Eveniment

Execuţia bugetară pe T1 arată mai bine decât aşteptările: Deficitul a scăzut la 14,6 mld.lei, veniturile s-au majorat cu 18,8%, iar cheltuielile cu 11,2%. Ministrul Finanţelor: Monitorizarea şi disciplina financiară în zona de cheltuieli bugetare trebuie întărită

România a încheiat primul trimestru cu un deficit bugetar de 14,6 miliarde lei, respectiv 1,28% din PIB, în scădere faţă de nivelul de 18 miliarde lei din perioada similară din 2020, în condiţiile în care veniturile bugetului general consolidat s-au majorat cu 18,8%, iar cheltuielile cu 11,2%, arată datele publicate marţi de Ministerul de Finanţe.

În T1 2020, deficitul bugetar avea o pondere de 1,71% din PIB.

În perioada ianuarie-martie 2021, circa 6,06 mld lei (0,53% din PIB) au fost lăsate în mediul economic prin investiţii şi cheltuieli excepţionale alocate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19.Astfel, cheltuielile de investiţii au fost cu 2,21 mld lei mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent şi plăţile cu caracter excepţional generate de epidemia COVID-19 au fost de 3,85 mld lei.

Execuţia bugetară din trimestrul 1 vine cu o serie de veşti bune. Faţă de T1 2020 şi 2019, avem o creştere a veniturilor însoţită de o creştere a investiţiilor. Cheltuielile privind proiectele finanţate din fonduri nerambursabile au crescut cu 20,4%. Deficitul scade cu 0,4 pp din PIB faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cheltuielile cresc şi ele cu 11,2%, în principal din motive legate de gestionarea pandemiei Covid-19 şi majorarea punctului de pensie şi a alocaţiei pentru copii. Monitorizarea şi disciplina financiară în zona de cheltuieli bugetare trebuie întărită”, a declarat ministrul Finanţelor, Alexandru Nazare.

El a adăugat că ordonatorii de credite trebuie să monitorizeze strict cheltuielile, să identifice prin analize interne motivele creşterii cheltuielilor şi să vină, în cel mai scurt timp, cu propuneri de economisire.

Datele publicate marţi sunt peşte aşteptările autorităţilor şi vin după ce, luni, Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) a îmbunătăţit prognoza de creştere economică pentru 2021 de la 4,3% la 5%. De asemenea, FMI are o prognoză pentru România de 6% în acest an.

Cifrele pe T1 pot fi un indiciu pentru evoluţia execuţiei bugetare în ansamblul anului.

Bugetul consolidat adoptat de Parlament prevede venituri de 365 mld. lei în 2021, în creştere cu 13% faţă de 2020. De asemenea, Guvernul şi-a bugetat un deficit de 80 mld. lei în acest an, adică 7,16% din PIB, în scădere cu peste 20 mld. lei sau aproape 3 puncte procentuale faţă de cât a fost în 2020, ca pondere în PIB.

Potrivit datelor publicate marţi de Finanţe, veniturile bugetului general consolidat au însumat 85,79 mld lei în primele trei luni ale anului 2021, cu 18,8% mai mari faţă de trimetrul I 2020 şi cu 14,9% faţă de trimestrul I 2019. Acest avans însemnat se datorează atât efectului de bază redus aferent lunii martie 2020, când s-au adoptat măsuri fiscale menite să sprijine contribuabilii în contextul pandemiei (preponderent amânarea termenului de plată a obligaţiilor fiscale), cât şi recuperării parţiale a unor categorii de venituri.

Majoritatea categoriilor de încasări au înregistrat evoluţii nominale pozitive, cele mai pronunţate remarcându-se în cazul TVA, contribuţiilor de asigurări,  impozitelor pe proprietate şi fondurilor europene.

Încasările din impozitul pe salarii şi venit au totalizat 6,75 mld lei în perioada ian-mar 2021, consemnând o creştere de 12,7% (an/an).

Contribuţiile de asigurări au înregistrat 30,50 mld lei în primele trei luni ale anului 2021, consemnând o creştere de 11,6% (an/an). Ca şi în cazul impozitului pe venit, evoluţia este superioară dinamicii fondului de salarii şi se datorează atât bazei reduse din martie 2020, cât recuperării unor venituri din contribuţii aferente anului trecut.

Încasările din impozitul pe profit au însumat 3,86 mld lei în primul trimestru din 2021, în creştere cu 34,9% (an/an).

Încasările nete din TVA u înregistrat 16,95 mld lei în primele trei luni ale anului curent, în creştere cu 37,9% (an/an). În acelaşi timp, restituirile de TVA au însumat 6,29 mld lei în perioada analizată, nivel inferior celui înregistrat în primul trimestru al anului precedent.  Aceste evoluţii au fost influenţate atât de baza comparabilă a lunii martie 2020 - când au fost implementate măsurile de amânare a termenului de plată a TVA şi de accelerare a rambursărilor de TVA, cu scopul de a asigura companiilor un nivel de lichiditate suplimentar în contextul crizei, cât şi de recuperarea parţială a TVA aferentă anului 2020.

Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăţilor efectuate şi donaţii au totalizat 5,02 mld lei în primele trei luni ale anului 2021, în creştere cu 28,6% faţă de nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În acelaşi timp, cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 100,42 mld lei au crescut în termeni nominali cu 11,2% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din PIB, cheltuielile pe primele trei luni ale anului 2021 au înregistrat o creştere cu 0,2 puncte procentuale faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020, de la 8,6% din PIB la 8,8% din PIB.

Majorarea cheltuielilor este determinată şi de continuarea măsurilor cu caracter excepţional, în domeniul social şi economic, pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei (3,85 mld lei).

Cheltuielile de personal au însumat 27,74 mld lei, în creştere cu 5,8% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 2,4% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.

Din total cheltuielilor de personal, plăţile reprezentând stimulentul de risc acordat pentru COVID 19 au fost de 52,1 milioane lei, precum şi alte cheltuieli de personal, inclusiv sporuri acordate personalului medical şi auxiliar implicaţi în activităţile cu pacienţii diagnosticaţi cu COVID-19 de aproximativ 797,7 milioane lei.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii  au fost 13,0 mld lei, în creştere cu 6,7% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.  O creştere se reflectă la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate de 7,3% faţă de anul anterior determinată, în principal, de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat şi pentru decontarea serviciilor medicale în ambulatoriu

Cheltuielile cu asistenţa socială au fost de 38,18 mld lei în creştere cu 16,5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu subvenţiile  au fost de 1,3 mld lei, cea mai mare parte dintre acestea fiind alocate către transporturi, respectiv subvenţii pentru transportul călătorilor.

Cheltuielile privind proiectele finanţate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvenţiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 5,48 mld lei, cu 20,4% mai mari comparativ cu anul precedent.

Cheltuielile pentru investiţii, care includ cheltuielile de capital, precum şi cele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe, au fost în valoare de 8,06 mld lei, în creştere cu 37,7% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent când a fost în valoare de 5,85 mld lei. De asemenea, se observă o creştere mai accentuată a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentând 47,5% din totalul cheltuielilor pentru investiţii pe primele trei luni ale anului 2021.                                                                                                                                                                 

De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au plătit 99,13 milioane lei pentru achiziţionarea de produse - stocuri de urgenţă medicală, inclusiv scannere termice pentru combaterea răspândirii infecţiei cu coronavirusul SARS-COV-2.


 

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.