Eveniment

Angajatii Dacia: Logan este prima masina la care nu vom mai folosi ciocanul

04.06.2004, 00:00 42



"Da, domnule, este cea mai buna masina pe care am facut-o pana acum. Mi-as cumpara-o, dar nu am indeajuns de multi bani", spune unul dintre muncitorii de pe linia de montaj a noului model Dacia Logan, prezentat oficial ieri de catre producatorul roman.



Intr-adevar, la 150 de euro, cat este salariul mediu in prezent la Dacia, angajatii nu isi permit sa cumpere nici macar in rate un automobil pe care, pana la urma, ei il produc. Mai mult, acum angajatii nu mai pot pleca acasa cu vreo piesa sau accesoriu, pe care sa le vanda ulterior, cum se intampla acum cativa ani. "S-a terminat cu furturile de fabrica de cand au venit francezii. Sunt peste tot badigarzi, iar la iesire se face un control foarte strict. In aceste conditii nimeni nu mai are chef sa scoata din fabrica cate ceva", spune unul dintre putinii angajati pe care l-am intalnit pe aleile intre diferitele sectii ale platformei si care s-a aratat dispus sa vorbeasca. De la el am aflat si motivul pentru care ceilalti angajati nu prea aveau chef sa vorbeasca. "Sunt timorati toti pentru ca se vorbeste ca din toamna, cand francezii vor deveni proprietari deplini, vor avea loc disponibilizari masive, si din 12.000 de angajati vor ramane 6.000-7.000".



Directorul industrial al Dacia Simon Valin infirma acest lucru. "Este dificil de evaluat ceea ce se va intampla in viitor la Dacia din punct de vedere al personalului. Se vor face analize sectoriale si este posibil in viitor sa existe anumite disponibilizari, mai ales in sectorul administrativ. In plus, din sectoarele unde sunt in prezent supraefective s-ar putea transfera personal catre cele unde va fi nevoie", spune Valin.



La sfarsitul anului trecut, la Dacia erau 12.800 de angajati, fata de 27.500 cati erau la venirea Renault ca actionar in 1999. Acestia ar putea produce la in 2010 200.000-210.000 de masini Dacia Logan si 150.000 de colectii CKD, care vor fi exportate in Iran sau Rusia unde vor fi asamblate.



Pe langa productivitatea mai mare a angajatilor, si calitatea noului produs este superioara, spun cei de la Dacia, fata de acum cativa ani. "Logan este prima masina la care nu vom mai folosi ciocanul pentru a retusa micile defecte", spune ghidul care ne-a condus prin sectia de montaj general, unde cativa muncitori faceau verificarile finale la modelul Logan. La cresterea calitatii ar trebui sa contribuie, probabil, si indemnurile mobilizatoare care sunt afisate in aproape toate sectiile uzinei. "Ordine, curatenie, rigoare, calitate" scria cu litere de-o schioapa in sectia de asamblare, "Rigoare, echipa" sau "Pentru calitatea produselor noastre sa respectam procesul de asamblare", in cea de montaj general.



Insa cu lozinci sau nu, diferentele dintre platforma de productie a Dacia de acum 3-5 ani si cea din prezent sunt evidente. Incepand cu bordurile si pana la peretii sectiei de productie, totul este proaspat vopsit si arata ca intr-o farmacie. Chiar si drumul secundar spre Mioveni, ce se desprinde din soseaua ce uneste Pitesti de Campulung, lasa impresia ca este proaspat asfaltat. "Cel mai greu a fost insa sa gasim oameni dedicati, cu spirit de echipa si interesati de ceea ce faceau", sustine Simon Valin. De atunci 450 de romani au trecut pe la centrul tehnologic al grupului Renault, Technocentre, pentru perfectionare. In total, un milion de ore au fost "pompate" in pregatirea personalului la Dacia.





Rezultatul a fost, potrivit studiilor Dacia, ca indicatorii de calitate au crescut cu 50% intre 1999 si 2000, iar numarul accidentelor de munca s-a redus cu 50% intre 2001 si 2003.



In prezent, capacitatea de productie a fabricii este de 30 de masini pe ora. "Pentru exemplu, fabrica Renault din Valencia, pe care o cunosc, produce 1.300 de masini pe zi, cu numai 4.000 de salariati", apreciaza Simon Valin.



In timp ce la Valencia, ca si in cazul altor fabrici ale grupului Renault, o buna parte dintre operatii sunt efectuate de catre roboti industriali, pentru modelul Dacia Logan cele peste 4.000 de puncte de sudura sunt efectuate in totalitate manual.



Platforma de la Dacia a fost deschisa ieri pentru presa dupa mai multi ani in care vizitarea si orice fel de informatie privind productia X90 erau subiecte tabu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO