Eveniment

​Parlamentarii pregătesc un pachet de reguli stricte pentru activitatea de ridesharing, dar transportatorii vor protesta până când numărul Uber-iştilor scade cu 98%

​Parlamentarii pregătesc un pachet de reguli stricte...

Autor: Alex Ciutacu

21.03.2019, 10:00 1131

Şoferii care practică transport ocazional de persoane în sistem de ridesharing, precum cei care lucrează pentru Uber şi pentru Bolt (fost Taxify), vor fi obligaţi prin lege să se conformeze unui pachet legislativ de reglementare care a fost adoptat luni de Senat şi care aşteaptă votul deputaţilor şi aprobarea preşedintelui Iohannis.

Astfel, potrivit propunerii legislative iniţiate de senatorul PSD Ionel-Daniel Butunoi şi semnată de un grup de parlamentari ai PSD, ALDE şi PNL – propunere care a fost modificată la recomandarea Comisiei pentru transporturi şi infrastructură din Parlament – se introduce pentru conducătorii auto obligaţia de a avea un certificat de atestare profesională emis de Autoritatea Română Rutieră (ARR).

Atestarea profesională acordată de ARR este specifică taximetriei, iar lipsa unui astfel de certificat a reprezentat unul dintre motivele iniţiale pentru care asociaţiile şi confederaţiile transportatorilor din România s-au revoltat împotriva serviciilor de ridesharing.

Contactaţi de ZF, oficialii de la Uber România spun că „participă la dezbaterile din comisiile de specialitate”, dar nu dau mai multe detalii, încât proiectul nu ar fi ajuns încă la forma finală, cea care va intra în vigoare. „Am susţinut întotdeauna nevoia reglementării serviciului de ridesharing. Analizăm această iniţiativă legislativă şi, alături de ceilalţi reprezentanţi ai sectorului de ridesharing, vom participa la dezbaterile din comisiile de specialitate”, au transmis reprezentanţii Uber pentru ZF. Textul modificat al propunerii legislative privind activităţile de transport alternativ cu un vehicul cu şofer „VTS” (n.red.: aşa cum au fost numiţi cei care prestează servicii de transport alternativ), prevede amenzi cuprinse între 1.000 lei şi 5.000 lei pe cursă pentru conducătorii auto care nu au atestatul. În plus, amenzile pot fi aplicate chiar dacă respectivul şofer este atestat, dar nu afişează certificatul pe parbrizul sau pe luneta maşinii.

Proiectul înregistrat la Senat drept L60/2019 aduce mai multe modificări pentru conducătorii auto care practică transport de persoane în regim de ridesharing, obligându-i să aibă un cazier complet curat şi să nu fi avut permisul suspendat pentru conducere sub influenţa băuturilor alcoolice sau conducere sub influenţa drogurilor, printre altele.

Mai mult, proiectul îi obligă pe şoferi să se doteze cu case de marcat şi să dea bon fiscal la fiecare cursă.

Cu toate acestea, transportatorii nu sunt mulţumiţi şi susţin că vor continua să protesteze până când nivelul Uber-iştilor de pe străzile Capitalei nu va scădea masiv.

Potrivit cifrelor transmise de Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), raportul în Bucureşti între şoferii în sistem ridesharing şi taximetrişti este de 6 la 1, încât sunt circa 30.000 de şoferi de ridesharing în Capitală şi doar aproximativ 7.000 de taximetrişti. Transportatorii cer ca acest raport să ajungă ca în Italia şi Spania unde nivelul este de 1 şofer de ridesharing la 20-22 de taximetrişti, ceea ce ar însemna o scădere cu 98% a numărului de şoferi de Uber – raportat la cifrele transmise de Federaţie.

„S-a ţinut cont de o parte dintre propunerile noastre. Încercăm să le cerem pe restul la Camera Deputaţilor. Dacă nu se ţine cont de toate, vom protesta împotriva acelei legi. În Italia, în Spania, raportul este de o maşină Uber la 20-22 de taxiuri, iar la noi este un taxi la 4 maşini Uber. Avem 7.000 de taxiuri pe Bucureşti şi circa 30.000 de şoferi Uber”, a declarat pentru ZF Mihai Ghişa, prim-vicepreşedintele FORT.

El atrage atenţia că principala problemă în acest moment din perspectiva transportatorilor este numărul Uber-iştilor care au voie să practice această activitate în România şi spune că ei nu se vor opri din protestat până când nu vor obţine o plafonare.

„Noi vrem limitarea numărului de Uber-işti, iar dacă nu se acceptă cerem anularea legii. Vom protesta până când va pica legea şi până când vom ajunge la acest nivel din Europa”, adaugă reprezentantul FORT – organizaţie care reprezintă peste 800 de companii de transport mărfuri şi persoane din România.

Circa 1.000 de maşini ale FORT, autocare şi microbuze, au participat ieri la un marş în Bucureşti cerând o lege de reglementare a transportului de pasageri. Confederaţia transportatorilor COTAR a anunţat pentru astăzi un marş cu 5.000 de maşini în Capitală şi cere eliminarea din ţiaţă a “falşilor transportatori”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO