Eveniment

Miza bugetului pe 2017: păstrarea sau eliminarea reducerilor fiscale prevăzute de la 1 ianuarie

Miza bugetului pe 2017: păstrarea sau eliminarea...

Autor: Iulian Anghel

02.09.2016, 00:07 2852
Vom face un proiect, dar nu ştim dacă în adoptăm în guvern, spune premierul Dacian Cioloş. Actualul parlament nu va adopta un buget pentru 2017; guvernul nu are legitimitatea să facă bugetul ce va fi gestionat de alt guvern, spune Liviu Dragnea, şeful PSD, cel mai puternic partid din România cu aspiraţii solide la guvernare.

Indiferent de opinii, guvernul în exercţiu este obligat de lege să transmită proiectul Parlamentului până la mijlocul lui noiembrie, chiar dacă Legislativul îl ia în consideraţie sau îl ignoră.

Legea bugetului pe 2017 ridică în faţa viitoarei guvernări următoarea sfidare: reducerile de taxe operate în 2015 şi 2016 vor împinge deficitul bugetar în acest an la 3% din PIB. Codul fiscal în vigoare prevede, de la 1 ianuarie 2017, noi reduceri de impozite (eliminarea taxei pe stâlp, eliminarea accizei speciale de 7 eurocenţi la carburanţi, reducerea TVA de la 20% la 19%). Toate acestea vor conduce, în opinia multora dintre economişti la majorarea deficitului bugetar dincolo de limita de 3% din PIB - până la 3,8% din PIB, potrivit raportului pentru România al Comisiei Europene. Există soluţii pentru evitarea acestei situaţii? Dacă veniturile statului ar creşte ca Făt-Frumos, nu ar fi o problemă. Dar toate prognozele arată că situaţia de graţie din acest an – un avans de 5% al economiei – ar urma să se reducă anul viitor. Mai mult, consumul a crescut puternic în 2015, cu 20% în medie pe fondul reducerii TVA şi al majorărilor de salarii, dar oferta internă nu face faţă şi, astfel, importurile cresc puternic şi pun în pericol echilibrele macro.

Lipsa investiţiilor în economie din trecut se reflectă acum în neputinţa ofertei interne de a satisface excesul de cerere şi, astfel, deficitele cresc puternic punând în discuţie consolidarea fiscală obţinută cu atâtea renunţări în anii de criză.

„Ca specialist nu pot să nu văd acest dezechilibu. Este în afara logicii economice să stimulezi încă o dată consumul prin noi reduceri de taxe când el este deja foarte sus şi ameninţă foarte serios echilibrele economiei”, comentează economistul Ionuţ Dumitru perspectiva noilor reduceri de taxe de la 1 ianuarie şi care trebuie luate în calcul la elaborarea bugetului pentru că ele vor provoca un nou gol în veniturile bugetului.

Nu este însă atât de simplu să mai prorogi acum termenele de intrare în vigoare a noilor eliminări de taxe, arată economistul Dragoş Cabat.

„Suntem în septembrie. Modificări în Codul fiscal trebuie făcute cu şase luni înainte – sigur că asta este un moft, dar, firesc, oamenii, mediul de afaceri trebuie să ştie la ce să se aştepte din vreme. În situaţea de azi, în care în trei luni de zile, avem alegeri nu vom găsi un parlament care să modifice Codul fiscal în sensul amânării noilor reduceri de taxe chiar dacă unii cu capul pe umeri arătă că aceste măsuri ar putea dăuna economiei. Prin urmare, Codul fiscal în vigoare va produce efecte, reducerile de taxe vor intra în vigoare la 1 ianuarie 2017, iar eventualele modificări pot fi operate – dacă vor fi - probabil abia din 2018”, comentează Cabat.

Dincolo de aceste semne de întrebare guvernul în exercţiu trebuie să redacteze proiectul de buget arătând chiar care sunt sfidările pentru 2017, spun cei doi economişti.

„Cu atât mai mult trebuie să o facă cu cât în aceste luni, până la alegeri, parlamentarii fac promisiuni electorale peste promisiuni electorale, încearcă să smulgă guvernului bani pentru scopurile lor. Guvernul trebuie să arate că nu există spaţiu pentru a acoperi aceste promisiuni. Guvernul este obligat să dea un semnal, să tragă un semnal. Pomisiunile făcute în aceste zile sunt un argument în plus pentru o analiză: nu vă facem bugetul, dar vă arătăm, cu cifre, că aceste promisiuni nu au acoperire“, comentează Dumitru. Bugetul trebuie elaborat de actualul guvern cu atât mai mult cu cât 80 - 90% din cheltuielile sale sunt cunoscute, spune şi Dragoş Cabat: „Nu ştim câţi bani europeni vom avea, dacă unele salarii vor mai creşte, dar, în mare, ştim cât cheltuim pe asistenţă socială, pe salarii, pentru că nici nu ne naştem şi nici nu murim cu milioanele. Guvernul trebuie să lase viitorului executiv un buget urmând ca acesta să facă, în funcţie de programul său, mici retuşuri“. Alegerile au loc la 11 decembrie. Preşedintele trebuie să convoace noul parlament în maximum 20 de zile de la data alegerilor. Nu va aştepta 20 de zile, a spus premierul Cioloş miercuri seară la postul public de televiziune. După intrarea în funcţie a noului parlament preşedintele trebuie să desemneze pe cineva pentru fotoliul de prim-ministru. Iar acel cineva are 10 zile la dispoziţie ca să propună o echipă ministerială cu care să vină în plenul legislativului pentru votul de învestitură. Este greu de crezut că acest lucru se va petrece până la finele anului, dar nu este imposibil, dacă negocierile politice sunt perfectate încă din timpul campaniei. Abia acest guvern nou trebuie să elaboreze/finiseze legea bugetului cu care să vină în parlament. Vom avea aşadar un buget undeva prin martie pentru că parlamentul nou ales începe mandatul cu o vacanţă care se termină la 31 ianuarie.

Această ipoteză este întărită de declaraţiile şefului PSD Liviu Dragnea care a spus că Parlamentul nu va vota niciun proiect de buget al actualului guvern.

Eu sper să nu o facă, sper, totuşi, să nu uite limitele mandatului pe care l-au avut. Guvernul actual nu are căderea, nici nu poate beneficia de încrederea de a lăsa moştenire un buget pentru anul viitor.”

Fostul preşedinte Traian Băsescu arată însă că guvernul, la final de mandat sau nu, are obligaţia să transmită Parlamentul proiectul bugetului în primul legal (15 noiembrie): „Guvernul are obligaţia legală să elaboreze un proiect de buget şi să-l trimită în Parlament. Dacă Parlamentul va considera că trebuie discutat îl va discuta, dacă nu, Parlamentul îşi va asuma faptul că se va începe anul 2017 cu bugetul acestui an, dar Guvernul are obligaţia legală să trimită proiectul de buget la Parlament“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO