Eveniment

Poate deveni România o fabrică de softişti?

Şansa României: să devină o fabrică de softişti
19.10.2011, 00:08 2322

Cei mai puternici executivi din IT&C-ul românesc au căzut ieri de acord la conferinţa ZF Digital '11 că piaţa va cunoaşte o dezvoltare accelerată în perioada următoare şi că oportunităţile de business de abia acum urmează.

Prima parte a ZF digital '11 a avut loc ieri în Bucureşti, la hotelul Marriott, iar astăzi va fi partea a doua, cu alţi 10 executivi şi antreprenori din zona IT&C ca vorbitori. Conferinţa este organizată în parteneriat cu NEC, Samsung, Banca Transilvania, Deloitte şi Lenovo.

"Opt milioane de români folosesc în acest moment internetul, iar 80% dintre ei o fac zilnic. Cred că firmele nu-şi dau încă seama ce potenţial imens de business le oferă internetul", a spus ieri Dan Bulucea, CEO al Google România.

În context, Bulucea a pre­cizat că există 20.000 de site-uri româneşti care primesc bani de la Google prin programul Adsense, un sistem prin care site-urile găzduiesc reclame trimise de Google şi sunt plătite la numărul de clickuri din banii încasaţi de Google de la advertiseri.

Florin Talpeş, fondatorul şi preşe­dintele Bitdefender, a deschis conferinţa cu un mesaj optimist: "Puţini ştiu că orice tânăr absolvent de informatică poate ajunge după un singur an de activitate să câştige 1.000 de euro pe lună net. Companiile de IT absorb tot ce iese de pe băncile facultăţilor de profil din România", a spus omul de afaceri. El a adăugat că nu este totuna dacă dezvoltarea în IT&C se va face în outsourcing sau prin produse proprii.

"Acum 10 ani ne puneam problema dacă poate ajunge România un fel de Indie a Europei de Est în domeniul outsourcing-ului. Cred că este o capcană, pentru că oricum nu putem concura cu India, care are de 20 de ori mai mulţi absolvenţi în IT pe an decât noi. Trebuie încurajată producţia de software cu proprietate intelectuală, adică produsele în sine şi vânzarea lor în străinătate", a spus reprezentantul Softwin.

La întrebarea ce trebuie să facă România să devină o fabrică de softişti, Talpeş a spus că educaţia în ştiinţele exacte este vitală. El a mai evocat faptul că România a avut în anii '60-'70 o strategie de dezvoltare în IT&C pe care a şi aplicat-o, spre deosebire de situaţia din prezent când sunt foarte multe strategii doar pe hârtie.

Şi Irina Socol, CEO la Siveco, spune că din experienţa companiei pe pieţele internaţionale cheia creşterii este investiţia în educaţie. "Am rămas surprinşi să constatăm că pe pieţele arabe investiţia în educaţie se măsoară cu două cifre în PIB (adică este peste 10% din PIB - n. red.)". Siveco a furnizat în ultimii ani soft educaţional către state din Orientul Mijlociu şi Africa.

Mihai Tudor, CEO al IBM Europa de Sud-Est, susţine că România continuă să rămână o piaţă atractivă pentru investitori, în acest moment fiind două mari proiecte ale IBM în discuţie, unul din ele la Târgu Mureş.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO