„Avem femei educate, talentate, capabile, cu standarde ridicate şi valori care demonstrează în fiecare zi performanţă“, spune Violeta Ciurel, un executiv cu peste 25 de ani de experienţă internaţională în management în industria asigurărilor. Şi atunci, de ce ajung femeile mai greu în poziţii de top, deşi reprezintă 47% din forţa de muncă din România?
Mai puţin de 20% din totalul executivilor incluşi în ediţia din acest an a anuarului Who's Who in Business. Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business sunt femei, iar această statistică a rămas relativ constantă în ultimul deceniu. Deşi tot mai multe companii încep să aibă politici care susţin egalitatea de gen, cel puţin la nivel declarativ, în România businessul se face cu precădere, la nivel de top, între bărbaţi.
O explicaţie a acestui fenomen o reprezintă faptul că, în România, ca şi în alte ţări, există stereotipuri care, pe de o parte, ţin de mentalitatea socială, iar pe de altă parte duc la o oarecare rezistenţă a femeilor şi a dorinţei de a promova pe poziţii de top. Uneori aceleaşi comportamente sunt interpretate diferit când aparţin bărbaţilor şi când aparţin femeilor, de exemplu ambiţia, stilul direct, modul de comunicare, spune Violeta Ciurel, un executiv care a avut rol de CEO în companii de asigurare în Romania şi Portugalia şi care a deţinut roluri regionale şi globale importante în cadrul grupurilor ING şi AXA.