Eveniment

Boagiu îl acuză pe Şova de conflict de interese în cazul Bechtel. E real sau nu acest conflict?

Dan Şova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, a reziliat săptămâna trecută contractul cu Bechtel. Mediafax Foto

Dan Şova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură, a reziliat săptămâna trecută contractul cu Bechtel. Mediafax Foto

Autor: Andreea Neferu

02.06.2013, 19:41 1649

Într-o luare de poziţie foarte dură, fostul ministrul al transporturilor Anca Boagiu l-a acuzat pe ministrul delegat Dan Şova, responsabil de marile proiecte de infrastructură, că se află într-un flagrant conflict de interese în rezilierea contractului cu americanii de la Bechtel, în contextul în care mama sa vitregă Ana Diculescu Şova lucrează în cadrul NNDKP, firma de avocatură care a consiliat Bechtel.

Pentru prima dată, Anca Boagiu face astfel de acuzaţii grave. „Este evident un conflict de interese. E ca şi cum aş negocia eu cu fratele meu. (…) A fost un circ ieftin, sper ca instituţiile de stat să se autosesizeze în această situaţie pentru că este evidentă reaua voinţă cu care a fost încheiat acest contract şi legăturile, până la urmă obscure din punctul meu de vedere, ale celor care au fost reprezentanţii legali în negocierea lui“, a spus Boagiu joia trecută.

Pe memorandumul de reziliere încheiat între statul român şi Bechtel apare, pe de o parte, semnătura şefului Com­paniei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) Mircea Pop, care îi răspunde direct lui Şova, iar pe de altă parte semnătura re­prezentantului Bechtel, Christopher Bering, care este consiliat de NNDKP. Cu alte cu­vinte, firma de avo­catură în cadrul căreia Ana Diculescu Şova este asociat a consiliat într-un contract o companie care a avut o înţelegere semnată de un director care răspunde chiar în faţa fiului său.

Într-un răspuns transmis la finalul săptămânii trecute către ZF, reprezentanţii NNDKP au spus că Ana-Diculescu Şova nu a fost implicată în asistenţa juridică acordată Bechtel cu ocazia negocierilor pentru încetarea contractului, precizând de asemenea că firma de avocatură nu a asistat Bechtel nici în 2003, când a fost semnat contractul iniţial cu firma americană.  „Nu pot să apreciez dacă este conflict de interese sau nu, dar mi se pare că este o lipsă de tact să nu fii atent la astfel de detalii într-un asemenea contract. E mai degrabă o neîndemânare. S-a marcat o bilă neagră pentru guvern (prin această neatenţie – n.red.)“, a spus Doru Lionăchescu, preşedintele casei de investiţii Capital Partners.

Agenţia Naţională pentru Integritate nu a transmis până la închiderea ediţiei un răspuns cu privire la existenţa sau nu a unui conflict de interese în această situaţie.

Statul român a cerut rezilierea contractului cu Bechtel pentru construcţia Autostrăzii Transilvania şi, conform acordului, le va plăti americanilor circa 37 de milioane de euro drept compensaţii, iar întrebarea care se pune este de ce România mai trebuie să plătească aceste sume, având în vedere că a achitat deja 1,4 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri de autostradă finalizaţi şi alţi 64 kilometri doar pe jumătate construiţi.

„Nu înţeleg de ce o asemenea reziliere a fost prezentată ca o mare victorie. Bechtel a plecat cu o sumă colosală şi am rămas cu aproape nimic în urma contractului. E un eşec ce s-a întâmplat, sfidează logica economică“, a explicat Lionăchescu.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 03.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO