Eveniment

Mariana Gheorghe, CEO celei mai mari companii din România - Petrom: Doar investiţiile în infrastructură şi educaţie vor asigura o creştere sănătoasă

Mariana Gheorghe, CEO celei mai mari companii din România - Petrom: Doar investiţiile în infrastructură şi educaţie vor asigura o creştere sănătoasă

Foto Adrian Stoicoviciu

Autor: Gabriel Razi

07.06.2011, 23:46 318

România poate reporni economia cu ajutorul fluxurilor decapital, prin revenirea consumului, prin accelerarea atrageriifondurilor europene, prin exportul de forţă de muncă în vestulEuropei, dar şi pe baza investiţiilor în infrastructură.

Acestea au fost principalele direc­ţii pentru revitalizareaeconomiei româneşti enunţate la o conferinţă organizată luni decompania americană de consultanţă A.T. Kearney.

Lucian Croitoru, consilierul guvernatorului BNR, a susţinut cămotorul creşterii economiei româneşti poate fi repornit odată cureluarea intrărilor de capital, acestea fiind vectorul principal alcreşterii şi înainte de criză.

"Cred că România va creşte pe baza intrărilor de capital, darodată ce se vor relua fluxurile de capital vom avea dificultăţiprivind inflaţia. Intrările prea mari de capital umflă bulespeculative, apreciază moneda sau dau drumul la creditare. ÎnRomânia creşterea depinde şi de evenimentele din afară", a explicatCroitoru. De cealaltă parte, reprezentanţii mediului de afaceri,precum Mariana Gheorghe (CEO Petrom) sau Florin Pogonaru (AsociaţiaOamenilor de Afaceri din România) au subliniat în primul rând căeconomia întârzie să îşi revină pentru că aparatul de stat esteineficient şi supradimensionat.

Mariana Gheorghe, care este şi preşedinte al ConsiliuluiInvestitorilor Străini (CIS), a subliniat că reîntoarcerea lacreşterile economice precedente crizei poate fi făcută doar dacă nevom concentra pe investiţiile în infrastructură sau educaţie "Amputea avea creştere sănă­toasă de 2-3 procente peste creştereanaturală a PIB-ului". În opinia membrilor CIS, investiţiile îninfrastructură trebuie făcute pe trei paliere, în infrastructurafizică, în infrastructura energetică şi în cea IT.

În plus, Florin Pogonaru, preşedinte al AOAR, s-a aratătîncrezător că economia poate reveni cu ajutorul industriei auto."Un cluster puternic este Craiova-Piteşti, de acolo trebuie sărezulte ceva".

România ar putea să se specializeze şi pe exportul de forţă demuncă mediu calificată pentru ţările din vestul Europei. "Ne-amputea specializa pe exportul de forţă de muncă mediu calificată,cum ar fi sudori, pentru economiile dezvoltate din UE, însă IT-ulne va ţine în continuare sus", a explicat Pogonaru.

De cealaltă parte, Johan Aurik, partener în cadrul companiei deconsultanţă A.T. Kearney, a susţinut ideea lui Pogonaru argumentândcă România are un avantaj strategic în faţa altor ţări cu forţă demuncă ieftină din punctul de vedere al aşezării geografice.

"Multe ţări au forţă de muncă ieftină ca şi România, dar estefantastic pentru o companie să găsească această forţă de muncăieftină în mijlocul lumii civilizate, într-un stat membru alUniunii Europene".

Aurik a introdus şi un concept de nou de managementorganizaţional, aşa numit "leveraged organisation". El a explicatcă majoritatea companiilor au început sub formă de conglomerat,care ulterior s-au transformat în corporaţii după care au avansatspre centre strategice de business. Următorul pas, în opinia lui,este organizaţia de tip leveraged.

"Companiile pot obţine creşte prin leverage, pot deveni maiperformante dacă dacă renunţă la lucrurile neesenţiale. Tăierile decosturi pot deveni ineficiente, este nevoie de răspunsuri simple,tradiţionale", a explicat Aurik.

Conceptul de leveraged organisation se referă la redimensionareadimensiunilor unei compani astfel încât în organizaţia principalăsă rămână doar acele funcţii care sunt gestionate cu uşurinţă, întimp ce pentru restul trebuie să găsite opţiuni care să aducăvaloare adaugată. Dacă anumite operaţiuni nu se potrivesc companieirespective sau sunt suficiente oportunităţi în exterior, care potaduce valoare adăugată atunci trebuie exploatate. "Companiiletrebuie făcute în jurul lucrurilor cărora acestea se pricep.Compania trebuie fragmentată în componente, după care se văd caresunt motoarele şi ce plus aduc".

Efectul de leverage al valorii adăugate poate fi obţinut prinintroducerea unei unităţi specializate pentru operaţiunea în cauzăsau şi mai mult, se poate decide "ieşirea din arhitecturacompaniei", spre exemplu prin outsourcing, insourcing saupooling.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO