Eveniment

Campania electorală prezidenţială, o afacere de sute de milioane de lei cu bani de la buget

Campania electorală prezidenţială, o afacere de sute...

Autor: Iulian Anghel

09.10.2019, 00:07 472

Legea electorală privind alegerea preşedintelui României prevede: campania electorală începe cu 30 de zile de înaintea votului. 12 octombrie în cazul alegerilor din acest an.

Dar, încă din august, cu două luni de zile înainte, deci, oraşele, târgurile şi satele s-au umplut de afişe electorale pentru că legea nu sancţionează încălcarea legii, iar partidele au bani cât companii de nivel mediu nici nu visează.

Partidele parlamentare primesc drept finanţare 0,04% din PIB/an.

Anul trecut PSD a primit o subvenţie de stat de 107 mi­lioane de lei de la buget (a cheltuit puţin peste 50 mil. lei); PNL a primit 53 milioane de lei; USR, 14,6 milioane de lei, iar ALDE, 12,7 milioane de lei.

În fiecare lună din acest an PSD a primit, 7,6 mil. lei, PNL 3,5 mil. lei, USR un milion de lei. Bugetele partidelor sunt pe „pe excedent“ şi cum precampania electorală nu este reglementată decât marginal, partidele au furat startul şi aruncă sume în neştire în piaţa de publicitate electorală.

În campania ce va veni un candidat poate să cheltuiască 42 de milioane de lei, iar dacă primeşte 3% din voturi, aceşti bani îi sunt decontaţi de stat.

Sondajele arat că şase candidaţi vor câştiga peste 3% din voturi, cea ce înseamnă că bugetul de stat poate, teoretic, deconta candidaţilor peste 300 de milioane de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO