Eveniment

Doar 8% dintre firme au direcţionat 20% din impozit sub formă de sponsorizări deductibile. Valoarea totală direcţionată în 2020 a fost de 335,9 milioane de euro

Doar 8% dintre firme au direcţionat 20% din impozit sub...

Autor: Mediafax

15.12.2021, 18:56 354

Doar 8% dintre societăţile comerciale din România au direcţionat 20% din impozit sub formă de sponsorizări deductibile. De asemenea, doar 41% din sumele potenţiale de sponsorizare au fost folosite în 2020.    

Un număr de doar 49.550 de societăţi comerciale din cele 606.995 înregistrate în acest moment în România au realizat cheltuieli cu sponsorizarea şi au direcţionat până la 20% din impozit către entităţile eligibile, inclusiv ONG-uri.

Valoarea totală direcţionată în 2020 a fost de 335,9 milioane de Euro, în creştere cu 12% faţă de anul precedent.

Datele sunt evidenţiate de proiectul de cercetare realizat de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC) împreună cu EY România.

Societăţile comerciale pot direcţiona sub formă de sponsorizări deductibile 20% din impozitul pe profit, însă nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri (companii, cu cifra de afaceri peste 1 milion Euro), respectiv 20% din impozitul pe venit (microîntreprinderi, cu cifra de afaceri sub 1 milion Euro).

În pofida modificărilor legislative din 2017 şi 2018, care au afectat potenţialul facilităţii fiscale, sumele direcţionate s-au menţinut pe un trend crescător în ultimii cinci ani. În 2020, creşterea a
fost de 12% faţă de anul precedent.

În acelaşi timp, şi numărul de societăţi comerciale care au folosit facilitatea fiscală de 20% continuă să crească, dar acesta rămâne pe mai departe extrem de mic (49.550) în comparaţie cu totalul societăţilor eligibile pentru sponsorizare (606.995). Astfel, doar 8% din totalul de companii şi microîntreprinderi au făcut sponsorizări în anul 2020.

Din potenţialul total de sponsorizare, 86% provine de la companii şi 14% de la microîntreprinderi.

Dacă toate firmele care au plătit impozit pe profit sau venit ar fi folosit facilitatea fiscală la capacitate maximă, peste 811 milioane de Euro puteau fi direcţionaţi şi investiţi în domenii cheie, precum educaţia, sănătatea sau mediu.

În Bucureşti, oraşul cu cel mai mare număr de ONG-uri înregistrate, suma redirecţionată a fost de 216.003.180 RON, provenind de la 3.491 de contribuabili. În judeţul Cluj, 1.041 contribuabili au folosit facilitatea 20% şi au redirecţionat 47.969.001 RON.

Lev Fejes, Head of Research ARC România, spune că firmele au un potenţial mai mare pentru sponsorizări şi deţin cea mai mare parte din potenţialul neutilizat: „trebuie să încurajăm microîntreprinderile să folosească această facilitate. În 2020, 6% din microîntreprinderi au direcţionat 17,5 milioane Euro. Implicarea acestora în sectorul nonguvernamental ar duce la o întărire a tuturor serviciilor sociale, de sănătate, culturale şi civice, pe care ONG-urile le oferă comunităţilor locale”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO