Eveniment

Antreprenorii romani - de la un magazin de 200 mp la extinderea regionala

Antreprenorii romani - de la un magazin de 200 mp la extinderea regionala

Click pentru imaginea marita

27.06.2007, 18:51 40

Ieri au inceput cu un singur magazin de 200 de metri patrati in provincie si astazi sunt lideri de piata in domeniul lor. Antreprenorii romani si-au spus povestea in cadrul seminarului.
"In 1993 am inceput cu un singur magazin de 200 de metri patrati in Piatra-Neamt. Acum, Altex are 120 de magazine cu o suprafata totala de peste 80.000 de metri patrati", spune Dan Ostahie, general manager al Altex, liderul local pe zona de retail de electronice si electrocasnice.
Pentru Altex, afacere pe care Ostahie a pus-o pe picioare, 1996 si 2006 au fost cele mai dificile momente, cand businessul companiei a suferit corectii din cauza conditiilor de pe piata. In '96, spune Ostahie, conditiile macroeconomice precare si dobanzile mari ale pietei bancare au impus o restructurare a companiei, iar anul trecut aprecierea leului, concurenta si ritmul lent al pietei au avut un efect asemanator asupra Altex.
Despre momentul 1996, Ostahie isi aminteste mai multe: "Fara socul din 1996, astazi antreprenorii romani ar fi fost mult mai multi", spune el.
Azi, spune managerul Altex, un roman cheltuie in medie 1.780 de euro anual pentru nevoile de consum, la acest capitol Romania depasind doar Bulgaria (cu 1.650 de euro). In schimb, piete ca Ungaria (4.400 de euro) si Cehia (3.500 de euro) sunt mult mai avansate. "In cativa ani, Romania va ajunge probabil la aceste niveluri, ceea ce ar insemna o dublare a pietei de consum", a mai spus Ostahie.
Tot cu un magazin de 200 de metri patrati a inceput si Arabesque, liderul pietei locale de distributie de materiale de constructii si finisaje. Lansat in 1994, Arabesque a avut afaceri de 144.000 de euro in primul an si de 288 de milioane de euro anul trecut, spune Virgil Cezar Rapotan, directorul general al Arabesque. El spune ca in cazul Arabeque "extinderea a venit ca ceva natural" si ca firmele romanesti care isi fac o analiza corecta privind riscul pe care si-l asuma prin extindere au toate motivele sa faca pasul in afara granitelor.
"A intra in vechile tari ale UE reprezinta un risc mare. Cred ca mai degraba ar trebui sa ne rotim privirea catre tarile din Est, unde avem sanse reale de intrare", a spus Rapotan. Compania s-a extins deja in Moldova si Ucraina si este la doar cateva zile distanta de lansarea operatiunilor in Bulgaria, la Sofia si in Serbia, la Belgrad.
Calin Fusu, directorul general al Neogen, cel mai mare portal din Romania, spune ca pe internet concurenta este cea mai stransa, produsele pietei locale de net fiind in directa competitie cu giganti globali. "Cand am lansat Neogen, totul a inceput intr-un Internet Cafe, cred ca tot 200 de metri patrati avea", a spus Fusu, glumind.
"Pe internet, gigantii globali cum sunt Google si Yahoo domina piata romaneasca fara ca macar sa le pese de aceasta, prin produsele avansate pe care le-au dezvoltat", spune Fusu. Neogen detine site-uri si in Bulgaria, Serbia si Ucraina si in curand in Moldova.
Cat de dezvoltat este capitalul romanesc? Conform datelor prezentate de Nicolae Danila, presedinte executiv al BCR, investitiile romanesti in strainatate abia depasesc 200 de milioane de euro, in timp ce Polonia are investitii in afara de 6,7 mld. euro, Ungaria de 7,9 mld. euro, iar Cehia de 2,5 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO