Eveniment

Guvernul pune pe masă cifrele bugetului până în 2014. Nimic însă despre restructurarea companiilor de stat

Guvernul pune pe masă cifrele bugetului până în 2014. Nimic însă despre restructurarea companiilor de stat

Autor: Claudia Medrega

12.08.2011, 00:00 710

Strategia fiscal-bugetară nu este realistă pentru că nu evaluează riscurile care pot afecta indicatorii macro şi bugetari, nu precizează măsurile de corecţie şi nu justifică proiecţiile de reducere a cheltuielilor de personal şi a pierderilor companiilor de stat, avertizează Consiliul fiscal.

Cheltuielile de personal ale bugetului general consolidat sunt programate să se reducă cu 0,7% din PIB până în 2014, însă nu sunt prezentate ipotezele principale care fundamentează această traiectorie - câştigul mediu în sectorul bugetar şi numărul de personal avute în vedere în fiecare an, până în 2014, se arată în opinia Consiliului fiscal privind acest document.

Singurele informaţii oferite sunt legate de continuarea aplicării până în 2012 a regulii de înlocuire a unui singur angajat la şapte angajaţi ce părăsesc sistemul bugetar. Strategia fiscal-bugetară aprobată miercuri de Guvern reafirmă angajamentul pentru continuarea consolidării fiscale, care se va realiza în principal prin reducerea cheltuielilor cu 1,9% din PIB în 2014 comparativ cu 2011.

Consiliul atenţionează că Strategia fiscală nu oferă informaţii cu privire la eventualele creşteri salariale în sectorul bugetar în anul 2012, fiind precizată doar "aplicarea etapizată a Legii-cadru nr. 284/2010", fără a fi menţionat care este procentul de creştere avut în vedere la fundamentarea alocărilor bugetare.

În opinia Consiliului fiscal, un risc substanţial pentru respectarea ţintelor stabilite pentru fondul de salarii în sectorul bugetar şi pentru traiectoria de reducere a deficitului bugetar este reprezentat de titlurile executorii având ca obiect drepturi de natură salarială obţinute în instanţă de personalul din sectorul bugetar, totalizând 7,4 mld. lei la finele anului 2010.

Ce prevede strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2012-2014

Menţinerea actualelor cote de TVA, cu posibilitatea revizuirii cotelor în anii următori în funcţie de evoluţia economiei naţionale; pe termen mediu încasările din TVA vor ajunge la 8,6% din PIB în perioada 2012-2014;

Lărgirea bazei de impozitare pentru determinarea impozitului pe profit concomitent cu menţinerea cotei unice de impozitare la 16%;

Reducerea contribuţiilor de asigurări sociale a fost amânată "până la momentul oportun";

Modificarea legislaţiei fiscale pentru identificarea unui sistem de impozitare "echilibrat, echitabil şi funcţional" în cazul clădirilor, terenurilor şi mijloacelor de transport;

Blocarea până în 2014 a majorării unor pensii, programată prin Legea pensiilor pentru 2012, în condiţiile în care lipsa unui cadru sustenabil de aplicare a legii va creşte deficitul bugetului asigurărilor sociale de stat şi poate avea consecinţe grave în plata drepturilor sociale;

Amânarea până în 2014 a termenului de la care trebuie asigurată finanţarea sistemului educaţional cu minimum 6% din PIB. Aplicarea acestor măsuri ar presupune un efort bugetar suplimentar în anul 2012 de 22,4 mld. lei şi de 23,7 mld. lei în 2013;

Sistarea până în anul 2014 a acordării tichetelor de masă, cadou şi de vacanţă pentru angajaţii din instituţiile publice; economiile estimate sunt de 9,1 mld. lei în 2012 şi de 9,6 mld. lei în 2013;

Acordarea de premii pentru bugetari va fi blocată şi anul viitor. Se va aplica în continuare sistemul de compensare doar cu ore libere a muncii prestate în afara timpului normal de lucru;

Blocarea angajărilor în sistemul public prin ocuparea unui singur post din şapte vacantat va fi menţinută în 2012 şi 2013; Guvernul estimează economii la cheltuielile de personal de 1,72 mld. lei în 2012 şi de 1,99 mld. lei în 2013;

Interdicţia de achiziţionare de autoturisme, mobilier şi aparatură birotică pentru instituţiile publice va fi extinsă până în anul 2014;

PIB-ul este proiectat să aibă o creştere de 1,5% în 2011 şi de 3,5 - 4% în 2012, accelerarea dinamicii pozitive urmând să continue în anii următori, până la un nivel de 4,7% în anul 2014;

Datoria publică va urca în acest an la 40% din PIB, comparativ cu 37,9% din PIB în 2010, iar în anii următori se va înscrie pe o curbă descendentă, urmând să ajungă în 2014 la 36% din PIB.

Ţinta de deficit bugetar este de 3% în 2012, de 2,5% în 2013 şi de 2,2% în 2014.

n Începând cu anul 2012, finanţarea din surse externe a deficitului bugetar se va asigura preponderent din emisiuni pe pieţele externe de capital în cadrul Programului-cadru de emisiuni de titluri de stat pe termen mediu în valoare de 7 mld. euro.

Care sunt criticile Consiliului fiscal

Strategia fiscal-bugetară 2012-2014 nu include o analiză a situaţiei financiare a companiilor de stat, măsurile avute în vedere pentru îmbunătăţirea acesteia şi nu cuprinde nici impactul estimat asupra deficitului bugetar, astfel că atingerea ţintei de deficit bugetar de 3% din PIB în 2012 este foarte dificil de realizat;

Măsurile concrete avute în vedere pentru lărgirea bazei de impozitare în privinţa impozitului pe profit nu sunt precizate;

Formularea care indică menţinerea actualelor cote de TVA, cu posibilitatea revizuirii cotelor în anii următori în funcţie de evoluţia economiei nu reprezintă un angajament ferm pentru o anumită conduită de politică fiscală;

Ar putea să fie necesare măsuri suplimentare de consolidare fiscală pentru respectarea termenului 2012 ca data limită de ajustare a deficitului excesiv la 3% din PIB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO