Ordonanţa de Urgenţă nr. 32/2020 publicată luni în Monitorul Oficial a modificat procedura de acordare a şomajului tehnic de care beneficiază toţi salariaţii operatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parţial ca urmare a efectelor pandemiei de COVID-19.
Noua ordonanţă spune că angajatorul poate suplimenta indemnizaţia de şomaj, clarifică situaţia salariaţilor care au mai multe contracte de muncă şi a eliminat distincţia între societăţile care şi-au întrerupt activitatea în baza deciziilor emise de autorităţile publice şi societăţile care şi-au redus activitatea din cauza efectelor COVID-13.
De asemenea, companiile nu mai trebuie să obţină un certificat de situaţii de urgenţă, acesta putând fi în continuare obţinut dacă organizaţiile vor să îl folosească drept document ce atestă situaţia de forţă majoră necesar în cazul eventualelor suspendări ale contractelor civile.
„OUG nr. 32/2020 a încercat să clarifice situaţia salariaţilor care au mai multe contracte de muncă. Astfel, pentru a beneficia de indemnizaţia prevăzută de OUG nr. 30/2020 este necesar ca toate contractele de muncă ale salariatului să fie suspendate, iar indemnizaţia se va acorda în baza contractului de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase. Cu privire la situaţia salariaţilor care au contracte de muncă încheiate cu societăţi diferite, se impune să atragem atenţia cu privire la imposibilitatea unui angajator care solicită indemnizaţia pentru salariatul respectiv de a cunoaşte dacă acesta are şi alte contracte de muncă active. În acest sens şi în vederea declinării oricărei răspunderi cu privire la declararea de informaţii false agenţiei de şomaj, recomandăm obţinerea de declaraţii de la salariaţii care vor beneficia de indemnizaţia prevăzută de OUG nr. 30/2020 cu privire la faptul că nu au alte contracte individuale de muncă la data solicitării şi pe parcursul acordării indemnizaţiei prevăzute de OUG nr. 30/2020“, spune avocatul Costel Gîlcă, specializat în dreptul muncii.
Pentru a obţine plata indemnizaţiei de şomaj tehnic, angajatorii trebuie să depună la AJOFM/AMOFM Bucureşti de la sediul social al companiei următoarele documente: cerere semnată şi datată de reprezentantul legal; declaraţie pe propria răspundere; lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie.
„Aşadar, în situaţia în care un angajator are mai multe puncte de lucru deschise în ţară, cererea va fi depusă doar la AJOFM/AMOFM de la sediul social, nefiind obligatoriu să fie depuse la fiecare AJOFM/AMOFM de la punctele de lucru/sediile secundare/sucursale/filiale ale angajatorului. Modalitatea de depunere este electronică“, adaugă Costel Gîlcă.
De asemenea, OUG 32/2020 vine să clarifice şi modalitatea de plată a indemnizaţiei. Perioada de acordare a indemnizaţiilor cuvenite salariaţilor pentru perioada suspendării contractelor de muncă s-a redus de a 30 zile, cât era prevăzut în varianta iniţială a OUG, la 15 zile.
Astfel, este specificat faptul că plata indemnizaţiei de către ANOFM se va face către conturile deschise de angajatori la bănci comerciale în termen de maxim 15 zile de la data depunerii documentelor, iar angajatorul este cel care are obligaţia de a vira indemnizaţia către salariaţi în cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii sumelor de la ANOFM.