Eveniment

Bruxelles-ul cere companiilor româneşti să fie pregătite pentru un Brexit fără acord

Bruxelles-ul cere companiilor româneşti să fie...

Autor: Ramona Cornea

15.10.2019, 08:34 1869

♦ Pot fi perturbate lanţurile de aprovizionare ♦ Înregistraţi-vă la autoritatea vamală pentru a putea face schimburi comerciale cu ţări din afara UE ♦ Verificaţi dacă deţineţi resursele şi autorizaţiile vamale necesare pentru efectuarea de importuri sau exporturi cu UK ♦ Solicitaţi statutul de operator economic autorizat de la autoritatea vamală.

Comisia Europeană (CE) desfăşoară de câteva zile o campanie de presă prin care spune că vrea să pregătească companiile din România cu activitate comercială în Marea Britanie pentru impactul comercial al unui Brexit fără acord.

CE recomandă companiilor să conştientizeze impactul pe care Brexitul îl va avea asupra lanţurilor de aprovizionare, să se înregistreze la autoritatea vamală pentru a putea face schimburi comerciale cu ţări din afara UE, să verifice dacă deţin resursele şi autorizaţiile vamale necesare pentru efectuarea de importuri sau exporturi şi să solicite statutul de operator economic autorizat de la autoritatea vamală.

Recomandările Comisiei Europene vin după ce obiectivul noului guvern al Marii Britanii este retragerea din UE la 31 octombrie 2019, cu sau fără un acord. În cazul în care acordul de retragere nu este aprobat de Camera Comunelor a Regatului Unit al Marii Britanii până la 31 octombrie 2019, toate legile Uniunii Europene vor înceta să se aplice acestui stat la 1 noiembrie 2019 şi, prin urmare, nu va mai beneficia de drepturile aplica­bile statelor membre, arată Comisia Europeană.

Brexitul fără acord va avea un impact economic major atât asupra companiilor britanice, cât şi a celor europene care cooperează cu acestea, printre care şi cele româneşti.

Marea Britanie se află pe locul cinci în topul destinaţiilor de export pentru bunurile produse în România. Conform datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), în 2018 exporturile româneşti către piaţa din Marea Britanie au avut o valoare de 2,8 mld. euro, reprezentând 5,5% din totalul ex­por­turilor României către statele membre ale UE.

Principalele produse fabricate în România care ajung în UK sunt maşini, aparate şi echi­pamente electrice, arti­cole şi ac­ce­sorii de îmbrăcăminte şi automobile. Grupul Trans­avia, cel mai mare producător de car­ne de pasăre de pe plan local, a avut exporturi în va­loa­re de 10 mil. euro către piaţa din Marea Britanie în 2017.

Topul celor mai mari cinci exportatori locali în Marea Britanie este format exclusiv din companii din industria auto şi a componentelor auto: Ford, Takata-Petri, Automobile Dacia, Sews România şi Draexlmaier.

După Brexit nu se vor mai putea face schim­buri de mesaje electronice între statele membre şi Re­gatul Unit prin platformele de comunicaţii gestio­nate de UE, cum ar fi EMCS. De asemenea, nu poate fi iniţiată o nouă miş­care intracomunitară de produse accizabile că­tre sau dinspre Regatul Unit după data retra­gerii. Toate mişcările în curs de desfăşurare cu pro­dusele accizabile provenind din sau către Marea Britanie vor fi considerate deplasări din sau către o ţară terţă.

Retragerea fără un acord va însemna revenirea la prevederile acordurilor comerciale multilaterale, sub egida Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC). Prin urmare vor fi aplicate taxele vamale la nivelul clauzei naţiunii celei mai favorizate. Media taxelor vamale aplicabile exporturilor către Marea Britanie ar fi de 5,7%, iar cea a taxelor vamale aplicabile exporturilor din ţară către piaţa UE ar fi de 4,3%, ajungând pentru unele produse agricole să depăşească 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO