Eveniment

În sfârşit Canalul Bega va fi reabilitat: Plimbări cu vaporaşul pe Bega din Timişoara până în Serbia

În sfârşit Canalul Bega va fi reabilitat: Plimbări cu...

Autor: Adriana Mit

22.11.2018, 13:28 1101

Proiectul “Repararea infrastructurii de navigaţie a Canalului Bega” a fost lansat, joi, la sediul Consiliului Judeţean Timiş, din Timişoara. Proiectul are o valoare de aproape 14 milioane de euro, dintre care 11,7 milioane de euro reprezintă contribuţia Uniunii Europene, iar în cadrul acestuia se vor efectua lucrările necesare astfel încât să se poată relua circulaţia cu vaporaşul din Timişoara până în Serbia, la fel ca în urmă cu zeci de ani.

Preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, Călin Dobra, a afirmat că la finalul acestui proiect transfrontalier România – Serbia, zona Banatului se va dezvolta din punct de vedere turistic.

“Cred că acest proiect este important pentru întreg Banatul istoric, pentru că este un proiect care leagă judeţul Timiş de regiunea Voivodina, din Serbia, un proiect care va deschide o nouă cale de comunicare, un nou parteneriat. Sper că implementarea acestui proiect va duce la o dezvoltare economică a întregii zone, aici discutăm şi de posibilităţile de dezvoltare turistică, ţinând cont că în cadrul proiectului, partenerii noştri din Serbia vor continua cu pista de biciclete de la graniţă, vom deschide un nou punct de trecere a frontierei şi pentru pistă, şi pentru canalul Bega. Cred că anul 2021 va coincide cu finalizarea acestui proiect şi reluarea circulaţiei pe canalul Bega”, a afirmat Călin Dobra.

De asemenea, directorul Administraţiei Bazinale de Apă Banat, Titu Bojin, liderul de proiect, a declarat că nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român va fi reparat cu bani europeni, astfel încât circulaţia pe Bega să fie reluată.

“Este un proiect aşteptat de mult timp. Cea mai importantă lucrare este realizarea stăvilarului de la Sânmihaiu Român, care nu funcţionează, şi a barajului de la Sânmihaiu Român. De asemenea, înainte de baraj va fi amenajată o insulă în scop turistic. De ce nu, la finalul proiectului, dacă vaporaşele lui Robu (n.r. Nicolae Robu, primarul Timişoarei) vor fi funcţionale, putem să discutăm şi de a merge mai departe înspre Tisa, Dunăre, şi aşa mai departe, să ne întâlnim la Viena, cum se întâmpla acum 70 de ani. În acest moment, este lansată achiziţia naţională de proiectare şi execuţie a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român”, a afirmat Titu Bojin.

Lucrările de reparare a infrastructurii de navigaţie a Canalului Bega ar urma să înceapă în primăvara anului viitor. De asemenea, partea sârbă va trebui, în cadrul acestui proiect european, să realizeze o pistă de biciclete de 43 de kilometri, de la graniţa cu România şi până la Zrenjanin, pe malurile Begăi, precum şi două puncte de trecere a frontierei.

“Noi zicem că, în principiu, în anul 2021, probabil în toamna anului 2021, ar trebui, după toate probabilităţile, să fie încheiat proiectul. Abia acum putem discuta de navigabilitate pentru canalul Bega şi putem discuta de ce înseamnă beneficiile acestui proiect, în ideea în care sunt, sigur, deja câteva vaporaşe care circulă pe teritoriul Timişoarei, dar într-un regim forţat, pentru că sunt obligate să navigheze pe o distanţă foarte scurtă. Proiectul prevede, la partea română, realizarea nodului hidrotehnic de la Sânmihai, cu tot ce înseamnă implicaţiile ecluzelor, a posibilităţilor de tranzitare a vaporaşelor, tot ce prevede barajul propriu-zis, clădirea administrativă, respectiv cantonul de la nodul hidrotehnic, şi insula aflată înainte de a intra în zona barajului, care poate fi pregătită pentru a primi musafiri înainte de a trece înspre Serbia. În partea sârbă se continuă pista de biciclete de 37 de kilometri, care a fost realizată în etapa întâi la noi, se face o pistă de 43 de kilometri pentru biciclete, se repară două noduri hidrotehnice. Noi suntem liderii de proiect, sperăm ca după licitaţia care se va încheia, după părerea noastră, în luna martie, până în luna februarie fiind posibilitatea de depunere a ofertelor, să înceapă din primăvară realizarea obiectivelor care trebuie atinse în acest proiect”, a detaliat Titu Bojin.

În acest moment, realizată tot cu bani europeni, este funcţională o pistă de biciclete lungă de 37 de kilometri, de la Timişoara până la graniţa cu Serbia, care a fost inaugurată în urmă cu trei ani.

Transportul de mărfuri pe canalul Bega a fost oprit în anul 1958, iar în anul 1967 au fost retrase şi navele de pasageri.

În prezent, pe canalul Bega, însă doar pe teritoriul Timişoarei, circulă şapte vaporaşe, capitala Banatului fiind primul oraş din România cu transport public pe apă. Vaporaşele, în valoare de aproximativ două milioane de euro, au fost cumpărate cu bani din bugetul Primăriei Timişoara, în cadrul unui proiect european de reabilitare a malurilor Begăi.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO