Un număr de aproximativ 20.000 de firme care au dificultăţifinanciare vor avea posibilitatea să-şi eşaloneze la platăobligaţiile fiscale pentru o perioadă de până la 5 ani.
Executivul a adoptat duminică o ordonanţă de urgenţă privindreglementarea acordării eşalonărilor la plată, pentru maximum 5ani, a obligaţiilor fiscale ale firmelor cu probleme financiare,condiţionat de constituirea unor garanţii şi achitarea datoriilorcurente, a ratelor eşalonate şi a dobânzilor datorate pe perioadaeşalonării.
"De prevederile acestei ordonanţe de urgenţă, ar putea beneficia -conform estimărilor Ministerului de Finanţe - aproximativ 20.000agenţi economici. Multe întreprinderi vor fi salvate. Dacă nu arbeneficia de o eşalonare, ar trebui să le fie blocate conturile, săfie în executare silită sau să intre în insolvenţă", a declaratGheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor.
Ordonanţa de urgenţă va intra în vigoare în 30 de zile de lapublicarea în Monitorul Oficial, în intervalul de o lună urmând săfie aprobate şi normele metodologice, conform proiectului.
Creanţele care fac obiectul eşalonărilor sunt impozitul pe profit,contribuţiile sociale, accize, TVA, impozitul pe venit, decicreanţe care sunt declarate la administraţia fiscală. Beneficiariifacilităţilor pot fi persoane fizice sau companii din sectorulpublic sau privat.
Unii consultanţii fiscali s-au declarat sceptici în legătură cuimpactul măsurii asupra mediului de afaceri, singurul avantajimportant fiind faptul că beneficiarii vor scăpa de executaresilită pe parcursul reeşalonării. Consultanţii au amintit că vorputea beneficia de ordonanţă doar cei care se află în dificultateeconomico-financiară conform criteriilor ce vor fi stabilite prinnormele metodologice, criterii pe care acum nu le ştim şi care potreprezenta în fapt cheia problemei.
Perioada acordării eşalonării va fi în funcţie de cuantumulobligaţiilor şi capacitatea financiară a contribuabilului,potrivit ministrului finanţelor. Garanţiile pe care trebuie să leprezinte contribuabilii sunt fie garanţii reale, fie scrisori degaranţie bancară.
În cazul în care se constituie garanţie reală şi se solicităeşalonare pe o perioadă mai mare de un an, se va constitui ogaranţie suplimentară, între 10 şi 40%, în funcţie de perioadă.Dacă perioada este de peste un an, se constituie o garanţiesuplimentară de 10% şi se ajunge, dacă se solicită până la 5 ani, ogaranţie suplimentară de 40%.
Contribuabilii care constituie garanţii prin scrisoare de garanţievor suporta o do-bândă de 0,03%, iar cei care constituie garanţiireale vor plăti o dobândă de 0,04%.
Volumul arieratelor fiscale executabile administrate de ANAF acrescut cu 32% în anul 2009 faţă de 2008 şi cu 20% în 2010 faţă2009.
Pentru ce nu se acordă eşalonările
Eşalonarea la plată nu se acordă pentru impozitele care se declară,potrivit legii, în vamă şi pentru amenzile de orice fel care se facvenit la bugetul de stat.
Totodată, facilitatea nu va fi aplicată pentru obligaţiile fiscalede a căror plată depinde acordarea sau menţinerea uneiautorizaţii, pentru cele care au făcut obiectul unei eşalonări ceşi-a pierdut valabilitatea, precum şi pentru obligaţiile care facobiectul eşalonărilor la plată în sumă totală mai mică decât limitastabilită prin norme metodologice.
Condiţiile de acordare a eşalonărilor
- contribuabilul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale;
- să se afle în dificultate generată de lipsa temporară dedisponibilităţi băneşti conform criteriilor din norme;
- să aibă constituită garanţia;
- să nu se afle în procedura de insolvenţă;
- să nu se afle în dizolvare.
Creanţele care fac obiectul eşalonărilor sunt impozitul peprofit, contribuţiile sociale, accize, TVA, impozitul pe venit,deci creanţe care sunt declarate la administraţia fiscală.Beneficiarii facilităţilor pot fi persoane fizice sau companii dinsectorul public sau privat.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels