Eveniment

Norvegienii fac la Tulcea două vapoare pentru gigantul petrolier de stat brazilian Petrobras. Contractul total este de 1,1 mld. dolari

Autor: Radu Bostan

15.08.2013, 22:16 7396

Şantierul Naval Tulcea, cu afaceri de 120 mil. euro şi 2.900 de angajaţi, va construi caroseriile a două nave de construcţie offshore, în baza unei comenzi de peste un miliard de dolari primită de compania - mamă, grupul norvegian Vard, de la compania braziliană de stat Petrobras. Navele vor fi folosite pentru a monta infrastructura submarină necesară exploatării de hidrocarburi în mările teritoriale ale Braziliei.

„Contractele reprezintă cea mai mare comandă din istoria Vard, cu o valoare cumulată de aproximativ 1,1 miliarde de dolari“, au precizat reprezentanţii companiei norvegiene. Vard este noul nume al companiei STX OSV Holdings. Contrac­tele vizează construirea a patru nave de montare a conductelor submarine. Cele mai mari dintre acestea, care vor fi dotate cu macarale capabile să mişte conducte de 650 tone, vor fi construite parţial la Tulcea, după care vor fi armate într-un şantier din Norvegia. Celelalte două barje, cu ca­pa­citatea de a monta conducte de 300 tone, vor fi fabricate integral în Brazilia într-un şantier nou al Vard, folosind în mare măsură piese de pe piaţa braziliană. Cele patru nave vor fi livrate în perioada 2016-2017.

Comanda primită de către Vard vine din partea DOF Subsea (Norvegia) şi Technip (Franţa), două companii de explorare şi dezvoltare a resurselor offshore care au format un parteneriat pentru lucrări în apele braziliene. Contractele câştigate de asocierea franco-norvegiană de la Petrobras, compania petrolieră naţională a Braziliei, au o valoare totală de 3,5 miliarde de dolari şi se vor derula pe opt ani.

În România, Vard deţine şantierele navale de la Tulcea şi Brăila, două dintre cele mai mari cinci companii din industria navală în care lucrează aproape 5.000 de salariaţi. Comunicatul companiei norvegiene nu menţionează valoarea lucrărilor desfăşurate la Tulcea, iar reprezentanţii diviziilor din România nu au răspuns la solicitările ZF.

În raportul anual al Vard însă, activităţile din Norvegia şi România apar împreună când vine vorba despre numărul de comenzi primite de companie.

„Cum şantierele din România se ocupă în general de fabricarea cocilor (scheletul şi învelişul navei - n. red.), există un grad mare de depen­denţă între acestea şi şan­tie­rele de ar­ma­re din Norvegia“, arată ra­portul, menţionând că la Tulcea şi Brăila sunt con­centrate acti­vi­tă­ţile intensive în muncă din pro­cesul de con­struc­ţie a navelor. „La fina­lizarea unui fuzelaj cu dotări parţiale, acesta este tractat din Ro­mâ­nia până în Norvegia, proces care durează trei-patru săptămâni“, mai arată sursa citată.

România a avut de-a lungul timpului un cuvânt greu de spus în industria şantierelor navale, doar la Constanţa fiind construite peste 450 de nave de mare capacitate. Şantierul din Constanţa este controlat în prezent de omul de afaceri român Gheorghe Bosânceanu. În ultimii ani însă, acţionarii constructorilor de nave s-au plâns de lipsa comenzilor „grele” din industrie, şantierele fiind angrenate în proiecte de mici dimensiuni sau în reparaţii de nave. Spre exemplu, Şantierul Naval Constanţa fi­na­­lizează în prezent construcţia unei maca­rale plutitoare ce va fi livrată companiei ucrai­nene Nibulon, cel mai mare grup agricol din eco­nomia ex-sovietică, iar datele din piaţă arată că valoarea unor echi­pamente simi­lare va­riază între 1 şi 2 mil. dolari.

Industria na­vală ro­mâ­neas­că este afec­tată şi de scăde­rea pre­ţului ca urmare a cererii mai mici pe plan euro­pean, destinaţia pen­tru cea mai mare parte din pro­ducţie. Cei mai mari jucători au raportat în ultimii ani afaceri şi câştiguri în scădere, dar în cazul celor două şantiere Vard din România, proprietarii nor­ve­gieni spun că de-abia fac faţă comenzilor. Presa a scris recent că şantierul din Tulcea, care este cel mai mare angajator privat din oraş, caută „cu disperare“ încă 1.000 de anga­jaţi pentru a-şi realiza proiectele. Vard Brăila şi Tulcea au avut împreună 4.710 de salariaţi, în medie, anul trecut. Salariul mediu net în industria construcţiilor metalice era în iunie de 1.400 de lei, cu 200 de lei sub media naţională.

În mâinile „vikingilor“ de 13 ani

De la privatizarea lor în 2000, şantierele navale de la Brăila şi Tulcea au trecut prin mai multe mâini, în general nor­ve­giene, începând cu firmele Scandinor şi, respectiv, Aker. Ulterior, grupul Aker a achiziţionat Scandinor la nivel mondial, devenind astfel proprietarul ambelor companii locale. În 2008, Aker a fost la rândul său preluat de STX Europe, o divizie a grupului sud-coreean STX. În 2012, confruntându-se cu datorii în creştere, STX Europe a decis să păstreze în portofoliu doar şantierul din Finlanda, iar pe celelalte le-a adunat sub umbrela STX OSV Holdings, vândută grupului italian naval Fincantieri, care a schimbat numele companiei preluate în Vard. Fincantieri este unul dintre cei mai mari pro­du­cători de nave din lume. Grupul este con­trolat, indirect, de Ministerul Economiei şi Finanţelor din Italia.

Vard mai deţine pe piaţa locală compania Vard Electro, producător şi furnizor de componente electrice şi servicii de instalaţii electrice, Vard Piping Tulcea, producător de ţevi, şi Vard Accomodation Brăila, care ame­najează spaţiile de locuit de pe navele con­strui­te de norvegieni.

La nivel global, compania norvegiană a în­cheiat anul trecut cu venituri de 11,1 miliarde de coroane norvegiene (1,4 miliarde euro), în scă­dere cu 10% faţă de 2011, şi un profit net de 889 de coroane (115 milioane euro), mai redus cu 44% comparativ cu 2011.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.08.2013.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO