Eveniment

Dupa aderare, va fi nevoie de facilitati fiscale pentru ca Romania sa ramana o optiune pentru producatorii straini de film

Dupa aderare, va fi nevoie de facilitati fiscale pentru ca Romania sa ramana o optiune pentru producatorii straini de film

"Joyeux Noel", "Cold Mountain" "Callas Forever" , "Amen", "Les Rois Maudits" sunt cateva dintre filmele si productiile de televiziune importante turnate din 2001 incoace la Studiourile MediaPro sau la Castel (foto filmari)

26.07.2006, 20:07 39

Dupa exemplul altor tari proaspat intrate in Uniunea Europeana, dupa aderare preturile in productia de film din Romania vor creste. Producatorii cred totusi ca ne-am putea pastra locul bun pe harta locatiilor de filmare europene datorita reputatiei avute in domeniu si cu ajutorul unor facilitati fiscale pe care ar trebui sa le instituie autoritatile.
In Cehia si Ungaria, tari cu care Romania se afla in competitie pentru atragerea cineastilor straini, serviciile de productie s-au scumpit dupa intrarea in Uniunea Europeana. Producatorii romani se asteapta ca acelasi lucru sa se intample si la noi.
Gabriel Achim, Business Development Director la Carter Films, estimeaza o majorare de maximum 10%, bazandu-se pe ceea ce s-a intamplat in cele doua tari central-europene amintite. "Dar daca pentru Cehia si Ungaria cresterea a fost cauzata in special de cererea foarte mare si de oferta limitata, la noi va fi cauzata mai mult din punct de vedere psihologic. Exista un orizont de asteptari destul de ridicat in randul echipelor de filmare. Un procent important al cresterii preturilor va fi cauzat si de cresterea pretului la materiale", spune el.
Pe langa scumpirea materialelor pentru constructia decorurilor, Ion Marinescu, directorul Atlantis Film, aminteste de cresterea pretului energiei si al locatiilor. El crede ca marirea salariilor nu va afecta la fel de tare costul serviciilor de productie.
Pentru Bogdan Moncea, director de marketing la Castel Film, faptul ca Romania va deveni mai scumpa pentru realizatorii de film "este un proces aproape normal si chiar independent de aderare" intrucat "costurile de productie au crescut in Romania gradual de mai multi ani". Dupa aderare, "cresterea va fi probabil continua, mai accentuata la inceput si chiar sensibila, atenuandu-se ulterior, odata cu alinierea si apropierea de costurile din UE", adauga el.
La randul sau, Gabriel Achim crede ca scumpirea se va resimti "incepand cu jumatatea a doua a anului 2007" - asta daca 1 ianuarie 2007 va fi, intr-adevar, data aderarii.
Producatorul britanic Gub Neal, care lucreaza in prezent in Studiourile MediaPro la "The Wind in the Willows", crede ca "va fi o mica crestere, dar la un echilibru intre economia romaneasca si cea europeana se va ajunge in ani de zile, nu va fi o crestere imediata a preturilor".
"Costurile de productie in UE cresc continuu si va trece mult timp pana cand cele din Romania sa ajunga la acelasi nivel", spune cofondatorul companiei de productie Box TV, care a mai realizat in Studiourile MediaPro "Boudica", "Gunpowder, Treason & Plot" si "Sweeney Todd", in ultimii cinci ani.
"Callas Forever" (regia: Franco Zeffirelli), "Amen." (Costa-Gavras), "Cold Mountain" (Anthony Minghella), "Joyeux Noel" (Christian Carion), "Les Rois Maudits" (producator: France 2 Cinema), "Pulse" (The Weinstein Company) si "Blood and Chocolate" (Lakeshore Entertainment) sunt cateva dintre filmele si productiile de televiziune importante turnate din 2001 incoace, la Studiourile MediaPro sau la Castel.
Mai toti cineastii straini care au ajuns sa filmeze in Romania au invocat doua motive principale: costurile mai mici decat in SUA, Marea Britanie, Cehia sau Ungaria si diversitatea locatiilor.
Cei din domeniu observa insa ca Romania nu mai este atat de ieftina fata de alte tari din regiune cum era in 2002 sau 2003. "In ultimii cativa ani s-a remarcat o reducere a decalajului de cost al Romaniei fata de tarile din jur, in special in conditiile in care, de exemplu, Ungaria a adoptat in urma cu mai mult de un an o lege menita sa incurajeze in mod special investitiile straine in domeniul filmului", spune Bogdan Moncea.
Intr-adevar, Ungaria ofera acum producatorilor o reducere de 20% la banii pe care ii cheltuiesc in aceasta tara. Chiar si asa, Ungaria ramane mai scumpa cu circa 10% fata de Romania. Dar unii producatori reactioneaza mai bine la ideea de reducere decat la cea de ieftin. In plus, prin reglementarile menite sa-i stimuleze pe profesionistii straini, guvernul ungar se arata interesat de aceste investitii.
Ion Marinescu crede si el ca in ultimul an Romania nu a mai avut acelasi loc privilegiat pe harta locatiilor. "Boom-ul a fost timp de cativa ani, in perioada in care s-a realizat "Cold Mountain". Si numeric, si financiar, prestatiile de servicii cinematografice au scazut in ultimul an", sustine el.
"Noi, la Atlantis, am facut 4-5 lungmetraje dupa 2000, anul trecut - doua, iar anul acesta am trait din productii mai mici. In ultimul an, am pierdut filme care s-au dus in Bulgaria si Lituania, unde combustibilul este mai ieftin, iar serviciile la hoteluri si restaurante, mai bune si mai ieftine".
Directorul de marketing al Castel Film crede totusi ca Romania are sanse bune sa ramana o optiune viabila pentru producatorii straini si dupa aderare: "In momentul de fata, pe langa costurile de productie ceva mai scazute decat in tarile europene 'consacrate', Romania ofera o foarte buna si competitiva capacitate de productie: doua studiouri la nivel european, echipe de filmare profesioniste si antrenate, echipamente moderne si chiar si o traditie in productii de film si reclama la standarde mondiale. Pe langa toate acestea se remarca si o larga varietate a locatiilor de film interesante si ofertante: munti, Marea Neagra, orase medievale, arhitectura variata, cetati etc.".
Pe marea piata europeana, Romania va continua sa atraga productii straine daca va oferi facilitati fiscale.
"Acei 10-20% diferenta de costuri dintre Cehia si Ungaria reprezentau avantajul nostru competitiv. Daca Cehia a ratat un timp cu respingerea legii cinematografiei, iar Ungaria ofera practic o singura locatie, Budapesta, ar trebui sa adoptam cat mai repede facilitati fiscale care sa acopere diferenta de crestere a preturilor", crede Gabriel Achim de la Carter Films. "Ar trebui un pachet de facilitati fiscale care sa vizeze atat scutirea sau money back pentru TVA, profit, munca sau subventii
intr-un anumit procent din totalul cheltuit al unei productii, dar si facilitati fiscale/subventii pentru stimularea cresterii industriei cinematografiei din Romania, in special pentru procesul de formare de specialisti (gafferi, electricieni etc.), proces educational care practic lipseste la noi - exista numai cel "on the job", adauga el.
Directorul Atlantis Film aminteste ca in Bucuresti Primaria "nu a usurat filmarea anul acesta, din punct de vedere fiscal, ci a ingreunat-o".
Acest lucru s-a intamplat printr-o serie de taxe de filmare in spatii publice, care pana la urma au fost micsorate, la protestele profesionistilor din domeniul filmului si publicitatii.
Nici din punct de vedere administrativ Primaria nu raspunde prea repede solicitarilor producatorilor, arata Ion Marinescu. "Eu am construit acum in studio o strada de zece metri, pentru un clip. A fost mai simplu sa o fac in platouri decat sa obtin aprobare de la Primarie sa filmez pe o strada din oras".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO