţă de septembrie trecut. Creşterea este mai puternică pe segmentul nealimentar, potrivit datelor publicate ieri de Institutul Naţional de Statistică (INS).

„Există o ierarhie a consumului. Când oamenii au mai mulţi bani – vorbim despre situaţia oamenilor cu venituri modeste, ca majoritatea dintre noi - întâi creşte consumul alimentar. Dar, cum nu poţi mânca de două ori mai mult – eventual mănânci ceva mai bun –, dacă-ţi mai rămân bani îi muţi în consumul nealimentar, bunuri de folosinţă îndelungată. Urmează în ierarhie achiziţia de maşini, apoi de case şi abia la final economisirea. Aceasta este ierarhia“, comentează economistul Dragoş Cabat.

Ceea ce s-a întâmplat în septem­brie comparativ cu august poate fi un semn, dar nu a modificat datele pe în­treg anul. Zilele viitoare INS va publica e­voluţia veniturilor salariale la sep­tembrie. Dar, pentru august cel puţin, datela arată că veniturile salariale au crescut cu 14% faţă de august trecut. Iar creşterile salariale se reflectă în evoluţia consumului pe ansamblu.

„Atâta timp cât veniturile salariale cresc, va creşte şi consumul. Că vorbim despre consumul alimentar, despre cel neali­mentar, despre consumul care în­seamnă achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată sau despre consumul care priveşte achiziţia de maşini sau case – con­sumul va fi mereu în expansiune, atâ­ta vreme cât veniturile cresc. Săracii sunt cei care susţin consumul“, comentează Dragoş Cabat. Potrivit datelor INS, între ianuarie şi septembrie 2017, an/an, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, serie brută, a înregistrat o creştere cu 9,8% graţie creşterii vân­ză­rilor de produse nealimentare (+12,5%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în ma­gazine specializate (+11,8%) şi vân­zărilor de produse alimentare (+5,6%).

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (ajustat) a înregistrat o creştere cu 8,8%, datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+13,1%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+11,4%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+4,6%).  În septembrie comparativ cu august însă, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul, serie brută, a scăzut pe ansamblu cu 4,9%, datorită scăderii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (-9,8%), vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (-5,0%) şi vânzărilor de produse nealimentare (-1,9%).

Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul serie ajustată, în luna septembrie 2017, comparativ cu luna precedentă a crescut pe ansamblu cu 0,5%, datorită creşterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+0,9%) şi vânzărilor de produse nealimentare (+0,2%). Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,3%.

iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO