Eveniment

Germania a devenit partenerul comercial numarul 1

Germania a devenit partenerul comercial numarul 1

Click pentru imaginea intreaga

01.05.2007, 18:10 60

Germania a depasit pentru prima data Italia in topul principalilor parteneri comerciali ai Romaniei, datorita importurilor masive de automobile si bunuri tehnologice din aceasta tara.
Cu alte cuvinte, importul de automobile germane este responsabil atat pentru depasirea Italiei in topul partenerilor comerciali ai Romaniei, cat si pentru deficitul comercial record inregistrat la inceputul acestui an.
Conform datelor de la Institutul National de Statistica (INS), schimburile cu Germania (importuri plus exporturi) au totalizat 897 de milioane de euro in luna ianuarie a acestui an, fata de 783 mil. euro, cat au fost schimburile cu Italia, liderul partenerilor comerciali ai Romaniei in ultimii cel putin 5 ani.
In topul partenerilor Romaniei intra si Franta, Turcia, Ungaria si Rusia. Dintre toate aceste state, Romania inregistreaza excedent comercial numai cu Turcia. In rest, importurile de automobile si tehnologie (preponderente din Germania si Franta) si bunuri de consum (preponderente din Italia si Ungaria) depasesc net exporturile Romaniei in aceste state, unul dintre cele mai mari deficite fiind inregistrat in relatia cu Germania (peste 2,1 miliarde de euro la nivelul anului trecut, adica 15% din intregul dezechilibru comercial al Romaniei pe 2006).
In plus, factura energetica a Romaniei, adica importurile de produse energetice (titei, gaze) creeaza cel mai mare deficit comercial al Romaniei, adica 2,9 miliarde de euro la nivelul anului trecut (aproape 20% din deficit). Impreuna, Rusia si Germania sunt responsabile de cel putin 35% din deficitul comercial al Romaniei.
De altfel, cresterea importurilor din Germania, de aproape 50% in luna ianuarie, care a dus Germania in topul partenerilor comerciali ai Romaniei, este responsabila si pentru cresterea dezechilibrului comercial. Acesta a crescut cu 83% in primele doua luni ale anului, iar in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene aproape s-a dublat.
Si in topul companiilor cu cele mai mari exporturi si importuri din economia romaneasca au avut loc modificari semnificative la nivelul anului 2006.
Astfel, Petrom a devenit principalul exportator al Romaniei, reusind sa ia fata combinatului Mittal Steel de la Galati.
De asemenea, succesul modelului Logan pe pietele externe a propulsat Automobile Dacia de la locul 7 pana pe 4 in topul exportatorilor, caderi in top suferind Alro, RAFO si producatorul de componente auto Solectron. 40% din cei mai mari 10 exportatori vand produse petroliere, iar 45% din primii 20 de exportatori vand automobile sau componente pentru acestea.
In clasamentul celor mai mari importatori, combinatul de la Galati a coborat de pe primul loc pana pe 6, noul lider fiind Compania Nationala Transgaz, din cauza importurilor de gaze naturale din Rusia, care alcatuiesc 40% din consumul national de gaze.
O alta urcare in topul importatorilor este legata tot de factura energetica - Petrom a urcat de pe 7 pe 4, iar Automobile Dacia, de pe 10 pe 5. Dintre primii 10 importatori, cinci cumpara produse energetice, iar trei cumpara masini sau piese pentru acestea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO