Eveniment

Jucătorii din logistică & industrial: Ne aşteptăm la o recesiune, dar continuăm investiţiile într-un ritm mai prudent. România poate atrage noi fabrici

ZF Special Logistică & Transporturi

Autor: Bogdan Alecu, Alexandra Cepăreanu

03.05.2020, 08:00 524

Pandemia de COVID-19 va transforma o criză medicală într-una economică, pe măsură ce restricţiile se vor dezgheţa dincolo de data de 15 mai, însă potenţialul pentru a atrage noi depozite care să transforme România într-un centru regional rămâne unul ridicat.

Marile companii de logistică au implementat deja toate măsurile necesare pentru a evita o contaminare a per­so­nalului cu noul coro­na­virus, iar activitatea a continuat fără pro­bleme majore. Mai mult, dincolo de misiunea de a ţine magazinele alimentare bine aprovi­zio­nate, depozitele au avut şi rolul de a face faţă numărului tot mai mare de comenzi online.

La finalul primului trimestru din acest an aproximativ 611.000 mp de centre logistice şi industriale erau în construcţie şi urma a fi livraţi până la finalul celui de-al doilea trimestru din 2021. Din acest volum, 72% reprezintă spaţii deja închiriate, conform datelor CBRE.

Din suprafaţa de 541.000 mp ce va fi adăugată stocului până la finalul acestui an, 68% reprezintă deja depozite preînchiriate, iar 56% sunt în proximitatea Bucureştiului. Restul de circa 240.000 mp reprezintă proiecte din oraşe precum Deva, Oradea, Timişoara şi Constanţa.

„Ţinta noastră este să accelerăm dezvoltarea, criza aceasta nu a fost în plan, dar asta nu ne schimbă planurile în general. Accelerarea merge în două direcţii -deschiderea unor locaţii în care nu suntem prezenţi – Bucureşti şi Braşov - şi acoperirea a 200.000 mp“, a explicat Adrian Crizbăşianu, country manger al VGP România, în cadrul ediţiei speciale a ZF Live Transport & Logistică. Compania deţine două depozite cu un total de 140.000 mp, dintre care unul de 120.000 mp la Timişoara şi un altul de 20.000 mp la Sibiu.

Danor Ionescu, CEO Pall-Ex România, explică faptul că pandemia a schimbat cererea de mărfuri începând cu luna martie, când cererea a crescut, în timp ce în aprilie starea de urgenţă şi-a pus amprenta asupra transporturilor.

„Pe la jumătatea lunii martie am văzut un volum mare de marfă  din multe industrii traversând reţeaua şi ţara. Acestea erau acele aprovizionări de dinainte să se implementeze restricţiile. Am terminat martie cu o depăşire de buget de 14% şi cu câteva mii de paleţi tranzitaţi peste ceea ce planificasem. Asta nu s-a mai întâmplat în aprilie, lună în care am văzut o scădere treptată. În primele două săptămâni din aprilie fluxul din martie a compensat vânzările, dar apoi situaţia nu a mai fost la fel. Acum suntem la -25% din ce planificasem că va fi luna aprilie“, a explicat Danor Ionescu.

Din acest an compania avea în plan creşterea capacităţii de manipulare şi depo­zitare în huburile din Sibiu, Bacău şi Bucu­reşti, dar şi deschiderea unuia nou la Cluj.

„Deschiderea hubului din Cluj a fost amânat din aprilie pentru octombrie. Poate şi mai încolo, încă evaluăm. În Bacău şi Bucureşti sunt întârziate dar se vor efectua anul acesta. În Sibiu preluăm o extindere a depozitului şi să facem îmbunătăţiri. Aceste investiţii au fost planificate, pe unele le întârziem, dar le vom face anul viitor. Avem investiţii în sisteme de IT pentru a îmbunătăţi interacţiunea cu clienţii“, a subliniat Danor Ionescu.

De partea cealaltă miza acestei perioade o reprezintă atragerea de noi investiţii.

Global Vision păstrează toate proiectele de dezvoltare începute înainte de criză, atât pe cele în parteneriat cu Globalworth - Chitila şi Constanţa, cât şi pe cele din Oradea, Arad şi parcul de business din proximitatea Aeroportului Otopeni.

Chiar la mijlocul lunii februarie, Global Vision anunţa faptul că a semnat cu doi investitori germani din industria de automotive să îşi extindă şi relocheze producţia în România şi a încheiat un acord cu IWIS şi HUF, ambele reprezentând investiţii de circa 10 mil. euro fiecare.

„Sunt optimist în ceea ce priveşte pro­iec­tele pe care noi le avem în acest moment, pe de altă parte, consider că nivelul de incertitudine este foarte ridicat. Cele două fabrici - Arad şi Oradea - îşi continuă parcursul cu o uşoară reducere a activităţii în urma mă­surilor de distanţare. Am confirmat şi recon­firmat împreună cu companiile ger­mane in­teresul şi fezabilitatea lor pentru că în această stare de incertitudine toată lumea a avut emoţii în ceea ce priveşte continuitatea proiectelor“, a spus Sorin Preda, CEO Global Vision.

Adevărata miză a noii crize o reprezintă atragerea de investiţii noi în Europa, investiţii care vizează relocarea unor unităţi de producţie din Asia. „Discutăm despre o extindere a capacităţilor de producţie, care are la bază o reducere a producţiei din China. Această decizie este luată de companii în timpul unei crize. Putem discuta despre schimbări importante de strategie a unor producători mari“, a subliniat Sorin Preda.

Pe de altă parte, el a subliniat că România trebuie să accelereze investiţiile în infrastructură, în contextul în care între portul Constanţa şi Ungaria există trei mari blocaje – centura inexistentă a Bucureştiului, Valea Oltului şi vama, în contextul în care România nu este parte a spaţiului Schengen.

 

Danor Ionescu, CEO Pall-Ex România

♦ Revenirea economică va fi graduală, în special pe partea de construcţii, sectorul producţiei, apoi se va reveni către HoReCa. Sunt optimist că lucrurile vor reveni destul de repede, deoarece lumea va avea nevoie să se aprovizioneze.

♦ Planificasem o creştere a capacităţii de manipulare, o extindere a depozitelor din Sibiu, Bacău, Bucureşti şi să deschidem un depozit nou în Cluj. Deschiderea hubului din Cluj a fost amânat din aprilie pentru octombrie. În Bacău şi Bucureşti sunt întârziate proiectele, dar se vor efectua anul acesta. În Sibiu preluăm o extindere a depozitului. Aceste investiţii au fost planificate, pe unele le intârziem, dar le vom face anul viitor.

 

Adrian Crizbăşianu, country manger VGP România

♦ În prezent, avem aproximativ 120.000 mp la Timişoara, iar partea care este în construcţii va fi de 30.000 mp. În total, la Timişoara vor fi 150.000 mp până la finalul anului. Am reuşit să ţinem şantierul activ, suntem la nivel de fundaţii şi structură. Până acum nu avem întârzieri. Avem demarate mai multe perspective comerciale care s-ar putea finaliza cu semnarea unui contract pentru aproximativ 30% din suprafaţa care este în construcţie.

♦ Ţinta este să accelerăm dezvoltarea. Accelerarea merge în două direcţii - deschiderea unor locaţii în oraşe în care nu suntem prezenţi – Bucureşti şi Braşov, şi acoperirea a 200.000 mp până la final de an.

 

Sorin Preda, CEO Global Vision  

♦ Va trebui să aşteptăm o perioadă de timp să vedem cum ne reluăm obiceiurile. Este pur şi simplu o perioadă de aşteptare şi de reacţie rapidă la noile realităţi, dacă ele apar. România are această oportunitate şi trebuie să o fructifice. Dar pentru a face din România un hub de logistică pentru centrul şi estul Europei, pe lângă partea de infrastructură avem nevoie de informatizarea şi digitalizarea administraţiei locale, pentru că o mare parte dintre proiectele pe care le-a pierdut România au fost cauzate de eliberarea acestor avize.

♦ Dialogul eficient dintre instituţiile statului, bănci şi antreprenori poate fi o şansă pentru România.

 

Albin Budinsky, CEO DB Schenker România

♦ Unul dintre sectoarele care vor fi afectate nu doar pe termen scurt, ci şi pe termen mai lung va fi sectorul auto. Cu siguranţă nu este uşor nici pentru noi pentru că suntem concentraţi pe automotive. Pe de-o parte unele dintre cele mai mari uzine vor relua producţia în mai, însă întrebarea rămâne – cum va reacţiona piaţa, cine va cumpăra maşini acum.

♦ Companiile de logistică şi transport au o responsabilitate în astfel de momente pentru a continua activitatea. Dacă acestea nu mai sunt active, întreaga economie se prăbuşeşte. Noi am menţinut activitatea, am luat măsurile necesare de protecţie şi am permis munca de acasă acolo unde a fost posibil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO