Eveniment

Bucurestenii s-au dus mai rar la cumparaturi in 2008

Bucurestenii s-au dus mai rar la cumparaturi in 2008
03.03.2009, 00:00 17

Locuitorii din Capitala au mers anul trecut la cumparaturi de circa 3 ori pe saptamana pentru consumul casnic, frecventa de cumparare fiind in declin fata de 2007, arata un studiu al companiei de cercetare de piata GfK.
"Frecventa de cumparare a bunurilor de larg consum a scazut in Bucuresti de la 159 de vizite la 142 la nivelul unui an calendaristic, aceasta insemnand ca in 2008 bucurestenii au cumparat bunuri de larg consum o data la doua zile si jumatate", a precizat Raluca Raschip, Consumer Tracking Director in cadrul GfK Romania.
Tendinta a fost mai accentuata in comertul traditional, insa si retelele de magazine mari au fost vizitate mai rar in 2008, cu exceptia discounterelor (categorie in care sunt inclusi retaileri precum Plus, Penny Market sau Profi).
Pe piata romaneasca, consumul casnic de bunuri de larg consum (FMCG) a crescut anul trecut cu 19% in lei fata de 2007, majorarea in valoare a cosului de cumparaturi fiind influentata in special de scumpiri, potrivit GfK. Conform Eurostat, inflatia pentru produsele alimentare a fost anul trecut de 9,5%.
"Intrucat cresterea cheltuielilor a depasit aceasta inflatie, putem spune ca romanii au absorbit preturile mai mari. Analizand comportamentul de cumparare, remarcam faptul ca din punctul de vedere al consumului, vorbim de o crestere de 3,4%, in acelasi timp consumatorii orientandu-se catre produse mai scumpe, acest fenomen de 'up-trading' avand o contributie de 5,4% la rata de crestere de 19%", a explicat Raschip.
Pe fondul extinderii retelelor internationale de retail, comertul modern a continuat sa castige teren in detrimentul magazinelor traditionale, ajungand la o cota de 41% din valoarea pietei FMCG, in crestere cu trei puncte procentuale fata de 2007.
Hipermarketurile si-au majorat cota de piata de la 15% in 2007 la 18% in acest interval, in timp ce magazinele cu discount au castigat un procent din piata (ajungand la 6%), iar supermarketurile au avut un declin usor, de la 15% in 2007 ajungand anul trecut la o cota de 14%.
"Mai mult de jumatate din familiile din Romania au trecut pragul hipermarketurilor pentru achizitionarea bunurilor de larg consum in 2008. Acestea au cumparat mai des si cu 25% mai mult anul trecut fata de 2007", potrivit studiului citat.
In Capitala, comertul modern reprezinta 71% din valoarea totala a bunurilor de larg consum, cea mai mare cota de piata fiind detinuta de hipermarketuri (42%). In prezent, pe piata din Bucuresti sunt operationale 15 hipermarketuri detinute de retaileri francezi si germani.
Supermarketurile detin o pondere aproape egala cu cea inregistrata de buticuri si alimentare, in jurul a 20%. Ambele formate de comert, cat si magazinele cash & carry au pierdut anul trecut in Capitala cate un procent din cota de piata din 2007, in conditiile in care in 2008 au fost inaugurate in acest oras trei hipermarketuri si 8 supermarketuri, (dintre care trei unitati cu politica de discount).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO