Economie circulară

Supliment Sistemul Garanţie-Returnare. Tips & tricks despre Sistemul Garanţie-Returnare (SGR)

12.12.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Pentru o serie de băuturi îmbuteliate  (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase), în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, o să plăteşti o garanţie de 50 bani începând cu 30 noiembrie 2023.

♦ Ambalajul, care trebuie să aibă simbolul „Ambalaj cu garanţie“, se poate returna în orice magazin care are la vânzare băuturi care se înscriu în SGR, nu neapărat în cel din care a fost cumpărat. Astfel, vei putea restitui, de pildă, în Bucureşti un ambalaj al unei băuturi cumpărate în orice altă localitate a ţării.

♦ Nu este nevoie de prezentarea bonului fiscal pentru a primi garanţia de 50 de bani plătită la achiziţie.

♦ În SGR se înscriu doar ambalajele cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv.

♦ SGR este valabil atât pentru recipientele din PET şi sticlă, cât şi pentru dozele din aluminiu.

♦ SGR nu se aplică şi pentru ambalajele în care se vând lapte, cosmetice, ulei.

♦ În SGR intră inclusiv cei care comercializează băuturi ca o gamă complementară - de exemplu, librării, magazine de electrocasnice şi electronice, benzinării. Jucătorii din HoReCa nu sunt obligaţi să organizeze puncte de returnare a ambalajelor.

♦ Proprietarii care au magazine cu o suprafaţă de vânzare mai mică de 200 mp pot opta pentru asocierea cu alţi comercianţi similari pentru organizarea punctelor de colectare sau le pot organiza prin acord de parteneriat cu unităţile administrativ-teritoriale sau asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.

♦ Magazinul poate colecta ambalajele fie manual, adunându-le într-un sac special, furnizat de RetuRO, administratorul SGR, fie automat, prin intermediul unui echipament (numit RVM) care, la schimb, va oferi un voucher valoric ce poate fi folosit la plata cumpărăturilor.

♦ La returnare, ambalajul şi eticheta trebuie să fie intacte, astfel încât să fie vizibil şi clar atât codul SGR, cât şi logo-ul Ambalaj cu garanţie, care atestă că recipientul face parte din sistem. Pentru ambalajele care nu au logoul şi codul SGR nu se plăteşte garanţie şi, prin urmare, nici nu se restituie. Ambalajele nu trebuie să degradate, deformate, sparte, turtite sau presate. De asemenea, recipientele trebuie să fie golite, nu curate în sensul de a fi spălate.