Eveniment

Marea întrebare despre autostrăzi din PNRR: Cum facem 450 km în cinci ani, când în ultimii zece am făcut doar 31 km pe an?

Marea întrebare despre autostrăzi din PNRR: Cum facem...

Autor: Bogdan Alecu

04.06.2021, 00:05 3807

♦ Promisiunea celor 450 de kilometri de auto­stradă în cinci ani vine în condiţiile în care între 2015 şi 2019, tot în cinci ani, s-au facut 210 kilometri de autostrăzi ♦ În perioada 2010-2020 s-au făcut în medie pe fiecare an 31 de kilometri.

Trenuri pe hidrogen, o nouă ma­gis­trală în Bucureşti dar şi me­trou la Cluj alături de auto­străzi cu staţii de încărcare pentru ma­şini electrice din 16 în 16 kilo­me­tri pe ambele sensuri, dacă sunt luate în calcul cei 434 de kilometri de autostradă, reprezintă cele mai importante proiecte pen­tru care Mi­nisterul Transporturilor doreşte să atragă fon­duri de 7,6 mld. euro prin PNRR - Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

Condiţia ca România să acceseze fon­du­rile este ca proiectele să fie gata până în 2026, adi­că în următorii cinci ani, altfel chel­tu­ielile vor fi suportate de bugetul de stat. Astfel, în con­diţiile în care în România me­troul din Dru­mul Taberei s-a construit în zece ani, iar an de an abia sunt livraţi circa 50 de kilometri de tron­soane de autostradă, „cioturi“ finali­zate în di­fe­rite locuri fără legături unele cu altele, sta­tul se angajează să livreze în cinci ani o auto­stra­dă de 320 de kilometri între Ploieşti şi Paş­cani, „capetele“ autostrăzii 8 dintre Târgu-Mu­reş şi Iaşi, dar şi tronsonul lipsă de 9 ki­lometri unde ar trebui construit un ecoduct, pe A1 între Sibiu şi Deva. „Prin fi­nan­ţarea au­to­stră­zilor 7 şi 8 ce vor lega regiunea de Bu­cu­reşti şi de Tran­sil­vania se va asigura o co­ne­xiune rapidă ce va permite o creştere a nivelului de investiţii stră­ine şi implicit a locurilor de muncă bine plătite“, scrie în documentul de prezentare al PNRR.

Promisiunea celor 450 de kilometri de auto­stradă plănuiţi de România pentru următorii cinci ani vine în condiţiile în care în perioada 2015-2019, aşadar tot în decurs de cinci ani, au fost daţi în folosinţă mai puţin de 210 kilometri de drum rapid.

Între 2010 şi 2020, ritmul mediu de construcţie de autostrăzi a fost de 31 de kilometri pe an.

Miza autostrăzilor o reprezintă imple­men­tarea unei reţele de 52 de staţii electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare - o medie de 5 puncte de încărcare per staţie), în condiţiile în care prin acestea s-ar susţine re­ducerea emisiilor de dioxid de carbon prin în­cu­rajarea maşinilor electrice.

Pe de altă parte, pe A3 Bucureşti-Ploieşti a durat mai bine de opt ani de zile să fie amenajate parcările.

„Prin reformele şi investiţiile propuse în cadrul componentei se va asigura com­ple­tarea reţelei de staţii electrice de reîncărcare cu 52 de staţii de încărcare electrică care vor avea 264 de puncte de încărcare până în anul 2026 pe cele 4 autostrăzi propuse prin PNRR, contribuind astfel la obiectivele sta­bi­lite prin Pactul Verde Eu­ropean. Această mă­sură este în linie cu Strategia privind Cadrul Naţional de Politică pentru Dezvoltarea Pie­ţei în ceea ce Priveşte Com­bustibilii Alter­nativi în Sectorul Tran­spor­turilor şi pentru Insta­larea Infra­structurii Re­le­vante în România, document adoptat în anul 2018. De asemenea, măsurile sunt corelate cu iniţiative aflate în curs de imple­mentare, cu fi­nan­ţare din fonduri euro­pene, prin Meca­nismul pentru Inter­co­nec­tarea României (CEF) care vizează imple­mentarea primei reţele de staţii de alimentare a ve­hiculelor cu gaz natural comprimat din România de-a lungul coridoarelor euro­pe­ne de transport“, se explică în document.

Cea de-a doua miză o reprezintă realizarea a 625 de hectare de perdele forestiere de-a lungul autostrăzilor nou-construite. Spre comparaţie, DN2 este blocat an de an atunci când este viscol, în România nefiind construite astfel de perdele forestiere în ciuda problemelor din fiecare iarnă.

În plus, prin PNRR, guvernul vrea să crească numărul maşinilor electrice şi hibride din parcul naţional cu 100% până în 2026, ceea ce ar însemna ca în următorii cinci ani să ajungem la peste 100.000 de astfel de vehicule. În plus, statul vrea să reînnoiască 200.000 de maşini din parcul auto naţional, tot până în 2026, în condiţiile în care din 2017 de când a fost eliminat timbrul de mediu sunt importate anual aproape 500.000 de maşini vechi sau foarte vechi.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO