Eveniment

Adrian Sarbu, CEO al CME: Pietele TV din Europa Centrala si de Est vor recupera pana in 2012 pierderile din recesiune

Adrian Sarbu, CEO al CME: Pietele TV din Europa Centrala si de Est vor recupera pana in 2012 pierderile din recesiune
08.04.2010, 00:00 51

Pietele de televiziune din Europa Centrala si de Est vorrecupera pana in 2012 pierderile din timpul recesiunii, iarjucatorii internationali mari, precum News Corp si RTL, vor rataoportunitatile de revenire la crestere, a declarat pentru FinancialTimes directorul general al CME, Adrian Sarbu.

News Corp a vandut, in luna martie, operatiunile de televiziunecu plata din Letonia catre echipa de management, finalizandprocesul de iesire dintr-o regiune care a inregistrat anul trecut oscadere de un miliard de dolari a veniturilor totale dinpublicitate, noteaza Financial Times (FT). News Corp mai esteprezent in Europa Centrala si de Est doar printr-un pachetminoritar de actiuni la o companie de media din Serbia.

Gerhard Zeiler, directorul general al RTL, cel mai mare grup deradio si televiziune din Europa, a declarat in luna martie pentruFT ca nu a identificat

nicio oportunitate majora de achizitie in regiune.

"Nimeni nu poate face bani in regiunea noastra, cu exceptialiderilor (de piata din fiecare tara - n.r.)", a declarat AdrianSarbu, anticipand ca Europa Centrala si de Est isi va reveni dupaanul greu 2009 mai repede decat pietele occidentale.

Acest scenariu exclude multinationalele interesate pana acum deregiune, precum News Corp, RTL sau ProSieben.Sat1, a aratat sefulCME, grup listat pe piata NASDAQ a bursei de la New York careopereaza in sapte state din Europa Centrala si de Est.

Sarbu a aratat ca, atunci cand autoritatile din Cehia au scos lalicitatie sase licente de televiziune in anul 2008, niciomultinationala nu a participat.

CME a cumparat in acest an compania bulgara de televiziune BTVpentru 400 de milioane de dolari.

Sarbu a mai afirmat ca "outsider-ii" au fost exclusi din regiunede barierele lingvistice.

In opinia sa, aceste tari sunt mici ca piete din cauza faptuluica limbile vorbite acopera un numar relativ restrans de oameni,nefiind de circulatie internationala.

"In aceasta industrie, limba defineste dimensiunea pietei. Nicivolumul pietelor de publicitate nu incurajeaza outsiderii. CME si-aconstruit si consolidat pozitia de lider in fiecare dintre acestetari in ultimii 15 ani si cu exceptia liderilor nimeni nu poateface bani in aceasta industrie. Poate se vor gasi bani pentrunumarul doi de pe piata, dar nu sub acest nivel", a continuatdirectorul general al CME.

Afirmatiile lui Sarbu au fost sustinute si de Hans-HolgerAlbrecht, directorul general al Modern Times Group (MTG), companiede televiziune de origine suedeza si cel mai apropiat rival al CMEin regiune, noteaza FT.

"Nu poti intra in aceasta regiune asteptandu-te sa faci afaceridupa modelul german sau dupa un model occidental. Cei din acestetari au un mod propriu de a lucra si doar asa le convine salucreze", a afirmat acesta.

Actiunile CME se plaseaza cu circa 30% sub cotatia din mai 2008,dar au urcat cu 24% in primul trimestru din acest an, in timp cepretul titlurilor MTG, sustinut de o piata scandinava puternica, aurcat de la minimul de 116 coroane suedeze (12 euro) cu un an inurma la 438,3 coroane suedeze (45,4 euro) la sfarsitul sedintei demarti, potivit FT.

"Investitorii nu sunt optimisti in privinta relansarii dinregiune sau in ceea ce priveste capacitatea noastra de a convergecu ratele de crestere din Europa de Vest. Insa le spunem clar:suntem pregatiti pentru relansare, iar aceasta vine. Ritmulrelansarii va fi mai rapid decat in vest, unde este posibil sa nicinu putem folosi acest cuvant din cauza impactului transferuluipublicitatii catre internet", a declarat Sarbu.

El a afirmat ca pietele din regiune vor fi mai volatile decatcele din vest, pe fondul imaturitatii relative, iar veniturile dinpublicitate vor reveni odata cu revenirea increderii.

"Cele 800 de milioane de dolari pe care le-am pierdut pe pietelenoastre in 2009 vor reveni pana in 2012. Este o piata tanara. Nuuitati, existam de doar 20 de ani", a spus directorul general alCME.

Analistii media sunt mai prudenti, precizeaza FT. AnalistulDaniel Knapp, de la Screen Digest, considera ca ezitarea remarcatain 2008 printre advertiseri a devenit panica anul trecut. Insa,desi se va observa o revenire la crestere in acest an, el a adaugatca "asteptarile de crestere pentru 2010 se limiteaza la un intervalprocentual de o singura cifra si nu reprezinta o revenire laniveluri normale, anterioare recesiunii".

"Contractele pe termen scurt sunt inca preferate celor anuale,iar advertiserii ezita sa-si asume angajamente. Cred ca situatiadin piata va reveni la normal numai in 2011, cu riscul ca crestereape termen lung sa nu fie atat de puternica precum se asteaptaunii", apreciaza Knapp.

CME este o companie media integrata vertical, care opereazacompanii de broadcasting, internet si continut TV, lideri pesegmentul lor, in sapte state din Europa Centrala si de Est, cu opopulatie totala de aproximativ 97 de milioane de persoane.

CME are statii de televiziune in Bulgaria (Pro.bg si Ring.bg),Croatia (Nova TV), Cehia (TV Nova, Nova Cinema, Nova Sport si MTVCzech), Romania (PRO TV, PRO TV International, Acasa, PRO Cinema,Sport.ro si MTV Romania), Slovacia (TV Markiza, Doma), Slovenia(POP TV, Kanal A si TV Pika) si Ucraina (Studio 1+1, Studio 1+1International si Kino).

Actiunile CME se tranzactioneaza pe bursa NASDAQ si pe bursa devalori de la Praga.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO