Eveniment

Ponta cere reluarea de urgenţă a privatizării CFR Marfă cu termen de finalizare vara viitoare

Premierul Victor Ponta a lăsat să se înţeleagă faptul că la CFR Marfă va fi introdus management privat. Foto: Cristina Nichituş

Premierul Victor Ponta a lăsat să se înţeleagă faptul că la CFR Marfă va fi introdus management privat. Foto: Cristina Nichituş

Autor: Mirabela Tiron

16.10.2013, 20:49 151

La două zile de la eşecul celei de a doua tentative de a vinde pachetul majoritar al transportatorului de marfă pe calea ferată CFR Marfă, guvernul solicită reluarea procesului şi continuarea discuţiilor cu FMI, faţă de care România şi-a asumat această privatizare.

Pe de altă parte, Gruia Stoica, proprietarul firmei desemnate câştigătoare a licitaţiei de privatizare în iunie anul acesta, care a plătit un avans de 30 mil. euro în încercarea de a prelua compania, fără să achite însă restul sumei de 170 de mil. de euro pentru finalizarea tranzacţiei, aşteaptă să îşi recupereze banii şi spune că „nu avea baza legală pentru a plăti“ diferenţa de preţ, dat fiind că vânzătorul reprezentat de Ministerul Transporturilor nu a îndeplinit toate obligaţiile.

Până la închiderea ediţiei ZF, Transporturile nu au transmis niciun răspuns la solicitarea ZF cu privire la ce urmează să se întâmple cu CFR Marfă şi nici consultanţii statului în acest proces, asocierea formată din Deloitte şi casa de avocatură Muşat şi Asociaţii, plătiţi cu circa 570.000 de euro de stat.

„Vreau să vă rog să aplicaţi legea, să continuaţi discuţiile cu cei de la FMI şi astăzi, după ce prezentaţi guvernului informarea cu finalizarea procedurii iniţiale, să porniţi, practic de azi, de mâine, procedurile pentru o nouă privatizare, de data aceasta fără a ne mai bloca nici CSAT-ul, nici declaraţii, nici să mai fie speriate băncile sau funcţionarii“, a transmis premierul Victor Ponta ministrului transporturilor (Ramona Mănescu), în şedinţa de guvern de ieri, citat de Mediafax.

Aceasta este a doua tentativă de privatizare ce eşuează, după ce în prima tentativă statul i-a descalificat pe toţi cei trei jucători înscrişi (americanii de la Omnitrax, Transferoviar Grup şi GFR)  din cauză că nu aveau documente complete.

Termenul de finalizare pentru a doua tentativă de privatizare a fost 14 octombrie, când Gruia Stoica trebuia să depună restul sumei pentru preluarea CFR Marfă, 170 de milioane de euro, însă nu a plătit. Grup Feroviar Român a fost declarat câştigător al  licitaţiei de privatizare a CFR Marfă în iunie anul acesta, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

În cursă au mai fost înscrise companiile Omnitrax (americani) şi Transferoviar Grup. Gruia Stoica a anunţat că se va reînscrie la privatizarea CFR Marfă.

Gruia Stoica a susţinut într-o conferinţă de presă că firma sa a îndeplinit toate obligaţiile legate de contract, dar că vânzătorul l-a pus în imposibilitatea de a plăti întrucât nu şi-a îndeplinit partea sa de obligaţii. „Şapte din 12 bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul asupra schimbării acţionariatului companiei, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timp să ia o decizie cu privire la tranzacţie“, a spus el.

Nici Gruia Stoica şi nici oficialii ministerului nu au transmis care sunt băncile creditoare ale CFR Marfă şi care nu şi-au dat acordul.

Contractul de credit sindicalizat nu le dă băncilor niciun drept să se pronunţe asupra unei decizii a acţionarului aşa cum este decizia de vânzare a companiei (privatizare), însă include o clauză potrivit căreia creditorii pot solicita rambursarea anticipată a împrumutului în cazul în care se schimbă acţionarul. Cu alte cuvinte, o schimbare de acţionar implică modificări substanţiale ale analizei iniţiale pe baza căreia fusese acordat creditul, iar băncile ar putea considera necesară o eventuală reevaluare, fără însă ca acest mecanism să se activeze automat cu atât mai mult cu cât privatizarea înseamnă teoretic o premisă de îmbunătăţire a situaţiei companiei.

Vânzarea CFR Marfă, demarată în mandatul fostului ministru al transporturilor Relu Fenechiu, nu este singurul eşec al statului, pe această listă mai apărând companiile Cupru Min şi Oltchim.

Guvernul s-a angajat faţă de FMI ca, în cazul în care tranzacţia nu este finalizată, să vândă pachetul majoritar de la CFR Marfă unui alt investitor strategic.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO