Eveniment

După 22 de ani. De la Ziarul Financiar la ZF. Care este impactul pe care îl are în businessul din România

Autor: Cristian Hostiuc

16.11.2020, 23:59 1149

Ziarul Financiar s-a lansat pe 16 noiembrie 1998, într-o perioadă în care România era cenuşie, când eram afectaţi de criza din Rusia, când ne întrebam care este viitorul nostru, când capitalismul începuse să fie pus sub semnul întrebării pentru că nu aducea creşterea nivelului de trai promisă şi sperată după căderea comunismului, când ne întrebam care este viitorul nostru, dacă mergeam într-adevăr către Vest şi nu eram aruncaţi încă o dată către Răsărit.

În 1998 Adrian Sârbu, cel care crease şi lansase PRO TV la 1 decembrie 1995, un post de televiziune care a avut un impact major în toată România, făcea un nou pariu: un ziar care să fie vocea comunităţii de business, care să aducă în prim-plan vocea capitalului privat românesc, care încerca să se formeze în acele vremuri tulburi, dar şi opinia investitorilor străini, a multinaţionalelor care erau deja sau voiau să intre în România.

Ziarul Financiar trebuia să fie un ziar de business, nu un ziar economic, spunea Adrian Sârbu.

Problema era că atunci România nu avea o comunitate de business, iar capitaliştii români, cei care erau atunci - Patriciu, Păunescu, Copos, Ţiriac, Cataramă, Adamescu, Voiculescu etc.  - erau văzuţi mai degrabă ca cei care au profitat cel mai mult de căderea comunismului şi au făcut milioane din relaţiile cu conducerea politică sau din transferul activelor statului către ei la preţuri de nimic sau chiar gratis.

Adrian Sârbu a adus doi englezi - Joe Cook şi David Short - de la Financial Times şi The Economist să fie editorii Ziarului Financiar şi să-l lanseze pe piaţă. Articolul principal din primul număr - „Irakul s-a predat” - a fost decizia lor, arătând în subliminal o deschidere mai mare a ziarului către lume, prin prisma impactului pe care ar putea să-l aibă şi asupra României.

Primii 3-4 ani au fost extrem de grei pentru Ziarul Financiar pentru că nu-şi găsea locul şi nici retorica de business. Cei mai mulţi spuneau că a venit prea devreme, că nu are public care să citească într-un mod pozitiv despre ce fac companiile private, despre antreprenori, despre oamenii care creează ceva şi încearcă să pună pe piaţă un produs şi un business.

Şansa a fost cu noi atunci când economia a început să crească, după anul 2000, când investiţiile străine şi cele private româneşti au început să conteze, când multinaţionalele au început să angajeze oameni şi să crească salariile, când inflaţia a început să scadă, când cursul valutar al leului şi-a temperat creşterea şi când băncile străine au început să dea primele credite pentru populaţie.  

Suplimentul ZF la aniversarea a 22 de ani, care va apărea joi 19 noiembrie


Pe lângă capitaliştii anilor ‘90, au început să apară antreprenorii anilor 2000, care au avut curajul să lanseze un business. Intrarea României în NATO şi Uniunea Europeană a adus tuturor zâmbetul pe buze.

Am crescut extraordinar între 2005 şi 2008, când, în timpul guvernării Tăriceanu, au intrat în România jumătate din investiţiile străine din cele trei decenii scurse până acum.

Am fost martorii şi am scris despre cele mai mari tranzacţii (M&A) încheiate în România, am fost singurii care am dat ofertele depuse pentru privatizarea BCR, ceea ce ne-a atras şi o cercetare penală pentru divulgare de informaţii confidenţiale, am fost cu un pas înaintea unor trenduri - cel din imobiliare era reflectat în spublimentul Proprietăţi , vânzoleala de pe piaţa muncii îşi avea corespondent în suplimentul Profesii.

Am avut întrebări, ce-i drept, mai mult între noi, despre exuberanţa economică nemaiîntâlnită din România şi nu am văzut mugurii crizei.

Şi acum ne întrebăm cum am putut crede că un metru pătrat de apartament din Militari poate să coste ca în Viena.

Dacă aduceam în discuţie creditele în franci elveţieni, un produs exotic, ni se arăta diferenţa de dobândă între CHF versus euro sau lei.

Aprecierea cursului valutar al monedei naţionale de la 3,7 lei/euro la 3,1 lei/euro am pus-o pe seama intrării României în Uniunea Europeană care ne adusese preosperitate în euro şi am uitat să ne uităm la fundamentele economice, la dezechilibrele care se năşteau.

Criza din 2008 ne-a prins pe picior greşit a trebuit să ne resetăm, am suferit ca oricare alt business privat românesc, au plecat ziarişti, am avut reduceri de salarii, am închis suplimente şi reviste.

Pe lângă criză, a venit şi trecerea cititorilor spre online, care pentru noi a avut, în timp, un impact mult mai mare.

Aşa că ne-am dezvoltat alte linii de business - conferinţe, video, ZF Corporate, anuare - care ne-au reasigurat stabilitatea.

Din 2012 economia a reînceput să crească şi am susţinut creşterea salariului minim ca fiind cea mai bună măsură capitalistă pentru România.

Am lansat ZF Live, o emisiune de business care a devenit un reper în rândul comunităţii de business, pentru că a dat prilejul antreprenorilor, executivilor, analiştilor, consultanţilor, psihologilor să iasă în faţă şi să-şi spună părerea, chiar să devină cunoscuţi.

Din 2012 până în 2019 am avut ani buni, în ton cu creşterea economică, dar nu am recuperat în totalitate ceea ce am pierdut în criza din 2008.

Eu sper că cititorii ZF, indiferent dacă sunt cei de pe print sau de pe online, îşi mai amintesc că am ieşit în faţă cu ideea unei creşteri economice de 5% pentru România, care a fost întâmpinată cu reticenţă de macroeconomişti pentru că aducea şi mari dezechilibre.

Dar foarte puţină lume a văzut că economia României se schimbase extraordinar după criză, industria a câştigat teren, ceea ce a permis şi creşterea consumului.

Pentru că businessul a fost mai bine pregătit, companiile, economia, România sunt mult mai bine pregătite pentru trecerea prin această criză adusă de Covid, venită de nicăieri.

Pentru că nu am mai putut face conferinţe faţă în faţă ne-am transferat rapid pe online, am creat şi dezvoltat emisiuni noi - Afaceri de la Zero, ZF IT Generation, ZF Investiţi în România!, ZF 15 minute cu un antreprenor, ZF Deschiderea bursei etc.

Dacă adunăm orele de emisiuni pe care le realizăm acum, suntem aproape o televiziune.

După 22 de ani, Ziarul Financiar este acum ZF, cel mai complex produs media pe domeniul economic din România, şi cred că este şi cel mai complex produs media din România, prin tot universul pe care l-am creat şi dezvoltat.

Ca în fiecare an, vom marca ZF la 22 de ani printr-un supliment special care va apărea pe piaţă joi, 19 noiembrie, atunci când seara, la ora 19.00, va fi şi Gala ZF 2020 - Trecem împreună criza. Pentru că nu putem întâlni faţă în faţă, Gala ZF 2020 va fi online şi va putea fi căzută pe zf.ro şi pe pagina de Facebook a ZF.

Totul pentru business! Totul este business!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO