Eveniment

Oamenii de afaceri: legea creantelor bugetare ne-a creat deja pagube

09.04.2003, 00:00 30

Promisiunile Ministerului de Finante legate de modificarea textului de lege care modifica Ordonanta 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare nu par sa-i fi convins pe comercianti, sau cel putin reprezentantii Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). Acestia sustin ca Ministerul Finantelor vine prea tarziu cu modificari, dupa ce textul de lege a fost publicat si a intrat in vigoare.
"Pana sa se modifice iarasi e nevoie de o procedura lunga si complicata. Problema nu este ca noi am inregistra pierderi sau nu, ci este o problema de principiu, de procedura: faptul ca se aproba legi fara a fi consultat mediul de afaceri," a spus Monica Tatoiu, director general Oriflame Romania, membru al Asociatiei.
Conform Legii 79/2003, care modifica Ordonanta 61/2002, importatorii trebuie sa plateasca taxele vamale inainte de intrarea marfii in vama sau sa achite taxele in momentul intrarii marfii in vama si sa astepte pana la momentul confirmarii platii, caz in care camioanele raman blocate si companiile trebuie sa achite penalitati pentru sederea in vama.
Recunoscand ca textul contine neclaritati si prevederi care complica atat activitatile importatorilor cat si pe cele ale autoritatilor vamale, autoritatile au promis ca vor rezolva problema modificand o alta ordonanta (36/2003) aflata acum in aprobarea Parlamentului. Prin acest text, vechea reglementare este modificata in sensul ca autoritatea vamala va acorda liberul de vama pentru marfurile importate imediat dupa prezentarea dovezii de plata a taxelor, fara a mai astepta intervalul necesar virarii banilor in conturile Trezoreriei statului.
Pana la intrarea in vigoare a noii Ordonante insa comerciantii continua sa plateasca taxe suplimenentare la vama.
Tatoiu spune ca aceste masuri legislative nu fac decat sa reintroduca taxele vamale, pe care compania sa nu le platea, intrucat importurile din Uniunea Europeana sunt scutite de taxe vamale.
"Aceste penalitati sunt de 0,6% pe zi, iar daca un camion sta patru zile, se ajunge la 0,24%. Aceste penalitati sunt in realitate taxe vamale la negru. Este o problema de abordare initiala. Daca un agent economic completeaza un ordin de plata, iar banii pleaca din banca, mi se pare complet ilogic sa plateasca penalitati de intarziere pentru ca sistemul bancar are probleme. Unde inregistrez eu aceste penalitati din punct de vedere al activitatii mele?" .
Reprezentantii AOAR mai spun ca acordarea unui statut special statului in calitate de creditor privilegiat fata de ceilalti creditori va conduce la ingreunarea contractarii de credite de catre agentii economici, precum si la scaderea numarului proiectelor de investitii. Constantin Savu, secretar general trezorier al AOAR a explicat ca bancile nu vor mai accepta sa acorde credite de producsie sau de investitii catre firmele private stiind ca statul va avea prioritate in fata acestora la recuperarea creantelor.
AOAR si-a mai exprimat nemultumirea si fata de textul Ordonantei de Urgenta a Guvernului 60/2001 privind achizitiile publice, considerand ca ar fi necesara introducerea unei "rezervari" de 30% din valoarea fiecarui contract pentru materialele de origine romaneasca.
"Ni s-a raspuns ca nu se poate asa ceva, pentru ca ar insemna aplicarea unei prohibitii la importuri si am incalca acordurile cu autoritatile europene. In plus, ni s-a spus ca exista prevazuta o marja de preferinta de 7,5% pentru fiecare licitatie de achizitie publica, dar noi apreciem ca acestea sunt simple fetisuri", a declarat Florin Pogonaru, presedintele AOAR.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO