Eveniment

Orchestra Metropolitană Bucureşti dezvăluie pentru prima dată publicului cum a cântat celebra Rapsodie Română Nr. 1 de George Enescu pe platoul Bucegi în dorinţa de a dezvălui frumuseţile României

Astăzi, România face un cadou de excepţie atât publicului european, cât şi celui universal: Enescu, la înălţime, prin filmul “Rapsodiem”. Cu sprijinul Institutului Cultural Român, oricine se poate bucura acum de  muzica enesciană împletită cu peisajele pitoreşti ale Romaniei, accesând AICI filmul “Rapsodiem”.

Împreună vom redescoperi muzica enesciană, împletită de data aceasta cu peisajele pitoreşti ale Romaniei, aducând astfel un omagiu marelui compozitor George Enescu, sau Enesco, aşa cum îi spun francezii, exemplul perfect de valoare profund -  româneasca, integrată în universalitate. Rapsodiile sale, bazate pe filonul folcloric naţional, dar orchestrate cu o tehnica impecabilă dobândită in anii studiilor desăvârşite la Viena şi Paris, sunt reprezentative în egala masură pentru cultura română şi cea europeană

Realizat în anul 2018, de dirijorul Daniel Jinga, împreună cu Orchestra Metropolitană Bucureşti, filmul “Rapsodiem” nu a putut fi văzut până acum decât prin acces controlat. Proiectul a fost derulat cu ocazia Centenarului Marii Uniri, finanţat de Ministerul Culturii şi cu sprijinul Asociaţiei Municipiilor din România.

„Pentru noi, muzicienii implicaţi în filmări, acţiunea în sine a fost o jertfă transformată  în amintiri de neuitat, o lecţie despre libertate şi iubire de România, predată în natură de către muzica enesciană ce plângea cu un ochi şi râdea cu celălalt, imitând vântul, stihiile, susurul apelor, sau întreţesând verdele brazilor, arsiţa zilei, sau tăria cerului”, spune Daniel Jinga, dirijorul Orchestrei Metropolitane Bucureşti. Muzicianul a adăugat că, pentru cei ce vor vedea această filmare, că imaginile nu sunt filmate pe croma, întreaga orchestră simfonică şi toată artileria ei de instrumente grele (doua harpe, patru timpani,etc. ) urcând, temerar, pe Platoul Bucegi, chiar dacă pentru aceasta a fost nevoie, în final, de ajutorul localnicilor şi a Salvamontului din Dâmboviţa şi Prahova.

Protagonistă în film, Roberta Mitache (13 ani, elevă la Colegiul National Gheorghe Lazăr, Bucureşti) mărturiseşte: am descoperit pe toată perioada filmărilor frumuseţea irespirabilă şi totuşi ascunsă a acestei ţări, îndârjirea pentru arta bine facută a întregii echipe de filmare şi căutarea neistovită de către artişti a perfecţiunii sunetului trimis cu pasiune spre înălţimi.

Rapsodiem - de la Geneză la Centenar

În anul 2017,  Orchestra Metropolitană Bucureşti imprima, sub bagheta dirijorului Daniel Jinga discul Rapsodiem, ce conţine cele două  rapsodii ale lui George Enescu şi suita de valsuri Valurile Dunării de Iosif Ivanovici. Imprimările au avut loc în sala “Tomis” a studiourilor “Electrecord”, avându-l ca maestru de sunet pe Jakob Händel ( Elveţia ).

Artiştii îşi propuneau atunci aducerea muzicii enesciene în conştiinţa tinerei generaţii şi promovarea muzicii simfonice româneşti în mediul online.

În anul 2018, anul sărbatoririi Centenarului Marii Unirii, apare ideea realizării unui film de scurt metraj ce are ca punct de plecare  Rapsodia I enesciană. Acesta urma să apropie şi mai mult publicul larg de muzica, valorile naţionale si frumuseţile naturale ale Romaniei. Providenţial,  ideea este imbrăţişată şi implementată de către Asociaţia Municipiilor din România prin directorul general Constantin Mitache.

Filmul a fost realizat în cadrul proiectului “Rapsodiem - de la Geneză la Centenar”, proiect finanţat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale. Regizorul basarabean Alla Dontu a ales să distribuie  artiştii care au imprimat coloana sonoră,  Orchestra Metropolitană Bucureşti şi dirijorul  Daniel Jinga devenind astfel, personajele principale alături de actriţa Catinca Nistor şi copii Rareş Jinga şi Roberta Mitache. Filmările au implicat 180 de actanţi, au durat două luni şi au avut loc în zone pitoreşti ale României - Platoul Bucegi, Vulcanii Noroioşi, Ochiul Bei, Valea Zânelor, Tabăra de sculptură Măgura şi Cazanele Dunării.

Dintre muzicienii participanţi la filmări amintim pe concert-maestrul Ana Ungureanu, soliştii Eugeniu Olaru ( clarinet ), Marian Maereanu ( oboi ), Graţian Papară ( flaut ), Carol Mai Antal ( violă ) şi Laurenţiu Darie ( fagot ), şi şefii de partidă şi/sau figurile pitoreşti Florin Pane ( trombon ), Vlad Bojoga ( trombon ), Dan Tomulescu ( trombon ), Laurenţiu Sima ( Tubă ), Oleg Răileanu ( trompetă ), Cristian Nicolae ( trompetă ),  Constantin Aolăriţi ( percuţie ), Imola ( percuţie ), Alexandru Rogalski ( timpani ), Bogdan Simionescu ( vioară), Livia Simionescu ( vioară ), Alina Papară ( flaut ), Ana Maria - Radu ( oboi ), Cosmina Stângă ( violă ), Antoniu Theodor Andreescu ( violă ), Radu Sinaci ( violoncel ), Ionela Brădean ( harpă ), Adriana Cîlţea ( harpă ), Horaţiu Luduşan ( violoncel ), Cristian Balaş ( vioară ), Emil Stegar ( vioară ), Daniel Dumitrana ( contrabas ) Pavel Zurka ( contrabas )

Mulţumirile noastre se îndreaptă către stareţul şi vieţuitorii mânăstirii Peştera, către Pr. Culiţă şi personalul Pensiunii “Gura de rai”, către echipele de Salvamont din Dâmboviţa şi Prahova, şi nu în ultimul rând către Radu Fornea, haiducul meu prieten, pentru că ne-au sprijinit “cu timp şi fără timp” pe tot parcursul acţiunii

Prin  prospeţimea şi  claritatea interpretării muzicale dublată de apelarea la forţa vizualului bazat pe frumuseţile naturale ale României, filmul capătă  valenţele unui demers autentic de promovare a culturii şi identităţii naţionale şi se constituie într-unul dintre cele mai valoroase proiecte culturale derulate în cadrul programului „Centenar”.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.