Eveniment

FT: Un reprezentant al CE la Bucuresti spune ca intreaga afacere "pute"

06.02.2004, 00:00 9



Comisia Europeana investigheaza decizia autoritatilor de la Bucuresti de a atribui, fara licitatie, constructia autostrazii Brasov-Oradea companiei americane Bechtel, reprezentand un contract in valoare de 2,5 miliarde de dolari, a informat, in editia online de ieri, Financial Times.



"GA1nther Verheugen, comisarul european pentru Extindere, examineaza contractul pentru constructia unei portiuni de 450 kilometri de autostrada vitala pentru legatura cu Europa Centrala. Initiativa sa este un raspuns la declaratiile unor diplomati ai Uniunii Europene la Bucuresti, potrivit carora procesul de atribuire a contractului nu a fost transparent", se arata in articolul cotidianului britanic.



Potrivit Financial Times, un reprezentant al Comisiei Europene la Bucuresti a declarat ca intreaga afacere "pute, mai ales pentru ca niciuna dintre institutiile financiare internationale nu vrea sa se apropie de ea avand in vedere ca nu a existat un proces de achizitie publica".



Pe de alta parte, publicatia noteaza ca diplomatii UE au fost deranjati de faptul ca autostrada prevazuta in contractul cu Bechtel va fi construita inaintea unei alte autostrazi, Bucuresti-Budapesta, acest din urma proiect reprezentand o colaborare a autoritatilor romane cu Uniunea Europeana.



"Acestia se tem fie ca lucrarile de constructie a drumului finantat de UE vor fi amanate, fie ca Guvernul roman - lipsit de lichiditati - va arunca banii pentru a construi doua autostrazi in partea de vest a tarii in acelasi timp", mai scrie Financial Times.



Publicatia mentioneaza ca autoritatile de la Bruxelles au avertizat in mai multe randuri lipsa transparentei si coruptia ca reprezentand cele mai importante obstacole in calea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana in 2007.



Conform Ministerului roman al Transporturilor, citat de cotidianul financiar, respectivul contract a fost atribuit Bechtel dupa ce administratia americana si Guvernul de la Bucuresti au decis ca autostrada constituie o prioritate.



"Ministerul a precizat ca, in acelasi timp, Romania isi va pastra angajamentul fata de autostrada finantata de UE, in conditiile in care traficul va fi suficient pentru ambele sosele", continua Financial Times.



Publicatia mai citeaza un reprezentant al UE la Bucuresti, potrivit caruia acordul cu Bechtel reflecta faptul ca, in Romania, atribuirea unor astfel de contracte sunt "mai degraba decizii politice decat comerciale".



Respectivul diplomat a avertizat ca situatia creata "pune in pericol sansele Romaniei de a obtine statutul de economie de piata functionala din partea Uniunii Europene, care este un test cheie in vedere aderarii".



Un oficial al Ambasadei Statelor Unite, care a militat puternic pentru transparenta in domeniul economic in Romania, a afirmat ca autoritatile americane au recomandat Guvernului de la Bucuresti sa organizeze o licitatie pentru proiect.



Cu toate acestea, el a aratat ca acordurile negociate cu o singura parte sunt o practica comerciala curenta, fiind adesea mai rapide decat licitatiile si in conformitate cu legislatia romana.



Schema de finantare a proiectului a alarmat, la randul sau, oficialii UE, mai noteaza Financial Times.



Din totalul de 2,5 miliarde de dolari, 800 de milioane de dolari vor reprezenta un credit acordat de Eximbank SUA, banca de export-import finantata de guvern.



Ministerul roman al Transporturilor a anuntat, in plus, ca negociaza cu Fondul Monetar International (FMI) si cu Banca Europeana de Investitii (BEI) - institutia financiara a UE dedicata proiectelor de infrastructura - pentru a obtine finantari suplimentare.



In schimb, reprezentantii BEI au aratat ca nu pot participa la contracte atribuite fara licitatie publica, iar FMI a precizat ca nu finanteaza proiecte.



"Aceasta inseamna ca Romania va fi nevoita, aproape cu siguranta, sa stranga restul banilor necesari din surse guvernamentale, iar aceasta intr-o perioada in care statul se lupta din greu sa-si echilibreze bugetul si sa finanteze procesul de aderare la UE", conchide Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO