Eveniment

Consumul în aprilie între „un semnal pozitiv“ şi „o simplă corecţie“

Consumul în aprilie între „un semnal pozitiv“ şi „o simplă corecţie“

Consumul a crescut în primele patru luni ale anului cu 3,6% după ce în perioada 2009-2011 declinul cumulat al consumului s-a apropiat de 20 de procente

Autor: Cristina Rosca

06.06.2012, 00:06 583

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete - unul dintre cei mai importanţi indicatori pentru consum - a crescut în primele patru luni din an cu 3,6%. Deşi acest avans reprezintă o veste bună pentru consum, în contextul în care declinul cumulat din perioada 2009 - 2011 s-a apropiat de 20%, părerile analiştilor şi retailerilor sunt împărţite.

De o parte a baricadei, unii spun că acest avans poate fi văzut ca un semnal pozitiv, care marchează începutul unei perioade mai îndelungate de creştere. Pe de altă parte, există şi păreri care afirmă că este vorba doar de o corecţie, coşul de cumpărături rămânând relativ constant.

Analistul economic Laurian Lungu este de părere că evoluţia consumului din primele patru luni ale lui 2012 comparativ cu perioada similară din 2011 marchează începutul unei tendinţe ascen­dente pentru acest indicator.

"Aceste date nu sunt singurii indicatori care indică aceeaşi direcţie. De asemenea, salariul real a crescut, iar creditul neguvernamental a avut o evoluţie ascendentă. Deşi în contextul economic actual în următoarele luni există riscul unei temperări a creşterii, este o probabilitate mică să revenim pe un trend descendent persistent." Lungu mai spune că există totuşi posibilitatea unor perioade de creşteri anemice, chiar de stagnări, deoarece situaţia continuă să fie dificilă.

Un plus de 500 mil. euro la salarii

Totuşi, începând cu luna iunie, salariile bugetarilor vor fi majorate, măsură ce urmează să aducă pentru consum un plus de circa 500 mil. euro până la finalul anului. Pe de altă parte însă, deprecierea leului din luna mai ar putea lua o parte din aceşti bani, care vor fi alocaţi către plata ratelor la bănci pentru împrumuturile în monede străine.

Potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică, după primele patru luni din an s-a putut observa o creştere a comerţului cu amănuntul comparativ cu pe­rioada similară din 2011, atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cu 3,6%, respectiv 4,2%.

Primele semne de revenire a consumului, potrivit datelor statistice, au apărut în ultimele luni din 2011, însă avansul modest nu a reuşit să compenseze scăderile din prima parte a anului, astfel încât la final de an declinul s-a situat la trei procente.

"Această creştere din pri­mele patru luni este o simplă corecţie după o perioadă înde­lungată de scădere a consumului de produse de larg consum. Mai mult, nu cred că situaţia ur­mează să se schimbe semni­ficativ în următoarea perioadă. Acest avans este unul conjunc­tural, iar în următoarea perioadă cred că vom vedea doar creşteri mediocre de 1% sau chiar scăderi", spune Cristian Păun, conferenţiar universitar în cadrul Academiei de Studii Economice.


E nevoie de creşteri de 6-7% pentru revenire

El spune că înainte de a vorbi de o revenire de durată este nevoie ca statul să ia măsuri pro-piaţă, lucru care nu s-a întâmplat în ultimii ani. "Noi până acum, cu aceste avansuri mediocre, nu am reuşit să recuperăm nici măcar ce am pierdut în 2009. Avem nevoie de creşteri de 6-7% să vedem o reală revenire." Cu toate acestea, el nu crede că această situaţie se va întâmpla prea curând.

De aceeaşi părere este şi Sorin Minea, preşedintele federaţiei Romalimenta. El spune că în contextul în care economia nu evoluează în sens favorabil, iar leul continuă să se deprecieze, posibilitatea ca în următoarele luni consumul să dea semne clare de revenire sunt slabe.

Mai mult, şi în primele luni din an acestea au întârziat să apară în industria alimentară. "În industria alimentară nu s-a simţit o creştere substanţială a consumului. Puterea de cumpărare a scăzut şi cele mai multe preţuri au rămas constante. În acest context, este dificil să ve­dem o revenire reală", explică el.

La rândul său, Stefanos Krommydas, directorul general al producătorului din industria de morărit şi panificaţie Titan Ilfov, care deţine şi activităţi în retail, spune că nu s-au simţit schimbări în ceea ce priveşte evoluţia consumului în industria în care compania pe care o conduce activează.

"Evoluţiile lună la lună nu sunt relevante pentru consumul local. În ceea ce priveşte evoluţia comparativ cu perioada similară din 2011, nu am simţit schimbări majore. În industria în care activăm situaţia a rămas constantă", explică el.

Potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică, în primele patru luni din an cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi şi tutun a crescut în serie ajustată cu patru procente. Cel mai important avans însă l-a înregistrat comerţul cu amănuntul al carburanţilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO