Eveniment

Dragoş Iliescu, OECD: Lipsa de alfabetizare are costuri on par în PIB, adică 20% analfabetism înseamnă pierduţi 20% pierduţi din PIB. Ai o forţă de muncă necalificată care nu poate participa la economia mondială în acele segmente care avansează rapid şi produc mai multă valoare

Dragoş Iliescu, OECD: Lipsa de alfabetizare are costuri...

Autor: Ramona Cornea

25.04.2021, 16:01 620

► Analfabetismul funcţional duce la abandon şcolar şi la o lipsă de oportunităţi pe piaţa muncii.

► François Bloch, BRD Groupe Société Générale: „În prezent, elevii nu sunt pregătiţi pentru piaţa muncii de astăzi şi cu atât mai puţin pentru cea a viitorului“.

Analfabetismul funcţional duce la abandon şcolar, la o lipsă a progresului şcolar, la probleme în înscrierea în învăţământul univer­sitar şi la o lipsă de oportunităţi pe piaţa muncii, spune Dragoş Iliescu, colaborator al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare (OECD) şi fondator al Brio, o platformă de testare a performanţei elevilor.

Rezultatele testelor PISA din anul 2018, ultima ediţie, au arătat că 44% din elevii români nu înţeleg ce citesc, iar 47% nu pot să rezolve probleme matematice de bază. România se află pe locul 47 din 79 în clasamentul PISA.

„Analfabetismul funcţional este asociat cu abandonul şcolar, lipsa progresului şcolar, lipsa înre­gi­mentării în învăţământul universitar şi, evident, lipsă de oportunităţi ulterioare pe piaţa muncii. Practic, este o problemă masivă în economie. Am văzut acum în diverse grupuri educaţionale de lucru din care fac parte estimări econometrice care spun că lipsa de alfabetizare are costuri on par în PIB, adică 20% analfabetism înseamnă pierduţi 20% pierduţi din PIB. Sunt estimări care arată că efectul este de trei ori sau de patru ori asupra PIB-ului şi este evident de ce.“

„Ai o forţă de muncă necalificată care nu poate participa la economia mondială în acele segmente care avansează rapid şi produc mai multă valoare“, a spus Dragoş Iliescu în cadrul conferinţei de presă de lansare a Alfabetar, o nouă platformă online cu resurse digitale pentru prevenirea şi reducerea decalajelor de literaţie.

Platforma Alfabetar este o soluţie pe care profesorii o pot folosi în mod gratuit pentru a evalua abilităţile de scriere şi citire ale elevilor.

„Pentru a gestiona performanţa copiilor, este nevoie de măsurare constantă. Nu îşi poţi permite să laşi obligaţia şi nevoia de măsurare pe seama PISA şi a OECD o dată la trei ani, care oricum este un studiu bazat pe eşantionare, deci nu evaluează toţi copiii. Felul în care trebuie adresată problema este cu un instrument de măsurare şi unul de intervenţie asociat pe baza căruia orice copil să poată fi evaluată oricând doreşte el sau ea, părinţii sau profesorii“, adaugă Dragoş Iliescu.

Analfabetismul funcţional are un efect pervaziv asupra tuturor aspectelor din viaţa indivizilor şi un efect masiv asupra societăţii unde se semnalează niveluri mari de iliteraţie.

„Sunt probleme societale din acest punct de vedere şi sunt scoase în evidenţă aici. Printre antecedente este asocierea masivă pe care o are acest flagel cu statutul socio-economic, adică găseşti în mai mare proporţie această problemă la copiii care provin din familii din medii defavorizate sau familii cu socio-economic scăzut. Acesta este o problemă masivă de disparitate în societatea din România pentru că, dacă nu reuşim să rezolvăm această problemă, nu facem decât să perpetuăm, să accentuăm disparităţile, despre care ştim oricum că sunt baza probabil cea mai mare a problemelor de educaţie din România“, crede Dragoş Iliescu.

François Bloch, director general al BRD Groupe Société Générale, a subliniat şi el nevoia de intervenţie în sistemul de educaţie din România astfel încât elevii să fie pregătiţi pentru piaţa muncii.

„În prezent, elevii nu sunt pregătiţi pentru piaţa muncii de astăzi şi cu atât mai puţin pentru cea a viitorului. Dacă nu investim acum pentru a reduce aceste diferenţe, vor fi costuri masive în viitor. Aş îndrăzni să spun că România riscă să piardă contactul cu viitorul“, a spus el.

Andreea Nistor, director executiv al Asociaţiei pentru Valori în Educaţie, a vorbit şi ea despre ce impact are analfabetismul funcţional asupra unei societăţi.

„Dacă am avea doar 10 copii, 4 dintre ei s-ar putea pierde pentru că nu ar şti să citească numele unei străzi. Sau pentru că nu ar putea să înţeleagă poveştile pe le citesc. Şi se vor putea pierde şi mai târziu, pentru că nu îşi vor înţelege contractele de muncă sau ştirile din presă sau poveştile pe care le vor citi copiilor lor. (...) UNICEF ne spune că se estimează că 24 de milioane de elevi vor renunţa la şcoală ca rezultat al pandemiei de COVID-19“, a declarat ea în cadrul aceleiaşi conferinţe de presă.

Dragoş Iliescu, colaborator al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare (OECD) şi fondator al Brio

 

François Bloch, director general al BRD Groupe Société Générale

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO