Eveniment

Constructiile si retailul, la maxime istorice

12.02.2007, 19:20 19

Piata constructiilor si afacerile in comertul cu amanuntul au avut in 2006 cel mai bun an de crestere de dupa 1990, conform datelor de la Institutul National de Statistica.
Constructiile si-au dublat in 2006 ritmul de crestere fata de perioada anterioara, atingand o viteza de 19,3% in termeni reali (peste inflatie), comparativ cu nivelul din 2005.
Valoarea lucrarilor de constructii a crescut pe fondul intensificarii investitiilor de pe piata imobiliara si a lucrarilor de infrastructura. Practic, ritmul de crestere al pietei constructiilor a fost dublu fata de cel realizat in 2005, de numai 9,8%. Pe elemente de structura, cea mai dinamica majorare a fost inregistrata pe segmentul lucrarilor de intretinere si reparatii curente, urmat de sectorul constructiilor noi, cu 18%.
In ceea ce priveste cresterea pe tipuri de constructii, "vedeta" pietei a fost sectorul cu constructii ingineresti (lucrari de infrastructura - n.r.), care a realizat o crestere de 21,8%, urmat de segmentul constructiilor nerezidentiale (care cuprinde hipermarketuri, supermarketuri, mall-uri sau imobile de birouri - n.r.) s-a majorat cu 16,5%, in timp ce constructiile rezidentiale au crescut cu 16,2%. Astfel, potrivit datelor de la INS, sectorul lucrarilor de infrastructura locala a fost cel mai dinamic anul trecut.
Piata constructiilor va ajunge anul acesta la aproximativ 8,7 mld. euro, in crestere cu 25-27% fata de nivelul inregistrat in 2006, potrivit Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii. Principalele motoare de crestere ale pietei pentru anul acesta vor fi investitiile de la buget pentru sectorul constructiilor, fondurile comunitare care vor veni in trimestrul patru, precum si investitiile din sectorul privat.
In acelasi timp, companiile din retail au realizat anul trecut cel mai mare ritm de crestere reala a afacerilor din ultimii 10 ani, determinat in principal de extinderea retelelor mari de magazine si de cresterea veniturilor medii ale consumatorilor.
Retailul a inregistrat o crestere in termeni reali de 24% anul trecut fata de 2005, potrivit datelor INS. Afacerile companiilor de comert cu amanuntul au inregistrat o crestere de aproape 20% in ultima luna a anului 2006, comparativ cu perioada similara a anului 2005, si o crestere de aproape 50% fata de luna precedenta, mai arata datele INS.
In 2005, ritmul de crestere reala a cifrei de afaceri in retail a fost de 17,5%. Vanzarile companiilor au fost pe un trend ascendent, cu evolutii tot mai insemnate in ultimii 6 ani.
Formele de retail modern (retelele de magazine cu suprafete mari de vanzare) au inregistrat anul trecut cea mai importanta crestere la nivelul comertului cu amanuntul, in detrimentul comertului traditional. Expansiunea comertului modern a cunoscut cel mai accelerat ritm in ultimul an si va continua in 2007 cu aceeasi viteza.
Retelele internationale de supermarketuri, hipermarketuri si magazine cash & carry si-au majorat numarul de magazine cu peste 40% anul trecut fata de 2005, ajungand sa detina in total 263 de unitati la sfarsitul lunii ianuarie. Pe piata bunurilor de larg consum, expansiunea retailerilor mari a ajuns in ultimul judet ramas neacoperit, Neamt, si va continua in acest an atat in orasele mari ale tarii cat si in cele mai putin dezvoltate din punct de vedere al salariului mediu sau al starii economiei locale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO