Eveniment

Cum vede un şef de ADR absorbţia-dezastru a fondurilor UE: De vină sunt Comisia Europeană, care a întârziat cu regulamentele, şi modificările dese ale legilor în România

Dani Nicula: Cele mai importante rămân proiectele pe care le-a depus Primăria Capitalei şi sunt în curs de contractare. Sunt proiecte pentru care se vor achiziţiona tramvaie pentru 8 linii, în total 100 de tramvaie noi care vor fi transferate STB şi câteva zeci de autobuze electrice.

Dani Nicula: Cele mai importante rămân proiectele pe care le-a depus Primăria Capitalei şi sunt în curs de contractare. Sunt proiecte pentru care se vor achiziţiona tramvaie pentru 8 linii, în total 100 de tramvaie noi care vor fi transferate STB şi câteva zeci de autobuze electrice.

Autor: Răzvan Botea

13.12.2018, 19:00 436
„Este o opinie strict personală, pentru că noi reprezentăm un nivel intermediar. Întârzierea cu care toată lumea a început noua etapă (exerciţiul financiar 2014 – 2020 – n.red.), însăşi Comisia Europeană a aprobat regulamentele pe ultima sută de metri şi automat asta s-a răsfrânt asupra statelor membre, acordurile de parteneriat s-au  semnat cu întârziere, programele s-au  aprobat cu întârziere; automat şi lansările de ghiduri şi de apeluri au întârziat, totul a fost în lanţ“, a spus Dan Nicula răspunzând unei întrebări din partea ZF, în cadrul evenimentului „Politica de coeziune – Valori europene, naţionale şi locale“, organizat de ADRBI.

Dintr-o alocare de fonduri structurale de 22,5 miliarde de euro între 2014 şi 2020, România a luat de la UE, până la 1 decembrie, 1,7 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 7,2% din totalul alocărilor.

Pentru programul operaţional regional 2014-2020, Comisia Europeană a alocat României 6,86 mld. euro, rata de absorbţie la 1 decembrie 2018 fiind de 3,2% (219 mil. lei).

Simplificarea procedurilor este una dintre soluţii, însă o simplificare prea abruptă ar duce la dificultăţi în utilizarea fondurilor europene, spune Nicula.

„Se putea face mai mult prin simplificare. Pe de altă parte, şi simplificarea are limitele ei. Comisia Europeană a făcut 80 de propuneri de simplificare pentru perioada următoare faţă de perioada actuală. Trebuie spus că Curtea Europeană de Audit a făcut la rândul ei 70 sau 80 de propuneri criticând unele măsuri de simplificare, ei considerând că simplificarea prea multă poate duce la probleme în accesarea şi utilizarea fondurilor. Trebuie să existe un echilibru între utilizare şi controlul utilizării. O simplificare prea abruptă poate duce la probleme în zona de utilizare a fondurilor.“

O altă frână pentru un grad mai ridicat de absorbţie a fondurilor europene de coeziune au fost modificările legislative care au avut loc în zona procedurilor de achiziţii publice şi urmările acestora. mai spune şeful ADR Bucureşti.

„Şi noi avem povara administrativă şi în primul rând beneficiarii care fac proiecte. În plus, modificarea legislaţiei privind achziţiile publice şi ce s-a întâmplat ulterior în im­plementare reprezintă iarăşi o frână, nu împiedică proiectele, dar le întârzie.“

Directorul ADRBI susţine că regiunea Bucureşti-Ilfov a absorbit fonduri europene în valoare de cel puţin 65-70 mi­lioane euro, dublu faţă de ţinta propusă pe anul 2018. Cu toate acesta, ţinta la nivel naţional nu a fost atinsă. Pe întreg exer­ciţiul financiar ADRBI are alocaţi 342,8 milioane de euro - o sumă mică, pentru că Bucureşti-Ilfov are un grad de dez­voltare peste media UE - 140% din această medie.

„La nivelul regiunii noastre aveam doar vreo 30 de milioane de euro ţintă, pentru că avem şi cea mai mică alocare, şi i-am depăşit cu mult, o să alocăm cel puţin 65-70 de milioane de euro absorbţie la nivelul regiunii.“

Printre cele mai importante proiecte derulate de ADRBI în exerciţiul financiar trecut se numără reabilitarea Palatului Patriarhiei, un proiect de 85 mil. euro, din care aportul fondurilor europene a fost de 67 mil. euro. 

Pentru anul acesta şi perioada următoare, cel mai important proiect este achiziţia celor 100 de tramvaie pentru Societatea de Transport Bucureşti (STB).

„Cele mai importante rămân proiectele pe care l-a depus Primăria Capitalei şi sunt în curs de contractare. Sunt proiecte pentru care se vor achiziţiona tramvaie pentru 8 linii, în total 100 de tramvaie noi care vor fi transferate STB şi câteva zeci de autobuze electrice. Tramvaiele vor consititui peste 30% din întreaga finanţare a programului aşa că vor fi cele mai relevante proiecte. Momentan avem un singur contract semnat şi încă 7 în faze avansate de contractare.“

Alte proiecte în derulare ale ADRBI sunt legate de reabilitarea de locuinţe din Bucureşti şi reabilitarea unor monumente istorice şi biserici.

„Avem sectorul 3 cu câteva zeci de contracte de blocuri de locuinţe care înseamnă între 500 şi 600 de blocuri, vorbim de zeci de mii de aprtamente. Unele au fost deja reabilitate, altele sunt în curs de finalizare, cu fonduri europene. Sunt şi în alte sectoare, avem  pentru sectorul 4 şi sectorul 6 contracte semnate pe eficienţă energetică sau în curs de semnare. Avem monumente şi câteva biserici: Biserica Icoanei, Biserica Scaune, sunt obiective care după ce vor fi reabilitate vor reprezenta ceva.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO