Mesajul comun al directorilor executivi prezenţi la lansarea studiul PwC „CEO Romania Survey“ a fost că, deşi traversăm o perioadă cu oarecare turbulenţe, trebuie ca maşina românească să iasă de la boxe. Staţionarea în această poziţie poate pune companiile şi economia românească într-o situaţie dificilă în cazul unei recesiuni. Executivii văd creşterea companiilor ca venind mai mult din interior, pe fondul unui context extern instabil, relevă studiul „CEO Survey 2019“, condus de compania de consultanţă şi audit financiar PricewaterHouse (PwC).
„Toată lumea suflă în iaurt. Este foarte dificil de prevăzut o criză. Există o preocupare din partea clienţilor, îşi văd creşterea businessurilor, dar au mai multă precauţie. Au devenit mai reticenţi, iar acest lucru vine şi din exterior, nici investiţiile autorităţilor nu mai sunt la nivelul la care să îţi permiţi să îţi asumi riscuri. Există perspective economice, idei sunt în care pot fi investiţi banii“, a spus Ionuţ Simion, country managing partner PwC România, în cadrul evenimentului de lansare a studiului în România.
Studiul condus de PwC a avut un număr de 1.378 de respondenţi, directori generali, dintre care 120 din Europa Centrală şi de Est, în timp ce din România au fost 60 de respondenţi. Atât în regiune, cât şi în România, se remarcă un declin al optimismului directorilor executivi în ceea ce priveşte creşterea economică la nivel mondial, dar şi din perspectiva creşterii veniturilor companiilor pe care le conduc, a spus în cadrul evenimentului Nick Kos, CEO PwC, Europa Centrală şi de Est.
Sentimentul din piaţa românească indică o staţionare „la boxe“ a României în cursa pentru competitivitate.
„Dacă ar fi o cursă între executivi, maşina românească este la boxe. Am avut o călătorie în câteva ţări balcanice şi nu mi s-a părut niciunul la boxă. Deşi suntem în domenii diferite, aş vrea să fac o paralelă. În fiecare an am investit 20 mil. euro în cheltuieli de capital pentru investiţii. În decembrie am crezut că băncile vor scumpi creditele, clienţii noştri fiind firmele din comunicaţii, tehnologie, etc. Am zis haide să aşteptăm puţin, iar băncile au spus la fel şi ne-am dat seama că suntem la boxe amândoi. Noi suntem într-o cursă şi cei care se opresc la boxe nu vor câştiga niciodată cursa“, a spus în cadrul evenimentului Mihai Marcu, CEO MedLife.
Şeful PwC pentru Europa Centrală şi de Est spune că liderii de business din regiune îşi îndreaptă mai degrabă atenţia către interiorul companiei pentru a vedea perspectivele de creştere, având în vedere că cele mai mari ameninţări resimţite vin din exterior.