Eveniment

Cum va afecta coronavirusul transporturile de marfă. Epidemia COVID - 19 din Italia a dus la scãderea în medie cu 15% a transportului rutier internaţional de mãrfuri efectuat de firmele româneşti

Cum va afecta coronavirusul transporturile de marfă....

Autor: Bogdan Alecu

12.03.2020, 11:12 1019

Potrivit unui sondaj realizat de Uniunea Transportatorilor Rutieri de Marfă (UNTRR) printre firmele de transport rutier, dacă epidemia cu noul coronavirus va atinge punctul maxim în Europa în următoarele 60-90 de zile, 52,6% din firmele chestionate au răspuns că ar avea resurse să-şi menţină activitatea doar pentru 30 de zile, 26,3% între 30 şi 60 de zile şi numai 10,5% din firme şi-ar permite menţinerea activităţii pentru o perioadă mai mare de 90 de zile.

Ca măsuri de ajutor din partea statului, firmele de transport rutier au solicitat amânarea plăţii ratelor la leasing, credite etc., suspendarea plăţii contribuţiilor sociale pentru angajaţi, plata de indemnizaţii suplimentare pentru şoferii care sunt plasaţi în carantină şi suspendarea plăţii ratelor la creditele ipotecare pentru angajaţii din companiile afectate.

UNTRR a solicitat Guvernului României să întreprindă demersuri pe lângă Comisia Europeană şi guvernul Italiei în vederea aplicării unei derogări temporare de la interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în autovehicul. Astfel, şoferii vor fi mai izolaţi şi posibilitatea de a se infecta cu noul coronavirus este mai redusă dacă îşi efectuează repausul săptămânal normal în autovehicul şi nu la hotel.

Epidemia COVID - 19 din Italia a dus la scăderea în medie cu 15% a transportului rutier internaţional de mărfuri efectuat de firmele româneşti. La transport persoane, scăderea este de până la 100% în relaţia cu Italia.

Astfel, din estimările UNTRR, în cazul transportului rutier naţional de persoane – linii regulate – numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este aproximativ 100%. În relaţia cu Italia, firmele de transport rutier româneşti de persoane au oprit total activitatea, iar în relaţiile cu restul ţărilor scăderea este nesemnificativă, volumul fiind comparabil cu perioada similară din anul trecut. În schimb, în cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relaţii decât Italia) scăderea este de aproximativ 100%.

În ceea ce priveşte transportul rutier de mărfuri intern, acesta este neafectat, în timp ce pentru transportul rutier de mărfuri internaţional scăderea generală este de aproape 15%, iar unele firme sunt mai afectate cu până la 30%, altele nu sunt afectate deloc.

Transporturile de marfă internaţionale între Italia şi alte ţări din UE operat de transportatorii români nu este afectat decât în măsura în care clienţii din Italia îşi reduc vo­lumul de activitate - va­labil în anumite cazuri, dar nu generalizat în acest moment.

Transportul de mărfuri internaţional dintre Italia şi România este în pericol din cauza măsurii de autoizolare a şoferilor care revin din Italia – aceste operaţiuni trebuie să includă costul cu imposibilitatea utilizării şoferului 14 zile, iar UNTRR solicită autorităţilor române revenirea asupra acestei decizii şi monitorizarea acestor şoferi, fără a fi puşi în autoizolare.

Totodată, UNTRR solicită guvernului şi măsuri compensatorii financiare şi fiscale pentru firmele de transport rutier ai căror şoferi sunt trimişi spre autoizolare şi în cazul anulării curselor.

Italia este al doilea partener comercial al României, după Germania, iar 10% din exporturile româneşti merg în Italia. Pe cale rutieră sunt transportate peste 2 milioane tone mărfuri (import/export) în relaţia România – Italia. Între România şi Italia se fac aproximativ 120.000 de curse/sens/an pe cale rutieră.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO