Eveniment

PIAROM: Măsura referitoare la plata defalcată a TVA nu va simplifica relaţiile dintre stat şi mediul de afaceri

PIAROM: Măsura referitoare la plata defalcată a TVA nu...

Autor: Corina Zamfir

08.08.2017, 18:10 236

PIAROM, Patronatul Investitorilor Autohtoni, susţine că măsura anunţată de Ministerul de Finanţe referitoare la plata defalcată a TVA de către toţi contribuabilii nu este una care să simplifice şi să normalizeze relaţiile dintre administraţia statului şi mediul de afaceri.

Din contră, creează o presiune aproape ucigătoare asupra mediului de afaceri, deja încorsetat de alte obligaţii declarative/procedurale complexe (declaraţia 394, risc fiscal – fosta analiză a intenţiei de a desfăşura activităţi economice), în acelaşi context al combaterii evaziunii fiscale în materie de TVA.

“Mai exact, măsura anunţată nu poate înlocui necesitatea existenţei, în cadrul ANAF, a unei grile de risc fiscal  corect gândite şi nediscreţionar aplicată, deşi au fost luate o serie de măsuri în acest sens. Se optează din nou pentru creşterea birocraţiei şi a costurilor - prin crearea de noi conturi bancare purtătoare de comisioane bancare în sarcina contribuabililor, dezvoltări de programe informatice şi utilizare suplimentară de resurse umane neproductive”, spun reprezentanţii PIAROM.

Legat de situaţiile neclare sau care ridică probleme de legalitate identificate în cadrul măsurii anunţate de autorităţi, PIAROM evidenţiază următoarele aspecte, în privinţa cărora solicită rapid rezolvarea:

• lipsa unui test în privinţa IMM-urilor, măsura aplicându-se şi microîntreprinderilor (care reprezintă 90% dintre companiile cu capital autohton), având în vedere faptul că măsura propusă va creea dezechilibre în cash flow-ul microîntreprinderilor

• procedura este neclară şi netransparentă (se vorbeste despre un ordin ulterior de Ministru, cu privire la accesul companiei la contul sau de TVA), astfel incat nu se poate aprecia impactul si efectele in integralitatea lor.

• procedura implică modalităţi extrem de greoaie de operare şi gestionare a fluxului de plăţi şi încasări pe linie de TVA, având în vedere diversitatea tipurilor de operaţiuni din perspectiva de TVA, modalităţilor de plată, categoriilor fiscale în care se regăsesc partenerii de bussines.

• procedura nu reglementează în oglindă obligativitatea de raspuns a ANAF în ceea ce priveşte sumele care sunt blocate în conturile de TVA la care contribuabilul nu are acces fără aprobarea ANAF. Aprobarea ANAF ar trebui să survină în urma unor controale fiscale care ar putea dura, în anumite situaţii, şi 6 luni, conform legii.

• nivelul amenzilor stabilite pentru plăţi eronate în cadrul acestui sistem, de 50% din suma virată eronat, poate genera disfuncţionalităţi majore în bussines-ul unei companii. Trebuie făcută o distincţie clară între intenţie şi eroare umană. Măsurile punitive trebuie stabilite cu discernamant, fără să pună în dificultate un contribuabil onest doar pentru o greşeală sau omisiune.

• modul în care se vor face decontările în cadrul proiectelor cu finanţare UE (deductibilitatea/nedeductibilitatea TVA - timpul  extrem de scurt alocat dezbaterii publice nu permite partenerilor sociali să ofere o evaluare precisă - consum suplimentar de resurse umane şi tehnice, efecte asupra fluxurilor de numerar etc)

• procedura va duce la dublarea numărului plăţilor către furnizori, deoarece TVA trebuie plătită în contul distinct. În plus, se multiplică numărul tranzacţiilor interne: fiecare încasare de la client, care se face în mod evident într-un cont unic de la persoanele fizice (de exemplu, la plata cu cardul, dar şi în cazul numerarului), trebuie splitată în termen de 3 zile – ceea ce presupune costuri suplimentare bancare, dar şi cu forţă de muncă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO