Eveniment

În încercarea de a recupera cotă de piaţă, Tarom şi-a adâncit pierderile, care ajung la 36% din venituri

În încercarea de a recupera cotă de piaţă, Tarom şi-a adâncit pierderile, care ajung la 36% din venituri

Autor: Andreea Neferu

12.06.2011, 23:53 670

Compania aeriană de stat Tarom, aflată în subordineaMinisterului Transpor­tu­rilor, a înregistrat anul trecut pierderide 78,9 mil. euro, acestea adăugându-se la rezultatul negativ depeste 55 mil. euro, consemnat de Tarom în 2009, anul în careRuxandra Brutaru a preluat conducerea companiei aeriene de stat lanumai 28 de ani.

În încercarea disperată de a face faţă concurenţei puternicevenite din partea operatorilor low-cost, Brutaru a lansat în primaparte a anului 2009 mai multe bilete de avion cu preţuri apropiatecelor practicate de companiile aeriene low-cost, măsură care adeterminat majorarea traficului, dar care pare să fi lăsat oamprentă negativă asupra rentabilităţii com­paniei. Astfel,pierderile au ajuns să reprezinte 36% raportat la venituri, faţă de29% în 2009.

Operatorii low-cost au muşcat puternic din cota de piaţă aTarom, un exemplu fiind Wizz Air, care a trans­portat anul trecutaproape la fel de mulţi pasageri: 2,1 milioane. Dacă în 2005 Taromavea o cotă de piaţă de 33%, iar Wizz încă nu intrase pe piaţaromânească, în 2009 compania de stat mai avea o cotă de 19%, iarWizz se afla la doar un pas distanţă, cu 18,9% cotă de piaţă.

Bilanţul de anul trecut al operatorului aerian de stat Taromarată cu atât mai rău cu cât nivelul cifrei de afaceri, deşi încreştere cu 13,8% faţă de 2009, este similar cu cel atins laînceputul anilor 2000, pierderile fiind însă duble faţă de aceaperioadă.

În comunicatul de presă transmis de Tarom vi­neri, prin care seanunţă rezultatele financiare pe anul 2010, reprezentanţiicompaniei de stat insistă asu­pra realizărilor Tarom, şi anumecreşterea numă­rului de pasageri cu aproape un sfert, la 2,2milioane, precum şi majorarea cotei de piaţă de la 19,7% la 22,4%,însă păstrează într-un con de umbră expli­caţiile privindpierderile nete substanţiale din 2010. "Tarom a depus eforturiuriaşe pentru a funcţiona pe o piaţă marcată de scăderea puterii decumpărare a pasagerilor, fapt ce a dus la diluarea veniturilorobţinute", spune Gabriela Bordea, noul director general al Tarom,fără a clarifica însă motivele care stau în spatele pierderilorcolosale din 2010. Singurele comentarii ale reprezentanţilor Taromprivind pierderile din 2010 se referă la întreaga piaţă detransport aerian din Europa, care a fost afectată anul trecut decreşterea preţului petrolului, de criza economică şi de erupţiavulcanului islandez Eyjafjallajokull. Impactul financiar alerupţiei acestui vulcan asupra Tarom a fost de 4,9 milioane deeuro.

"Au existat o multitudine de factori negativi care au dus laacest rezultat (pierderi de 79 mil. euro - n.red.): de laaglomerarea zborurilor pe anumite rute prin mărirea frecvenţei dezbor din partea altor companii la defecţiuni tot mai dese aleaparatelor, mai ales la cele cu durată de operare mare, până laîntârzieri şi scăderea calităţii serviciilor", comentează unspecialist în domeniu care nu doreşte să-i fie precizat numele.

Cât priveşte asaltul companiilor low-cost, analis­tul spune cătoate companiile mari suferă pierderi din această cauză. "Ocompanie de linie este obligată să zboare chiar dacă are doipasageri într-un avion." Expertul mai menţionează incidentele careau afectat prestigiul Tarom, precum şi "incoerenţamanage­mentului". "O companie mare se recunoaşte prin ser­vicii.Tarom le-a tot schimbat în ultima vreme."

Tarom susţine că una dintre realizările de anul trecut a fostcreşterea gradului de încărcare de la 56% la 62%, însă acestindicator este mult în urma celui în­re­gistrat de alte companii.Grupul german Lufthansa (care cuprinde com­pania cu acelaşi numeAustrian Airlines şi Swiss) a avut în 2010 în relaţia cu România ungrad de încărcare de 82%.

Nici Ruxandra Brutaru, cea care a stat în fruntea Tarom timp dedoi ani şi două luni, dar nici Anca Boa­giu, ministrultransporturilor, nu au putut fi contactate ieri pentru a putealămuri situaţia de la operatorul aerian naţional sau pentru aexplica pierderile record din ultimul an. Ruxandra Brutaru, fiicaunui fost director al Tarom din perioada 1995-1996, NicolaeBrutaru, a fost numită în fruntea Tarom la începutul anului 2009 decătre fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu.

Brutaru şi-a dat demisia din funcţia de director al Tarom lajumătatea lunii martie, însă a rămas în continuare în managementulcompaniei, pe un post inferior ierarhic, de director adjunct, însămai bine plătit. Ministrul transporturilor a ţinut secret timp dedouă săptămâni cine urma să preia conducerea Tarom, declarând că nua găsit un director general şi că ia în calcul inclusiv variantamanagementului privat deşi semnase încă din 14 martie un ordin princare Gabriela Bordea, director de vânzări al com­paniei, urma săpreia atribuţiile de director general.

Între timp, Tarom intră şi iese "lunar" de pe listasocie­tăţi­lor de stat care trebuie fie privatizate, fierestructurate.

Cine este Ruxandra Brutaru

  • A absolvit Facultatea de Managementul Aviaţiei din StateleUnite.

  • Deţine un Executive Aerospace MBA obţinut în 2001 la ŞcoalaSuperioară de Comerţ din Franţa.

  • A fost director de marketing şi vânzări al Blue Air.

  • A fost manager relaţii internaţionale al liniei aeriene spanioleBinter Canarias.

  • S-a alăturat echipei Tarom în 2007 pe postul de director generaladjunct.

  • În 2009, la doar 28 de ani, a fost numită director general alTarom.

  • În martie 2011 şi-a dat demisia din fruntea Tarom, revenind lafuncţia de director adjunct.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO