Eveniment

Ce părere au românii despre vaccinul anti-COVID? 1 din 2 români are încredere în serul de la Pfizer

Ce părere au românii despre vaccinul anti-COVID? 1 din...

Autor: Mediafax

09.02.2021, 14:32 887

Peste 90 la sută dintre români au auzit de campania de vaccinare începută în toate ţările UE, inclusiv în România, iar aproape 70 la sută cred că implicarea Bisericii şi Armatei este o idee bună. Unul din 2 români de declară de acord cu administrarea vaccinurilor în afara unităţilor sanitare.

Potrivit sondajului „Percepţia publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19”, 92.6% dintre români au auzit de campania de vaccinare a populaţiei împotriva Covid-19 începută de ţările Uniunii Europene, inclusiv România, la finalul lunii decembrie. Sondajul a fost realizat de către INSCOP Research şi Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Socială (CoRe) din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociaţia Grupul de Gândire Strategică. Alţi 7,2% dintre românii chestionaţi nu au auzit de această campanie, iar 0,3% nu ştiu sau răspund.

Despre implicarea Uniunii Europene în achiziţia de vaccinuri, 73,2% dintre participanţii la sondaj au o părere bună, iar 22,5% au o părere proastă. Ponderea non-răspunsurilor este 4,3%.

În ceea ce priveşte analiza socio-demografică, românii sub 45 de ani, cei cu un nivel de educaţie scăzut, cei inactivi, cei fără venit sau cu un venit redus tind să aibă într-o măsură mai mare decât celelalte categorii socio-demografice o părere proastă despre decizia UE de a negocia şi achiziţiona vaccinurile anti-COVID-19 pentru toate statele membre ale Uniunii.

Despre pregătirea campaniei naţionale de vaccinare, 56,6% dintre participanţii la sondaj sunt de părere că până acum campania naţională de vaccinare împotriva Covid-19 a fost pregătită foarte bine sau bine, 39,3% că a fost pregătită prost sau foarte prost. Nu ştiu sau nu răspund reprezintă 4,1%. Şi aici, analiza socio-demografică arată că cei care apreciază că până acum campania a fost pregătită bine sau foarte bine sunt în special persoanele peste 60 de ani, respondenţii cu studii superioare, inactivii pasivi, cei care nu au cont pe reţele sociale şi respondenţii care câştigă peste 3.000 de lei.

Despre implicarea Armatei şi a Bisericii în campania de vaccinare, două treimi dintre respondenţi (66%) cred că implicarea Armatei în derularea campaniei naţionale de vaccinare este o idee foarte bună sau bună. Doar 30% consideră implicarea instituţiei drept o ideea proastă sau foarte proastă, iar 4% nu ştiu sau nu răspund. Analiza socio-demografică arată că respondenţii peste 60 de ani, cei inactivi pasivi şi persoanele cu studii superioare apreciază implicarea Armatei în derularea campaniei de vaccinare drept o idee bună şi foarte bună într-o proporţie mai ridicată decât restul categoriilor socio-demografice. Sunt de părere contrarie în special tinerii între 18 şi 29 de ani, cei inactivi potenţial activi şi respondenţii fără venit.

49,8% dintre respondenţi sunt de părere că Biserica, indiferent de confesiune, ar trebui să sprijine campania de vaccinare, în timp ce 46,3% se opun acestei idei, iar 4% nu ştiu sau răspund. Sunt de părere că Biserica, indiferent de confesiune, nu ar trebui să sprijine campania de vaccinare în special locuitorii din regiunea Centru şi respondenţii între 18 şi 29 de ani, respectiv cei cu vârsta între 30 şi 44 de ani.

Ăeste 85%, respectiv 85,8% dintre români sunt de acord cu ordinea categoriilor de persoane prioritare la vaccinare stabilită în cadrul strategiei naţionale. 11,6% îşi exprimă dezacordul faţă de ierarhia stabilită de autorităţi. Procentul non-răspunsurilor este 2,6%. Analiza socio-demografică arată că respondenţii peste 60 de ani şi cei din urbanul mare sunt de acord într-o proporţie mai ridicată decât restul cu ordinea categoriilor de persoane prioritare la vaccinare.

Despre informaţiile pe tema vaccinurilor şi a vaccinării oferite de autorităţi până acum, 32,6% dintre respondenţi apreciază că acestea sunt utile şi suficiente, 49,5% că sunt utile, dar insuficiente, iar 15,1% că sunt inutile. Nu ştiu sau nu răspund la această întrebare 2,8%. Distribuţia opiniilor populaţiei este clară şi indică în mod necesar o densitate şi o diversitate mai mare a informaţiilor oficiale despre vaccinurile anti-COVID19 şi vaccinare. Sunt de părere că informaţiile legate de vaccinul anti-Covid şi campania naţională de vaccinare oferite de autorităţi până acum sunt utile şi suficiente în special respondenţii care lucrează la stat. Consideră că informaţiile legate de vaccinul anti-Covid şi campania naţională de vaccinare oferite de autorităţi până acum sunt utile, dar insuficiente mai ales persoanele care au studii superioare, cele care locuiesc în urbanul mare şi respondenţii care câştigă peste 3.000 de lei. Persoanele care au studii primare şi respondenţii fără venit consideră într-un procent mai ridicat că informaţiile legate de vaccinul anti-Covid şi campania naţională de vaccinare oferite de autorităţi până acum sunt inutile.

Despre administrarea vaccinurilor în locaţii din afara unităţilor sanitare, 53% dintre cei chestionaţi declară că au încredere inclusiv în caravane mobile, în timp ce 45,3% îşi exprimă neîncrederea în administrarea vaccinului în astfel de locaţii, iar 1,8% nu ştiu sau nu răspund. Au încredere în administrarea vaccinului în locaţii în afara unităţilor sanitare mai ales respondenţii cu vârsta între 45 şi 59 de ani, cei cu studii superioare, respondenţii care locuiesc în regiunea Bucureşti-Ilfov şi cei care câştigă peste 3.000 de lei. Nu au încredere în administrarea vaccinului în locaţii în afara unităţilor sanitare mai ales respondenţii cu vârsta până în 29 de ani, respondenţii inactivi potenţiali activi şi persoanele fără venit.

Dintre diversele formulele de vaccin deja avizate pentru utilizare sau aflate în fazele finale de avizare, românii au cea mai mare încredere în cel dezvoltat de Pfizer – BioNTech. Astfel, 51,6% dintre români declară că au multă şi foarte multă încredere în vaccinul Pfizer – BioNTech (SUA – Germania), în timp ce 33,6% declară că puţină şi foarte puţină încredere, iar 9,2% că nu au auzit de acest vaccin. Nu ştiu sau răspund reprezintă 5,6%. Au multă şi foarte multă încredere în vaccinul Pfizer – BioNTech mai ales respondenţii cu vârsta peste 60 de ani, cei cu studii superioare. În vaccinul Moderna au încredere multă şi foarte multă 44,1% dintre respondenţi, în timp ce 38,6% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 11,6% că nu au auzit de acest vaccin. 5,7% nu ştiu sau răspund. Au multă şi foarte multă încredere în vaccinul produs de Moderna mai ales respondenţii care au vârsta peste 60 de ani, cei care locuiesc în regiunea Centru, respondenţii care câştigă peste 2000 de lei pe lună, respondenţii cu studii superioare.

Au încredere multă şi foarte multă în vaccinul Oxford- AstraZeneca 38,5% dintre respondenţi, în timp ce 35,7% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 17,3% că nu au auzit de acest vaccin. 8,5% nu ştiu sau nu răspund. Au multă şi foarte multă încredere în vaccinul produs de Oxford – AstraZeneca mai ales respondenţii care locuiesc în regiunea Centru, respondenţii care câştigă peste 3.000 de lei, cei cu studii superioare.

În vaccinurile dezvoltate de China au încredere multă şi foarte multă 17,8% dintre respondenţi, în timp ce 58,7% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 16,4% că nu au auzit de aceste vaccinuri. Ponderea non-răspunsurilor în acest caz este de 7,1%. În rândul categoriei respondenţilor cu vârsta între 30 şi 44 de ani se înregistrează procente mai ridicate ale celor care au puţină şi foarte puţină încredere în vaccinurile dezvoltate de China. 17,7% dintre români declară că au multă şi foarte multă încredere în vaccinul Sputnik (Rusia), în timp ce 55,2% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 19% că nu au auzit de acest vaccin. 8,1% este ponderea non-răspunsurilor.Au puţină şi foarte puţină încredere în vaccinul Sputnik mai ales respondenţii din categoria de vârsta între 30 şi 44 de ani, locuitorii din regiunea Centru şi respondenţii care câştigă sub 1.000 de lei lunar.

În cazul în care datele epidemiologice vor indica nevoia unei vaccinări sezoniere anti-COVID19 (la fel ca în cazul vaccinării pentru virusul gripal), 57,6% dintre cei intervievaţi ar fi dispuşi să se vaccineze anual, 37,2% nu ar fi dispuşi, iar 5,2% nu ştiu sau nu răspund. Persoanele peste 60 de ani, inactivii pasivi şi persoanele cu un venit luna peste 3.000 de lei declară într-un procent mai ridicat că ar fi dispuse să se vaccineze anual. De părere contrarie sunt în special respondenţii fără venit.

75,7% dintre români spun că nu au primit niciodată recomandări privind vaccinarea de la medicul de familie sau de la medicul specialist, 11,6% că au primit o singură dată astfel de recomandări, iar 12,3% de mai multe ori. Nu ştiu sau nu răspund la această întrebare 0,4% din totalul eşantionului. Declară că nu au primit niciodată recomandări privind vaccinarea de la medicul de familie în special respondenţii din categoria celor fără venit.

Sondajul de opinie, realizat în perioada 13 ianuarie – 3 februarie 2021, reprezintă o evaluare independentă sintetică a opiniilor românilor cu privire la vaccinarea anti-COVID 19.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO