Eveniment

Cum a performat consumul, coloana vertebrală a economiei României, în 2021, an de repliere după căderea din 2020

Cum a performat consumul, coloana vertebrală a economiei...

Autor: Răzvan Botea

19.01.2022, 18:00 364

♦ Valul patru a frânat consumul, dar nu l-a oprit: serviciile şi consumul privat de bunuri au crescut cu două cifre la 11 luni din 2021.

Datele de la Institutul Naţional de Statistică (INS) privind cifra de afaceri din comerţ şi servicii arată creşteri de peste 45% pentru servicii prestate populaţiei şi de peste 10% pentru comerţ privat la 11 luni din 2021. O bună parte din aceste creşteri este şi recuperarea frânei sau scăderilor din 2020 din  anumite zone ale consumului, însă, per total, consumul a crescut atât faţă de 2020, cât şi faţă de 2019.

„Valul al patrulea al pandemiei a încetinit consum, dar nu l-a oprit. Estimăm creşterea economică la 6,8-6,9% în 2021 şi o creştere în continuare robustă a consumului”, comentează datele Adrian Codirlaşu, vicepreşedintele CFA România, asociaţia analiştilor financiari.

Creşterea economică bazată pe consum, aşa cum este în România, este de multe ori criticată, însă consumul este, la urma urmei, scopul activităţii economice, aşa cum spun economiştii, iar expansiunea sa este un semn de bunăstare. Într-o economie ca a României este însă de preferat ca investiţiile să joace un rol mai important, pentru că cererea internă de produse ca urmare a majorării consumului nu este acoperită de producţie şi atunci se creează deficit comercial – importurile cresc la un ritm superior creşterii exporturilor.

„Scopul oricărei producţii este consumul final. De asta se face producţie, că o persoană să cumpere acest bun sau serviciu. Undeva la 60% din PIB este consum privat. Orice investiţie tot cu gândul la consum se face”, mai spune Codirlaşu.

Consumul total, coloana vertebrală a economiei româneşti, înseamnă circa 80% din PIB pe elemente de cheltuieli. Consumul privat, care cuprinde achiziţia privată de mărfuri, dar şi autoconsumul sau piaţa ţărănească, înseamnă circa 62% din economie. Potrivit datelor de la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP), consumul a adus 5,2 puncte procentuale din creşterea economică de 7% din 2021, estimată de guvern.

Primele date – datele semnal -  privind evoluţia economiei în ultimul trimestru din 2021 şi cele aferente întregului an vor fi publicate de Statistică la jumătatea lunii februarie. Datele privind consumul la 11 luni din 2021, cele mai recente, indică creşteri pe toate palierele pentru componenta de consum din PIB. Creşterea este, însă, faţă de 2020, an în care consumul, per ansamblu, s-a restrâns, mai ales din cauza evoluţiei serviciilor, care s-au prăbuşit din cauza lockdowului şi, mai apoi, din cauza restricţiilor.

Astfel, la 11 luni din 2021 cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai bun indicator pentru consumul privat, a crescut cu peste 10%. În aceeaşi vreme, comerţul cu autovehicule a crescut cu 25%, iar cifra de afaceri din comerţul en-gros a crescut cu 22%. 

„Ce determină consumul sunt veniturile, iar veniturile nominale au crescut. Inflaţia a fost mai mare. Va continuă să crească, economia creşte în termeni reali, dar cu nişte rate mai mici, pentru că în termeni reali salariu nu creşte. Că cifră de afaceri din comerţ vom vedea în continuare creştere, că urmare a inflaţiei.”

În ceea ce priveşte serviciile, creşterile sunt de 42% pentru servicii de piaţă prestate populaţiei faţă de primele 11 luni din anul anterior. În 2020 însă serviciile prestate populaţiei se prăbuşeau cu 36% ca urmare a restricţiilor de circulaţie. Ca urmare a căderii din 2020, la 11 luni din 2021 toate serviciile de piaţă prestate populaţiei înregistrează creşteri bune. De exemplu, partea de HoReCa are un plus de 45%, jocurile de noroc de 42% şi agenţiile turistice de 33%, pe serie brută.

„Aici este şi efectul de baza. Serviciile au fost puternic lovite în timpul valurilor, când s-au luat măsuri de distanţare. Cererea a fost mai scăzută în timpul acestor valuri şi acum avem efectul de baza pe servicii”, mai spune Codirlaşu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO