Din comunicatul Curţii se poate înţelege că judecătorii s-au pronunţat doar asupra aspectului de neconstituţionalitate „extrinsecă”, întrucât FSDI este organizat ca societate pe acţiuni, iar Curtea Constituţională a statuat în trecut că înfiinţarea unei societăţi pe acţiuni nu poate fi făcută prin lege, ci prin decizie administrativă întrucât avem de-a face cu o operaţiune cu caracter individual.
„Curtea a reţinut că înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii - S.A. dă expresie unei operaţiuni juridice cu caracter individual, aplicabile, prin definiţie, numai unui singur caz expres determinat, creând o societate cu un singur acţionar supusă regulilor prevăzute de Legea societăţilor nr. 31 / 1990” (...) şi a actelor următoare potrivit cărora «unităţile economice de interes republican se organizează ca societăţi comerciale prin hotărâre a guvernului». Prin urmare, Curtea a constatat că legea criticată a fost adoptată cu încălcarea principiului separaţiei puterilor în stat (...)”, arată Curtea.
Ea nu spune nimic despre alte multe sesizări de neconstituţionalitate „intrinsecă” sesizate de preşedinte, privind, de pildă, strategia investiţională, modul de selectare a conducerii şi modalitatea de înstrăinare a acţiunilor sau activelor din proprietatea FSDI.
Din acest punct de vedere, deşi opoziţia clamează un succes, acesta nu există pentru că Curtea nu a blocat înfiinţarea Fondului cum dorea opoziţia, ci a spus că el trebuie făcut prin hotărâre de guvern. Prin urmare, guvernul poate lua astăzi, când are şedinţă, decizia de a crea, prin hotărâre, FSDI, în chiar forma în care legea a ieşit din Parlament şi a fost contestată la Curte. Legea de înfiinţare a FSDI – având un capitalul social format din pachete de acţiuni ale celor 33 de companii din portofoliu şi din aport în numerar de 9 mld. lei - a fost adoptată de Parlament pe 7 iulie şi a fost trimisă spre promulgare preşedintelui Klaus Iohannis pe 16 iunie.