Eveniment

La doi ani şi jumătate distanţă de debutul exerciţiului financiar 2014 – 2020, „Marea Infrastructură“ poate aplica pentru proiecte de 6 mld. euro

La doi ani şi jumătate distanţă de debutul...

Autor: Iulian Anghel

31.05.2016, 00:05 467
Dup[ doi ani şi jumătate de la debutul exerciţiului financiar 2014 – 2020, marile investiţii de infrastructură pot pretinde finanţare de la UE – 5,8 miliarde de euro.

Situaţia seamănă cu ceea ce s-a întâmplat în exerciţiul financiar 2007 – 2013, când lucrurile au trenat şi s-a ajuns ca România să piardă, la final, peste 7 miliarde de euro fonduri structurale (35% din sumele alocate), din care 1,7 miliarde de euro au însemnat numai banii pentru drumuri şi autostrăzi, pentru că, în întârziere fiind, administraţia nu a reuşit să-i cheltuiască până la finalul exerciţiului financiar – decembrie 2015.

Situaţia întârzierilor se vede încă de acum şi în buget: dacă anul trecut, în primele patru luni, intraseră în bugetul consolidat, de la UE, 2,1 mld. lei, anul acesta au intrat cu

1,5 miliarde de lei mai puţin (313 milioane pe exerciţiul financiar 2007 – 2013 şi 343 de milioane pe exerciţiul financiar 2014 – 2020).

În doi ani şi jumătate de la debutul exerciţiului financiar 2014 – 2020, România a luat, totuşi, de la UE, 2,1 miliarde de euro, majoritatea fiind însă prefinanţări: 1,3 mld. euro fonduri structurale; 334 mil. euro fonduri de dezvoltare rurală şi

334 mil. euro plăţi directe pentru agricultură. (În total, Ro­mânia are, în exerciţiul financiar curent, în jur de 40 mld. euro.) Este o situaţie mai bun decât în exerciţiul financiar trecut când, în aceeaşi perioadă de timp (doi ani şi cinci luni de la debutul exerciţiului financiar, deci în mai 2009), România luase, ca prefinanţări de la UE, 158 de milioane de euro şi primise rambursări de 105 milioane de euro.

Acum, că unele proiecte sunt în mişcare, iar experienţa este alta, există speranţa ca lucrurile să meargă mai bine. Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a lansat ieri apelurile de finanţare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii rutiere, feroviare şi de metrou, cu un buget total de 5,8 mi­liarde de euro din alocarea totală aferentă Programului Operaţional Infrastructură Mare.

Cererile de finanţare pentru toate apelurile deschise luni se vor putea depune în perioada 1 iunie 2016 – 31 decembrie 2018.

Pot primi finanţare atât proiecte fazate de infrastructură (nefinalizate până la finalul anului 2015) cât şi proiecte noi, prioritizate la finanţare conform documentelor sectoriale de planificare strategică.

Finanţările pentru infrastructura rutieră este de 3,27 miliarde euro, iar solicitantul eligibil este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Proiectele finanţate în infrastructura feroviară au la dispoziţie 1,85 miliarde euro, solicitanţii eligibili fiind Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA (administratorul infrastructurii de transport feroviar de interes naţional desemnat conform legii), Ministerul Transporturilor şi alte categorii relevante de beneficiari.

Proiectele finanţate pentru infrastructura de metrou au la îndemână aproximativ 682 milioane euro, solicitantul eligibil fiind Metrorex SA

Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020 este al doilea program ca mărime din UE, cu o alocare de aproximativ 12 miliarde de euro pentru sectoarele de transport, mediu şi energie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO